Jag passade på att köra lite rekognosering i det fina vädret.

När vi körde genom Ånglarnas vindkraftområde, i den senaste tisdagsrundan, hittade jag en ny väg som inte finns på några kartor. När jag kom hem granskade jag satellitbilden på Google Earth och såg ytterligare några vägar som inte finns på några kartor.

Så när väderprognosen lovade fint väder gjorde jag mig redo att undersöka ytterligare 14 vägar.

Jag drog iväg norrut, men stannade för att ta ett kort på den fina bron över Jädraån.

Jag hoppas verkligen att någon tar över Kungsfors Herrgård och driver det vidare.

Det gäller att hitta alla mindre vägar utan en massa trafik.

Men här har det varit lite väl lite trafik, för stigen håller på att växa igen.

Jag körde förbi nedre Sandsjön.



Detta är faktiskt helt otroligt.😮
Det första spadtaget till Jädraås vindkraftpark togs i november 2011, men 14,5 år senare finns vägen upp till vänster fortfarande inte med på Garmins karta.

I många år har jag funderat på om detta är en körbar stig, men nu har jag bekräftat att man inte ska köra där.

Jag fortsatte upp genom vindkraftområdet.

Jag körde upp till vindkraftverk nummer 13 som har haft den bästa utsikten, men där är det verkligen ingen bra utsikt längre.

Den här vägen upp till höger har jag funderat på i många år, men nu var det äntligen dags att testa om den leder någonstans.

Det är helt klart en körbar väg med skaplig utsikt.



Vindkraftverk Ång 3 i Ånglarnas vindkraftområde ska stå här.

Sen fortsatte jag på vägen som jag såg på Google Earth satellitbild.

Den är helt klart körbar.

Lite tråkigt är det med breda vindkraftsvägar, men den leder i alla fall in på en gammal mindre väg.

Sen kollade jag en väg som ska vara en traktorväg enligt terrängkartan.


Men jag kom bara 90 meter, sen var det stopp p.g.a. omkullblåsta träd.

Jag körde en annan väg och kollade var jag skulle ha kommit ut om jag hade fortsatt på traktorvägen.

Detta blir Bom 542 i min samling. Den var dock lätt att passera så den får en grön symbol.

Nu såg jag ytterligare en väg så jag tog en skärmdump från GPS’en.

Jag gasade vidare.

Detta ska vara en traktorväg enligt terrängkartan, men den såg körbar ut.



Här har de röjt ganska mycket efter stormen Johannes.

Jag gick en bit och kollade, men det såg körbart ut så jag hämtade motorcykeln.

Detta är helt klart en intressant väg och tack vare att det går att köra dessa 511 meter kan jag göra en ny rutt på 6 km.

Härliga vägar.

Detta blir Bom 543 i min samling med waypoints.

Ännu en ny väg till ett vindkraftverk.

Ibland blir det nitlott. Den här traktorvägen ser inte direkt körbar ut.

Jag stannade för att kolla ytterligare en traktorväg.


Den såg körbar ut så jag hämtade hojen.

Men när jag började köra såg jag att GPS’en visade ett annat spår än det jag hade tänkt. Den kanske leder någonstans tänkte jag och fortsatte …. men vägen slutade med en vändplan.

Efter lite noggrannare undersökning såg jag att traktorvägen börjar här, men den såg inte så värst körbar ut.

Jag gasade vidare på en större grusväg.

Den här traktorvägen såg inte heller körbar ut vilket var tråkigt, för det var bara 150 meter till nästa väg.

Jag hittade ett par utedass i alla fall.

Jag fortsatte på den gamla banvallen bredvid Ryssjön.


Men jag kom inte så långt, för den var blockerad av stormfällda träd.

Jag körde en annan väg för att komma ner till Ryssjön igen.

Men även här var det blockerat av stormfällda träd.

Jag gick en bit för att kolla en bro i närheten.

Den var lite halvrisig tidigare, men nu var den fräsch.

Även här var det omöjligt att passera.

Det var bara att vända och gå tillbaka.

Det är fint vid Ryssjön i alla fall.

Jag tog hojen och gasade vidare till ytterligare ett ställe som jag ville kolla.

Enligt uppgift är detta en skoterled.

En grymt fräsch skoterled är det i alla fall.

Den här stigen har jag kört flera gånger tidigare, men aldrig sparat spåret. Nu fick den i alla fall namnet Soptippsstigen i min GPS samling.

Jag körde till din-X i Svärdsjö för att tanka.

Sen skulle jag äta i restaurang Plankan, men där har verksamheten upphört.

Så jag körde till Sorento Restaurang & Pizzeria istället.

Jag beställde en 90 grams hamburgertallrik och fick in en grymt god hamburgare som förutom en god dressing hade färska tomater.
En av de bästa jag har ätit faktiskt, så jag kan verkligen rekommendera Sorento Restaurang & Pizzeria i Svärdsjö.

Efter den god hamburgaren gasade jag vidare och eftersom allt är förbjudet fortsatte jag.

Jag hade tänkt köra över dammen, men det gjorde jag inte för det var smalt och bara några centimeter tillgodo.

Men det var i alla fall fin utsikt från dammen.

Jag körde till ytterligare en traktorväg, men även här såg det för tufft ut.

Jag vek in på den gamla landsvägen.

Ännu en bom som i alla fall var öppen och detta blir Bom 544 i min samling med waypoints.

Tjock grov makadam finns det gott om.

Här var det fin utsikt som man tyvärr inte kan uppleva genom att se på bilden.

I Lumsheden såg jag en stig som jag naturligtvis måste testa.

En fin liten stig är det, så den blir säkert med i något av mina evenemang i framtiden.

Efter den här lilla rekognoseringsrundan på 163 km har noterat 7 ställen där vi inte kan köra, men jag kan i alla fall bekräfta 6 nya vägar där vi kan köra. I och för sig är den sammanlagda längden på de 6 ”nya” vägarna bara 3 km, men eftersom det med hjälp av dessa korta sträckor går knyta ihop andra vägar, kan jag säkert få ihop flera mil med ”nya” intressanta grusvägar.