Farliga bommar och väghinder.

Här ska jag lägga in bilder på massor av dödsfällor som finns i vår närhet. ….. och garva nu inte och tro som många andra att “det är bara några idioter som kör motorcyklar och snöskotrar som svin, så de får skylla sig själva”

Det dödas och skadas massor av folk varje år pga. osynliga bommar och andra väghinder, det drabbar förutom motorcyklister även mopedister, bilister, cyklister, fyrhjulings- och skoterförare mm. Visst är det obegripligt att det finns tusentals föreskrifter hur man skapar en säker vägmiljö och samtidigt frikänns alla som placerar en bom, kätting eller wire över vägar. Men visst är det helt OK att markägare bestämmer själva vem som får köra på deras vägar, men att sätta upp dolda dödsfällor är väl ändå bara för mycket?

Dödsfall efter dödsfall … det verkar som om ingen åklagare törs ta i saken med tång ens. Rubriceringen “vållande till annans död” tycker jag ligger nära till hands.


Nu har jag polisanmält en dödsfälla.

Den här dödsfällan ligger på koordinaterna N60 39.204 E16 34.953 eller i rikets nät 6726495 1542520.

Läs mer här.


Snöre över vägar förekommer och detta är som tur var synligt.

Här är ett exempel på en osynlig ståltråd.


Ett klockrent exempel på hur en bom ska se ut, denna respekterade vi och körde en annan väg. Dessutom militärt område, så det kanske är minerat bredvid bommen?


I går kväll hittade vi ytterligare en ny dödsfälla! Mitt på en 600 meter lång raksträcka sitter den här stabila bommen och vi såg ingen varningsskylt någonstans. Detta är säkert en väg där snöskotrar kör fort så det kan sluta illa om bommen är täckt av snö.
Markägaren sitter väl hemma, gnuggar händerna och tänker: “snart så ska de jävlarna som kör på MIN PRIVATA väg allt få …. hehehe ….” Om den nu är privat? Hur ska vi veta vilka vägar som är privata så att vi kan undvika att köra där? I det här fallet finns det inte ens någon varningsskylt när man kör in på grusvägen 3 km. tidigare. 🙁


Här dog en motorcyklist när han körde på vägbommen utan varningsskyltar. Mycket troligt är att han blev bländad av den lågt stående höstsolen. Klicka på bilden nedan för att läsa mera.


Apropå osynliga bommar som folk kör på, hur lätt tror ni det är att se stenarna i den mörka skuggan? Det blir ännu värre när det blir mörkt ute …. NOLL reflex eller varning …. bara SMACK och SPLATT rätt på! Undrar om markägaren njuter av sin dödsfälla?


Denna bom är gömd bakom krönet, så vad händer här om man kommer i lagliga 70 km/tim.



Det är bra att kunna bromsa hårt, men det är faktisk tveksamt om man hinner bromsa, eftersom man måste addera reaktionssträckan till bromssträckan.

Som tur var kom vi från andra hållet så vi såg bommen i tid. Men nu är den markerad som waypoint Bom 0010.


En grå bom över den grå grusvägen syntes väldigt dåligt. Tittar man dessutom långt fram över buskarna så var den så gott som omöjlig att se direkt efter högerkurvan. Försök att läsa texten på bilden – texten som har ungefär samma färg som bommen, så förstår ni hur svår den var att upptäcka i tid.

Tittar man på skuggan vid bommen så är det mycket möjligt att den till och med var skuggad vid olyckstillfället.
Läs mer här.


De flesta bommarna ser man trots allt, men det är jäkligt irriterade att vi ibland kör flera mil på en väg för att komma till en bom eller en skylt som säger att det är en privat väg. Hur jäkla svårt kan det vara att sätta upp en skylt om att det är en återvändsväg man kör in på? Inte är skyltarna speciellt dyra heller och de går att beställa här.

Kommentera via Facebook

Comments are closed.