Uppdatering av resereportaget 72 mil pågår!
Tryck på pilen för att komma till indexsidan över 72 mil grus 2026.![]()
Fredag den 8 maj.
Vi vaknade efter en lugn natt i Forsbacka Wärdshus.

Det hade varit en kall natt.

Men den lilla isen på sadeln smälte så fort solen började skina.

Vid halv 8 tiden serverades frukosten.

Johan hade säkert varit igång länge och bakat frallor.

Tänk om vi hade sett vilket välfylld bar det finns i Forsbacka Wärdshus, då hade vi kunnat festa lite. Men det är nog lika bra att vi inte gjorde det, för vi skulle starta resan vid 9-tiden.

Batteriet i min 690 gillade inte kylan så jag var tvungen att ta hjälp av startkablar för att starta den, men efter det var vi äntligen på väg.

Vi körde på en mindre väg bakom den före detta flygplatsen i Rörberg.

Men efter bara 15 km blockerades vägen av stormfällda träd. Träden har säkert legat sedan den 27 december 2025 då Stormen Johannes drabbade norra Dalarnas län, södra Jämtlands län, hela Gävleborgs län och Västernorrlands län. Enligt Skogsstyrelsen blåste det ner närmare 11 miljoner kubikmeter skog och att ta hand om det är verkligen inte gjort i en handvändning.
Vi gick fram för att kolla läget och såg direkt att det var någon idé att börja såga.


Som tur är hittar jag bra i Gästrikland, så vi vände och körde en annan väg.

Men även där tog det stopp efter en stund.


Johan hittade ett ställe där vi kunde komma ut på en annan grusväg.


Det är som sagt tur att jag snabbt kunde hitta alternativ på småvägar.

Den här bommen vet jag att de har monterat för att slippa diverse pack som slänger sopor och jag har tidigare fått tillstånd att passera, så alltså var vi behörig trafik. 😊

Alla tunga skogsmaskiner och timmerbilar sliter hårt på vägarna, men här hade vi tur som fick köra på en jämn och fin nysladdad väg.

Men tillslut kom vi ikapp väghyveln så vi var tvungna att köra sakta ….. zzzzzzzzzzz …. 🥱

Vi körde bakom väghyveln en bit, men efter stund körde chauffören lite åt sidan så vi kunde passera. 😊

Härliga vägar.

Efter ytterligare en stund kom vi till ännu ett träd som blockerade vägen.

Men även här hittade Johan ett ställe där vi kunde passera.

Det var skapligt lätt att passera trädet.

Men några minuter senare kom vi till nästa hinder där Peters centralstöd fastnade.

Det gick betydligt lättare att passera trädet med en KTM 690 Enduro R.

Härliga vägar.

Vi körde förbi drömkåken.

Vi passerade Skammorsjön.


Vi fortsatte söderut på fina vägar.



Vi körde en bit på den krokiga Berreksvägen.

Vi kom till Hovnäs där vi körde ombord på färjan för att ta oss över Dalälven.

Peter rullade på.

Fina vyer från färjan.


Lasse, Peter och Johan trivdes på färjan.

Det finns även ett litet bord om man nu vill ta en väldigt snabb fikapaus, men nån Taxfree-shop har de inte.

Kan man kalla detta en vajerväg?

När jag hade betalat fick vi köra iland i Västmanlands län.

Sen skulle vi köra på en väg som jag upptäckte på rekognoseringen den 4 maj 2024, men nu hade någon monterat en bom som inte gick att passera.

Vi körde vidare på en väg som inte finns på vanliga vägkartor.


Den här vägen har jag också funderat på och den ser ju körbar ut, men den körde vi inte idag.

Vi svängde vänster istället.

Skylten betyder inte att det är förbjudet på något vis, den betyder bara att vi skulle köra in på en enskild väg.

Den här bommen har de satt dit för att slippa tjuvar i området med fritidshus, men den är lätt att passera, så vi fortsatte.

Härliga vägar.

Ännu en bom som är lätt att köra förbi.

Härliga vägar.

Vi stannade för att ta några bilder.

Efter att ha vattnat buskarna gasade vi vidare.




Opps … en till bom som fick namnet Bom 0535 i min GPS-samling.

Men enligt skylten var det helt OK att passera, bara man tar det lugnt.

Vi stannade för att äta lunch i Karlbo Pizzeria.

Efter lunchen gasade vi vidare på en väg som enligt min terrängkarta skulle vara en traktorväg.

En fin traktorväg är det i alla fall.


Vi kom fram till en obevakad järnvägsövergång.

Man får tycka vad man vill om vindkraft, men det är i alla fall fina sladdvänliga grusvägar.


Vi kom fram till den mystiska Digerkällan.


Digerkällan verkar vara välbesökt.

Vi lyfte på locket och kollade ner i själva källan.


Efter pausen vid Digerkällan gasade vi vidare på en härlig stig.

Det var lite blött på ett ställe.


Vi kom ut på en grusväg som var blockerad med stenar, men vi körde förbi.

Ännu en bom som fick namnet Bom 0536 i min GPX-samling.

Vi körde förbi Brunnsjön.

Helt plötslig såg jag en väg som inte ens fanns på kartan, så den måste testas.

Den här bron hittade jag den 24 maj 2024.

Vi fortsatte på en orangemärkt KTM-led.

En liten sjö i Norberg.

I Norberg sparar de snö under sågspån.

Om jag skulle vilja ta bort delen av spåret när vi kollade på snöhögen (under spånet) så är det bara att markera den delen man vill ta bort och klicka på Delete. Alternativt klippa ut det och klistra in i något annat spår om man nu vill skapa en rutt där det inte finns vägar på kartan.

Vi gasade vidare till sjön Boten.

Naturligtvis körde vi på vägar med fina vyer.

Den här bommen kan man köra bredvid, eller passera på en stig i skogen.


Kurviga grusvägar är härligt.

Vi stannade för att kolla på utsikten.



Sen gasade vi vidare på fina vägar.


Vi körde över ett gammalt flygfält.

Strax före 18-tiden kom vi fram till Gylle Hotell.

De har ganska fräscha rum och badrum.


Sen gick vi till Brödernas och käkade middag.

Naturligtvis var jag tvungen att testa Brödernas hamburgare.

Jag tog en sallad istället för pommes.

Tydligen har Gylle Hotell funnits länge, för vid entrén hängde det en tavla från 70-talet.

Mätta och belåtna efter en tuff dag gick vi upp till rummen för att sova en stund.
Tryck på pilen för att gå vidare till dag 2.![]()
