100 mil grus – helgen före midsommar 2017

Fullbokad!

Uppdatering 2016-10-21

Efter “100-mil grus” i somras så sa jag till deltagarna att de skulle få ett VIP-mail innan jag offentliggjorde möjligheten att boka “100-mil grus 2017”, för att de skulle få första chansen. Men så här efteråt kan man ha olika synpunkter på om det var rättvist eller inte, men i alla fall så blev den här resan fullbokad i ett nafs – redan innan den är offentliggjord!

Så nu undrar jag hur jag ska lösa detta? Ska vi köra en så pass lång sträcka på bara 3 dagar så bör antalet deltagare inte överstiga de max 12 som jag hade tänkt från början. Att utöka till 16 deltagare fungerar i alla fall på campingarna, så det är ju inte orimligt. Men då det redan är 14 man på deltagarlistan så blir det också väldigt snabbt fullt. Kanske lösningen är att köra en till resa, men då måste den bli någon av de första helgerna i augusti. Vi får väl se hur jag får ihop schemat.

Helgen före midsommar är det dags att köra “100-mil grus” igen. Det är en kul resa, så kul att resan som vi gjorde i juni 2016 blev fullbokad på bara 6 timmar!

Är detta roligt då? Ja, enligt några av kommentarerna om 100 mil grus – 2016  🙂

  • Mycket trevligt detta gör vi om, Tack!!
  • Bra upplägg fina vägar och trevligt gäng.
  • Tack för en bra resa, men nästa gång kör jag Transalp, perfekt på de vägarna. Planksteken i Malung var f-n Top Notch.
  • Tack för en kanonbra resa. Trevliga deltagare och roliga vägar. Sträckan Söderbärke till Kungsgården sista dagen blev pricken över i:et.

Jag skrev i några Facebookgrupper att deltagarna i den här resan kan vara referenser till Norgeresan den 8 – 14 juli 2016 och kommentaren blev:

  • Vi behöver inte referenser … Dina resor är Grymma !!!

Om resan ….

  • Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
  • Vi kommer att köra på massor av fina grus- och småvägar.
  • Som turledare strävar jag efter att hålla ner “gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart.
  • Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade “röda turerna” på Adventure Days.
  • Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir “variation i ledet”
  • Vi kör aldrig längre körpass än max 10 mil innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
  • Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europaväg med stressade bilister.
  • Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar, bra drivpaket och bra däck. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
  • Vi ska bo i vandrarhem och i campingstugor. Vad gäller campingar så finns det toalett och dusch i servicehus.

Lämplig motorcykel är en modell som du känner dig komfortabel med på grusvägarna – just det vägarna, för om vi ska köra 100 mil på 3 dagar, så kan inte släpa ut våra motorcyklar i bottenlösa surhål. Apropå det så rekommenderas verkligen nabbdäck som Continental TKC80 eller Pirelli MT21 men det är inget krav. Själv kommer jag att köra med Pirelli MT21 eller Pirelli MX extra-X 🙂

Grova däck som Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60 och liknande fungerar skapligt, men har man inte nabbdäck så gäller det att vara extra försiktig när man ska korsa en gräsbevuxen mittsträng etc. men det vet ni säkert redan.


Lite om själva resan:

torsdag eftermiddag eller tidig kväll den 15 juni träffas vi vid Ockelbo vandrarhem där vi ska tillbringa första natten. Vandrarhemmet hittar du till med koordinaterna N60 53.472 E16 43.070 eller med hjälp av kartan som finns i länken.

När vi har fått av oss MC-kläderna, duschat av oss vägdammet, bäddat vandrarhemssängarna med våra medhavda lakan och örngott så går vi till Atalanta pizzeria. Där äter vi något gott som vi sköljer ner med öl eller vatten. Efter det går vi tillbaka till vandrarhemmet, kryper till kojs och drömmer om spåren vi ska göra 🙂

Fredag. Väckning redan klockan 07:00, därefter tillagar vi gemensam frukost och packar hojar mm.

Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de fulltankade hojarna, men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte där ni har chansen att ställa den där sista frågan som ni har grubblat på hela natten 🙂 Efter att vi har gått igenom cornermanprincipen mm. gasar vi iväg på de fina vägarna.

Efter några timmar är det dags för förmiddagskaffe, som vi tillagar i egna Trangia- eller andra campingkök. Du behöver inte ha ett eget kök, men du måste se till att du har tillgång till plats i ett kök. Att dela med polaren går bra, men se till att detta är klart innan avresan. Kaffepulver ingår dock, men glöm inte kåsan. En sådan ingår dock oftast i campingkitet som du måste ha med till frukost mm.

Efter att vi har passerat Falun tar vi oss ut på grusvägarna igen.

På kvällen anländer vi till Malungs camping, där jag har bokat in oss i 4-bäddstugor, nära duscharna. Jag har lite koll på stället nu 🙂

  • “Stugorna i Malung består av två mindre sovalkover med våningssäng, ett rum med köksmöbel och köksutrustning (kylskåp, kokplattor och husgeråd). WC/dusch & disk i servicehusen. Rökförbud i samtliga byggnader. Medtag sänglinne, gästen svarar själv för städning”



När vi har fått av oss vägdammet kan vi gå till Sandbäcks Café & Restaurang i Malungs centrum och käka en god kvällsmiddag. De är specialister på olika plankor 🙂

Västerdalälven by night 🙂

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

På lördag blir det mera grusvägar. Först de fina vägarna till Höljes.

Men förra gången när vi kom fram till Höljes med strax över 10 mil sedan senaste tankningen testade vi 7 olika betalkort och inget funkade. Dessutom hade de slagit igen lanthandeln där jag hade tänkt att vi skulle handla något att käka till lunch. Så att var och en har tillgång till nån slags “nödproviant” är inte fel.

Vi ska i alla fall besöka grannlandet Norge inte mindre än 3 gånger. Först via Bastuknappen …..

…. sen in & ut i Norge via några andra lite “hemliga gränspassager”

Det blir lite sämre “vägar” också – därav nabbdäcks-rekommendationen.

I Norge förekommer det massor av bomvägar som man måste betala för att få köra på. Det senaste är att man skickar varsitt SMS enligt instruktionen på skylten.
Sen får man ett SMS i retur som gäller som kvitto, sen brukar det komma ytterligare ett till SMS med instruktioner hur man betalar X svenska kronor inom 14 dagar. Det fixar ni via Internetbanken när ni kommer hem. Ganska enkelt, när man väl kan det.

På lördag kväll ska vi checka in i stugorna på Värnäs camping vid Klarälvens strand.

Sen kan vi käka middag på Värmlandsporten.
Efter det blir det natta … ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ …

Dag 3, söndag. Efter natten på Värnäs camping gasar vi vidare på småvägarna.


Först kör vi de 13 milen till Fredriksberg/Säfsen, där vi äter lunch i restaurang Jägaren ….

… sen tankar vi hojarna.

Efter det kan det hända att några av oss viker av och tar närmsta vägen hem, men för de som vill så har jag gjort en grusvägsrutt ända till Storvik i Gästrikland, så jag hoppas att alla hänger med hela vägen.


Ruttbesrivning:

  • Dag 1. Ockelbo – Malung.
  • Dag 2. Malung – Värmlandsporten.
  • Dag 3 – förmiddag. Värmlandsporten – Fredriksberg.
  • Dag 3 – eftermiddag. Fredriksberg – Kungsgården.

Utrustning som du måste ha med:

  • Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick. (till frukostar och kaffe efter vägen.)
  • Tillgång till Trangiakök eller liknande.
  • Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck.
  • Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
  • Handdukar och rena underkläder.

Bra att ha:

  • Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
  • Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
  • Camelbak.
  • Vatten, minst 2 liter per person samt Nödproviant, så vi kan äta något om det är kris.
  • Kamera och GPS samt laddare.
  • En 240V grenkontakt. Ofta är det dåligt med eluttag i campingstugor.

Kostnad:

  • Kostnaden är totalt 2000 kronor inklusive moms.  I kostnaden ingår ca. 100 mil guidning under 3 kördagar, 1 övernattning i Ockelbo vandrarhem och 2 övernattningar  i campingstugor med frukost som vi tillreder gemensamt bestående av ägg, yoghurt, müsli, bröd med tubost i diverse olika smaker samt kaffe eller te.
  • All övrig mat som lunch och middag betalar var och en själva.

Anmälan / betalning:

  • Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
  • En anmälningsavgift om 500 kronor skall betalas in vid anmälan. Som bekräftelse får du ett svar via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
  • Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista när du betalat in anmälningsavgiften. Vid en eventuell avbokning från den aktuella resan, kontaktar vi den som står först på reservlistan. Om du inte får plats på resan återbetalas anmälningsavgiften.
  • Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda senast 30 dagar innan avresedatum.

Avbokningsregler:

  • Avbokning innan slutbetalning  av resan kan ske mot en administrationsavgift på 500 kr, dvs. anmälningsavgiften.
  • Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
  • Om du får förhinder under de sista 10 dagarna när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
  • Vid färre antal deltagare än 6 personer på en resa, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och resterande belopp).
  • Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och resterande belopp).

Avbeställning- och reseförsäkring:

  • Du måste ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. “I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
    Läs mer på www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.

Oförutsedda händelser:

  • Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.

Resevillkor och resegaranti:

hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården

Tel: +46706308000


Fyll i dina uppgifter nedan eller kontakta mig snarast om inte anmälningsformuläret fungerar. När er anmälan har kommit in lägger jag till er på den lösenordsskyddade deltagarlistan, sen får ni ett SMS, eller e-mail med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 500:- ska betalas. När jag ser att pengarna har kommit in får ni ytterligare ett e-mail med lösenord till deltagarlistan.

Välkomna 🙂

    Jag vill delta i "En-100 mila grusresa" 15-18 juni 2017.

    Ditt namn (obligatorisk)

    Gatuadress (obligatorisk)

    Postnnummer (obligatorisk)

    Ort (obligatorisk)

    Ditt telefonnummer (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vilken sorts motorcykel kör du? (obligatorisk)

    Har du nabbdäck?

    Frågor och önskemål?

    Jag har godkänt de Allmänna villkoren för paketresor


    Kommentera via Facebook

    Comments are closed.