Tryck på pilen för att komma till indexsidan över 175 mil grus 2024.
20240713
Vi vaknade efter en god natts sömn i Wärdshuset Klarälvdalen och började med att äta frukost. Efter frukosten plockade vi ihop våra saker började lasta våra motorcyklar.
Planen var att komma iväg lite tidigare än vanligt eftersom det skulle bli lång körning idag. Det berodde på att vandrarhemmet Målkullan i Mora helt plötsligt skulle stänga, så i en hast fick jag boka en annan övernattning och göra om rutten. Nu var det inte “bara” att boka boende eftersom det även måste finnas plats att låta bilar och släpvagnar stå kvar under veckan vi var borta. Men tillslut hade jag i alla fall bokat in oss i Kungsfors Herrgård vilket var bra, men nackdelen är att det skulle bli strax över 33 mils körning dit.
Klockan 08:24 startade vi resan österut och började med 12 km tråkig asfalt.
Jag hade tänkt att vi skulle köra på Eggsjödammen, men där var det en bom.
Vi kunde kolla på vyerna över Eggsjön i alla fall.
Vi körde i alla fall på Tossjödammen.
På den här vägen hade de tydligen hällt ut grus för att täcka spåren utan att hyvla vägen först. Så när vi körde kändes spåren tydligt.
Här var det bättre med härligt löst grus.
Jag hade tänkt att vi skulle köra på den gamla hängbron över Västerdalälven mellan Heden och Ytternäs, men nu var den helt avstängd. Inte ens gående fick beträda bron, så vi vågade inte chansa.
Om de inte fixar bron är detta kanske en av de sista bilderna,
Vi tog en liten paus och kollade utsikten över Västerdalälven.
När vi inte kunde köra på hängbron över över Västerdalälven fick vi köra en omväg på 4 km, men även då hittade jag mindre vägar.
Vi körde några mindre vägar.
Vi kom till en gammal bro där vi stannade för att kolla utsikten.
Dags att gå och hämta hojarna för att köra vidare.
Härligt gräsliga vägar.
Några gamla fäbodar hade elstängsel som vi öppnade …. och stängde.
Det gäller att kolla noga för elstängslet syntes knappt.
Vi körde vidare på KTM-leden.
Orange på träden betyder väl att det är en KTM-led, eller hur?
Härligt.
Vi körde till Ellis Street Food i Älvdalen för att äta lunch.
Först beställde jag en hamburgare, men sen ångrade jag mig och ändrade till köttbullar med mos och det var inte fel.
Men hon var ensam i köket så det tog nästan en timma innan alla hade fått och ätit upp maten.
Efter maten tankade vi på din-X i Älvdalen och sen fortsatte vi resan.
Det gäller som sagt att hitta många minde vägar.
En liten tunnel under Hansjövägen.
En liten stig intill Orsasjön.
Vid Orsasjön tog vi en liten paus.
Som sagt, en liten paus, så det blev snart dags att köra vidare.
Rickard tog en bild när vi försvann i dammolnet.
Vi stannade vid Långsjön för att ta en paus.
Vi körde vidare till Gulf i Enviken där jag köpte jag glass till alla, sen avvek Jan-Åke för att köra hem till Kungsängen och Bertil tog över som sweeper.
–
Vi körde Gamla Landsvägen och såg vindkraftverken på Tavelberget ungefär 6 km bort.
Gamla Landsvägen är fin utan en massa stressade bilister.
Vi närmade oss Kungsberget.
Det byggs mycket nytt i Kungsberget.
Redan klockan 16:27 kom vi till Kungsfors Herrgård vilket var riktigt bra, för vi hade ändå kört 337 km på mestadels småvägar.
Vid 19-tiden serverades middagen i Herrgården och som vanligt hade Uffe lyckat laga en riktigt god middag.
Men Andreas och Lars körde hem utan att säga till mig så jag fick betala deras middagar. Senare Swishade de dock 180 kronor per man, men om de hade sagt till innan Uffe lagade middagarna hade de sluppit att betala. Så vad lär vi oss av detta? Jo att ni ska meddela era planer i god tid, så slipper ni onödiga utgifter.
Efter middagen blev det inte så mycket mer för alla var trötta efter att ha kört 1851 km. Det blev alltså lite mer än de planerade 175 milen och det beror till största delen på att vi övernattade i Kungsfors istället för i Mora.
20240714
Gårdagens väderprognos som lovade regn stämde och det var därför som några fick bråttom hem redan på lördagen.
De andra hade lastat motorcyklarna redan, så de var klara för hemfärd.
Efter frukost var det bara jag kvar, men jag hade bara strax under 2 mil hem så jag skulle inte hinna bli så blöt i regnet.
Några kommentarer från deltagare:
Ett stort tack för den här fina resan med fantastiska vägar och ett riktigt bra gäng.
// Jan-Åke
Ännu en fantastisk resa, sitter i bilen på väg hem med ett förnöjt leende vid tanken på all fin körning vi haft.
Tack Magnus för ett fint arrangemang och alla andra för gott ressällskap!
På återseende!
// Bertil
Är tillbaka från en fantastisk MC-tripp i mellersta delarna i landet. En liten sväng in i Norge blev det också. Med start i Kungsfors till Haverö-Hammerdal-Östersund-Fjällnäs-Koppang i Norge och tillbaka till Sverige, Sysslebäck och vidare till Kungsfors där vi började.
En nätt sträcka som skulle bli på 175 mil men blev 185 mil (hmm?) på min mätare och 7 dagar senare. Många fina platser har vi passerat, en nerlagd guldgruva, en spökförsedd prästgård, Trontoppen i Norge, åkt färjor varav en var handdragen (ink kaffe och kaka). Körning på många typer av underlag men minst av allt, asfalt. Den eminenta Magnus Andreasson på Hojresor hade skruvat ihop denna sköna tripp.
Tack Magnus!
// Stefan
Tack för ett fint reportage och en jättetrevlig tur. Du är jätteduktig på att hitta vägar och hålla en avspänd körning men ändå att det rör på sig.
Jag kommer absolut igen när det passar i schemat.
Tack så mycket!
// Roger
Toppen Magnus!
Kul tripp med många glada minnen och trevliga människor – tack för allt.
Med vänlig hälsning, Lasse F