KTM 690 – justering i bromsbänk hos Speed Store i Valbo.

Kalevi och jag tog med 690’in till Speed Store i Valbo.

Där de har en Dynojet bromsbänk.

Det var “bara” att montera ett annat bakhjul, surra fast hojen, koppla upp mätutrustningen och börja testa.

Total kontroll och lätt att justera med alla värden på dataskärmen.
Min motor gick för fett, men nu är det ändrat till förhållandet 13:1 på alla varvtal.



Efter en stunds gasande blev det varmt. Man skulle ha haft kalluft mot ljuddämparen också.

(Efter att vi har hittat felet så förstår jag varför Akrapovič ljuddämparen för 7500 kronor brann upp.)

Efter att ha kört i bromsbänken och justerat in allt som gick fick vi ändå ge upp för dagen, eftersom det återstår ytterligare fel. Men dagens justering gjorde i alla fall nytta, för den har aldrig gått bättre. Dessutom är jag ett steg närmare målet att hitta felet.

Tur att jag har en kompis som har massor av KTM-delar som jag har fått låna för att testa. Detta är kollat hittills:

Byte tändstift – ingen skillnad.
Koll- och avkortning av tändkabel ca 1 cm. i varje ända. För att få en ny fräsch anslutning.
Byte tändkabel, till en 8mm kopparkabel.
Provkörning med annan tändspole.
Provkörning med annan tändkabel & tändhatt.
Rengöring av spridarmunstycke med ultraljud.
Rengöring av spridarmunstycke med tryckluft. Kontroll med lupp.
Provkörning med 2 andra spridarmunstycken.
Ohmmätning av alla mappswitchlägen + provkörning med olika lägen. Den verkar OK.
Provkörning med 2 andra mappswitchar. Felet kvarstår.
Byte av bränslefilter. Inte speciellt lortiga, men jag bytte när ändå tanken var “öppen”.
Koll av ventilspel, justering ej nödvändig. Men vid 1400 mil så var det dags ändå.
Kompressionsprov.
Kontroll av den automatiska decompen.
Koll av tändstift.
Provkörning – ingen skillnad!
Provkörning med annat tändstift – ingen skillnad!
Koll av bränsletryck.
Provkörning med annat spridarmunstycke – ingen skillnad.
Provkörning med annan mappswitch – ingen skillnad.
Provkörning med andra Akramappade databoxar – ingen skillnad.
Koll av APS och TPS enheter med dator.
Byte av APS enhet som kostade 3 000 kronor.
Återinstallation av Akramappning samt justering av APS och TPS.
Provkörning efter åtgärd av KTM verkstad med kostnad 5075:- Ingen skillnad!
Koll och åtgärd av böjd slang samt byte av bränslefilter i tanken. Ej speciellt smutsiga, men jag bytte ändå.
Provkörning – ingen skillnad!
Koll så att inte något inre ojeläckage i motorn förekommer. Enligt KTM kan oljan kan då bromsa motorgången.
Kontrollmätning av tändgivarens avstånd. 0,55 – 0,7 mm = helt OK.
Byte och provkörning med min spridare och ett annat spjällhus – ingen skillnad.
Isärtagning och smörjning av alla kontakter som har med motorgången att göra.
Byte till annan tändspole, tändkabel och tändhatt – ingen skillnad.
Provkörning med ett annat spjällhus och ytterligare en annan spridare – ingen skillnad.
Koll av laddning och batterispänning. Laddningsspänning ca 14 volt.
Pluggade halva avgasrörets öppning och provkörde – ingen större skillnad, förutom att den blev allmänt trött över hela registret.
Provkörning med originalmappade databoxar – ingen större skillnad. Eventuellt ännu tröttare.
Provkörning med ännu en annan mapswitch – ingen skillnad.
Kontroll av bränsletryck med annan mätare. 3,8 bar godkänt av KTM meck.
Höjning av bränsletryck till 5,2 bar genom ombyggnad av reduceringsventil. (lite reservation till att mätaren visar fel, men trycket är jämfört med en annan KTM 690 som går bra)
Byte av den tidigare böjskadade bränsleslangen i tanken.
Power Commander.

Vid kvällens provkörning tyckte jag att den gick bra i början, när motorn inte var genomvarm. Kan det vara någon temperatursensor som spökar? Jag ska låna en annan och provköra …… man lever på hoppet. 🙂


I slutet av maj var skrotningen nära.
Klicka på pilen för att läsa om det.

Kommentera via Facebook

3 Comments:

  1. Redline motorcycles håller till i England.
    http://www.ktm4u.co.uk/
    Återkallelsen ovan måste gälla England.

  2. TACK! Den här problem beskrivningen passar exakt in på min KTM690e (-08). Har också haft den inne hos en KTM verkstad med samma problem beskrivning utan resultat, bortsätt det där med tunnare plånbok. Ska försöka titta om det kan vara samma fel på min.

Comments are closed