Planering av MC-äventyr 2015

Jag undrar om det finns intresse av att hänga med på en riktig äventyrsresa sommaren 2015?

Vi kommer att övernatta i tält och laga all mat på egna Trangiakök osv.  Men om det har regnat hela dan så kan vi faktiskt hyra några stugor och i undantagsfall kan vi faktiskt stanna och käka i nåt gatukök. Men det blir det ganska tungt lastade hojar, eftersom en sån här resa kräver att vi har med oss tält, liggunderlag, tjocka sovsäckar och matlagningsattiraljer med tillbehör.

Målet för detta MC-äventyr är förutom körning på fina vägar, Slettnes fyr där vägen slutar, sen kommer man inte längre norrut på fastlandet.

Mycket planering är det och enligt Garmins kartprogram Mapsource är planen just nu en runda på strax över 400 mil. I stort sett kommer vi att köra enligt kartan, men planeringen är inte helt klar, så den här sidan kommer att uppdateras massor av gånger fram till avresan.

Strax norr om Lappträsk finns denna asfalterade (!) korsning. Det bli väl fint?

Men gäller att hitta intressanta vägar ända dit, som Kalixälvsvägen – kan det vara nåt?

En till bild från Kalixälvsvägen.

I Finland, ett par km nordost om Pessalompolo planerar jag att vi ska svänga in här. Det blir väl fint?

Den gamla riksvägen mellan Alta och Kautokeino har jag hört så mycket om, så den måste undersökas.
Här börjar Gargiaveien om man kör i riktning sydöst från Alta.

Tråkig raksträcka? Nej inte alls 🙂


Jag hittade några filmer. Visst ser det trevligt ut?

Men om det har regnat mycket är det nog inte så trevligt.

Jag har sett bilder och läst om att det fanns en gammal defekt bro som gjorde att man var tvungen att passera i vattnet. Det funkade oftast då det var lågvatten, men det var så gott som omöjligt om det var en meter djupt.

Men för några år sedan läste jag om att de höll på att bygga en ny bro. Tillslut, efter många timmars letande lyckades jag hitta en bild på google maps. De har alltså kört norra delen av vägen med Google-earth-bilen och tagit kort 🙂 Om de har kört med bil där så måste väl vi kunna köra med fullastade hojar också?
En gammal bro nära Arjeplog.


Planen är:

  • ca. 400 mil körning på småvägar och grusvägar.
  • 12 – 14 kördagar.
  • Max antal deltagare = 5 personer. Att skjutsa är nog inte så lämpligt, framförallt inte på den gamla postvägen.
  • Kostnad ca. 10000:- per person/MC inklusive campingavgifter, frukost, mat, fika som vi tillagar gemensamt på egna kök med eget bränsle.


… men som sagt, finns det intresse för en sådan här resa?
En annan bra fråga är också om alla har tillgång till packutrustning, tält, liggunderlag och spritkök mm?

Kontakta mig gärna om du är intresserad, för blir vi 5 st. så kör vi 🙂

 

Kommentera via Facebook

20 Comments:

  1. Hej!

    Jag är intresserad av att hänga med!!
    Kom gärna med lite ny info om du har.

    Mvh Gabriel

  2. Tyvärr är det inte helt klart med tidpunkten för denna resa än, men det lutar åt att vi kör 25 juni – 8 juli.

  3. Mats Jansson

    Hej Magnus!!!
    Är detta fortfarande aktuellt? I så fall är jag intresserad av att hänga med.
    Kom gärna med lite ny info om du har, typ datum behöver det i god tid för min semester.

    Med vänlig hälsning,
    Mats

  4. Chansen att vi stöter på varandra är väl mikroskopisk, asfalt v grus 😉
    Men även vi är på G upp till Slettnes fyr 2017, planerade ride mellan 15-22 juni.
    Klipper sedan av; Nordkapp – Senja – Andöya – Lofoten och hemmåt…
    Som vanligt, självhushåll och camping i det fria…
    Ride safe Mange

  5. Det är väl ingen skillnad om man är ensam eller flera. Jag visste aldrig vart eller hur jag skulle sova. Det är ju det som är tjusningen, friheten att göra precis som man vill och inte veta vad som väntar.

    Mitt tips är, tag med tält och använd det. Hittar ni någon stuga, använd den. Blir det regn flera dagar i streck då kan ni leta upp någonstans att ta in.

    • Efter att jag under de senaste 11 åren har planerat/arrangerat ett 40-tal resor/träffar så är MIN erfarenhet att det är stor skillnad på om man är ensam eller flera. Försök att hitta 3 – 4 stugor till 12 man i en hast så får du se hur lätt det är.

      En gång hade vi faktiskt svårt att hitta nån camping trots att vi bara skulle sätta upp 3 tält. OK, vi kunde ha campat i det fria, men nu ville vi duscha samt framförallt torka våra dyngsura MC-kläder i nåt torkskåp. Det var nån fotbollsturnering, så alla campingar inom 10 mils radie var fullbokade. Men tillslut, framåt midnatt, efter att ha kommit på sista färjan, hittade vi en camping. Då var det tur att vi var ett “kompisgäng” för annars har det säkert blivit lynchstämning i gänget.

      Det är som sagt stor skillnad på att åka runt själv och att sälja in platser till en arrangerad resa. Har folk betalat för att få vara med, då förväntar de sig att det ligger en viss planering bakom och att boenden är förhandsbokade. Sen om det kostar 5000:- eller 7000:- har nog mindre betydelse, huvudsaken är att det är ett bra arrangemang.

  6. Kul tråd. Åkte själv(då menar jag helt själv) 2007 från Uppsala till Nordkapp. 300 mil på grusvägar på 14 dagar blev det enkel resa. Åt i stormkök och sov i tält samt öppna fiske och jägarstugor vilket det fanns en hel del. Finns även en hel del torrdass ute i skogarna så behövde bara skita i skogen en enda gång som jag minns.

    Campingar behövs absolut inte. Har aldrig sovit på finare platser, nästan uteslutande vid någon sjö eller vattendrag. Badade minst varje kväll innan sovdax. I bland även på dagen när jag passerade ett härligt vattendrag så någon dusch behövs inte heller.

    Åkte den omtalade fjällvägen till Alta och visst var den fin men inte alls häftigaste biten på resan. Fick vända vid nämnda bro då jag inte kom över. Spenderade natten i närheten och det var enda gången jag nöjde mig med att stänka vatten på kroppen snarare än att doppa mig. Det var rent smältvatten som inte hade färdats långt = iskallt!

    Hem åkte jag via norska kusten, lofoten, etc. Trollstigen var extremt värdelös. Riktig turistfälla, några asfalterade svängar upp för en bergvägg med stora stenräcken. I närheten fanns en mycket längre väg upp på 1000 meters höjd över ett fjäll. Äkta grusväg utan räcken – den var värd att åka! Tyvärr minns jag inte vart den var. Var tyvärr svårare att hitta hitta fina sovplatser i norge.

    Min summering..
    Sverige:
    +Mycket grusväg och fiske/jaktstugor att sova i.
    +Mycket fina vatten att dusha/diska i/sova vid.

    Norge:
    +Mer höjdskillnader.
    +krokigare vägar.
    +Mer variation.
    -Mer asfalt.
    -Svårare att hitta fina sovplatser då det ofta är en huvudväg och avstickande vägar väldigt korta, ofta till någons hus. Man vill ju inte sova vid motorvägen..
    -Tullvägar

    Angående budgeten tror jag det blev runt 7000kr totalt. 640 mil på 3 veckor. Så 10 000 låter som rena lyxresan i mina öron 🙂

    Mitt livs bästa semester. Nu har man fruntimmer och 3 små barn så lär inte bli någon liknande resa på länge. Men helt klart den bästa friheten man kan tänka sig!

    Här är några bilder från resan:
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.164750154138.118098.567764138&type=3

    Patrik M, Sigtuna

    • “Åkte själv helt själv …. åt i stormkök … sov i tält samt öppna fiske och jägarstugor … torrdass ute i skogarna ….”

      “Angående budgeten tror jag det blev runt 7000kr totalt. 640 mil på 3 veckor. Så 10000 låter som rena lyxresan i mina öron.”

      Så där som du reste kan man resa om man är helt själv eller max 2 personer. Men om jag arrangerar en resa så måste det vara lite planering bakom. Vi kan ju t.ex. inte komma 12 regnblöta MC-gubbar till en jägarstuga sent på kvällen för att upptäcka att stugan är upptagen av ett annat gäng. Hur skulle jag lösa den situationen i en hast?

      Förresten tog jag bort den här planeringen från “på gång” sidan, eftersom jag inte har tid i år, men nästa år kanske den blir av.

    • Hejsan
      Såg dina mc bilderbilder. Riktigt Nice. Funderar på ett liknande äventyr. Frågan är bara hur du hitta alla dessa underbara rusvägar?, . Har du nå bra tips? Du kanske har kvar rutten någonstans?
      Mvh Pawel

      • Koll av kartor, sena kvällar med Garmins ruttplaneringsprogram Mapsource och BaseCamp i datorn för att hitta alla småvägar. Koll av planerade GPS-rutter med Google earth.

  7. “Visst kan man köra en budgetvariant, Nordkapp Xpress – 320 mil snabba vägar på 3 dygn, 2 övernattningar under nån gran, leva på kottar och nån överkörd ekorre, men jag tror inte att det uppskattas att 5 man ska dela på en våtservett istället för dusch.”
    HAHA, men det var en grävling jag nockade i Norge [2014] 🙂

    Men visst, alla är vi olika. Vår melodi har alltid varit; keep it simple (men som sagt, vi är ‘polare’ som kör ihop).

    Men, 10000 spenar lätt dock ‘spontant dyrt’ när man faktiskt kan varva campingboende med fricampande när ni ändå är ute mitt i spenaten. Låt säga 75% camping och 25% i det fria; nice är bara förnamnet – FRIHET efternamnet. Finns mycket gott om tältytor upp vid Slettnes fyr, se bara till och banka ned tältpinnarna hårt i backen i fall “Farbror Nordanvind” knackar på…. (Finnmarksvidden är också tyst och ööööde, vet en ypperlig rastplats om du/ni är intresserade, lite drygt en mil in på väg 92 efter att vikt av fr väg 93 – man kommer mao fr Kautokeino-hållet).
    Hälsningar Mange

  8. 10000 ribbor för en repa upp till Slettnes fyr låter som en astronomisk summa i mina öron?!
    Avser ni att tillaga Ratatouille el Bouillabaisse + sydamerikansk oxfilé varje dag?
    Camping – görs med all fördel helt i det fria, är ni inte ute på en sk ‘äventyrsresa’ 😉 ?
    (behov av dusch? bara att svänga in på en camping – funkar annars finfint m våtservetter)
    För egen del hoppas jag på en Nordkapp-Xpress (4~5 dagar) innan det verkliga äventyret på Royal Enfields: “Motorbike Safari in Ladakh and Zanskar” i NV Indien!
    Ride safe, Mange

    • Jag har inte räknat ut ett exakt pris ännu men för de 10000:- hade jag tänkt mig att det ska ingå boende, frukost, lunch, fika, godis och kvällsmat. Om resan tar 14 dagar på småvägar så blir det 714 kr/dygn och det är väl inte så farligt?

      Visst kan man köra en budgetvariant, Nordkapp Xpress – 320 mil snabba vägar på 3 dygn, 2 övernattningar under nån gran, leva på kottar och nån överkörd ekorre, men jag tror inte att det uppskattas att 5 man ska dela på en våtservett istället för dusch.

      Som sagt, det går att räkna på olika resenivåer. Det går även att lyxa till boendet och maten, men då kan det dra iväg uppåt 25000:-

    • Om man dessutom ska arrangera en resa så är det lag på att man har en resegaranti hos Kammarkollegiet, vilket gör att arrangören (jag) drabbas av en massa kostnader. Inga astronomiska summor, men utgifterna måste ändå täckas på nåt sätt. Åker man ett gäng polare så behövs inte allt detta och då blir det naturligtvis billigare.

  9. Har du någon bättre bild över tänkt resrutt i Norrbotten?
    Då jag med en Tiger 800XC kör riktigt mycket inom länet med utgångspunkt Kalix så kanske jag ev. kan komma med förslag på avstickare eller alternativspår.

  10. HAHA – TACK!
    Hälsar din ‘grusantagonist’ nere i Sthlm.
    Dvs, vi som “älskar asfalt och betong”, hehe Mange c”,)

  11. Grattis till ett mycket BRA destinationsmål; Gamvik/Slettnes fyr.
    Men sumpa inte nu chansen till lite underbar midnattssolskörning + wild camping!
    Längs med väg 888 straxt efter Lebesby (ca 4,5 km) innan Kalakklubben (halvö) finns en perfekt spott – vacker utsikt ingår, helt kostnadsfritt 😉
    Ser ut som ni kommer att dra väg 955 genom FI (mot Inari), mitt i ‘ingemanslandet’ – Pokka – kan man tanka (och betala med kort).
    Väg 971 (FI) upp mot den norska gränsen (E6/Kirkenes) = störtskön slingerbult.
    Ang bensin i nordnorge: Varangerbotn, Tana bru, Ifjord, Kjöllefjord, Lakselv.
    Prova även denna karta –> http://www.visitnorway.com/se/VN/Map/
    Hälsn Mange

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.