Adventure Days 2015


Vi turledare och andra funktionärer ska vara på plats en dag före alla deltagare, så redan på tisdag kväll lastade jag hojen i bussen. Jo jag körde bil dit, dels därför att jag skulle åka tidigt på morgonen och dels för att jag behöver dator mm. för att ladda turer i GPS’en. Dessutom är verktyg bra att ha, vilket skulle visa sig senare.


Dag 1, onsdag.

Väl på plats i Säfsen lastade jag ur hojen och vred på tändningen och vad får jag se då? Jo ingenting, instrumentet är heldött! grrrrr 🙁
Men som tur var startade hojen i alla fall så jag kunde dra iväg upp till receptionen där alla turledare började samlas.

David och Joachim från Touratech hälsade oss välkomna.

Sen fick vi berätta lite om oss själva för varandra.

Sen var det dags för utbildning och information om körställning och bromsteknik mm.

Vi fick även tips hur man reser upp en liggande hoj. Här är Petra i farten.

Några turledare i kön för bromsprov.

Sen drog vi iväg en sväng och övade på körning enligt “cornerman“-principen som numera ska användas i alla turer.

Sen körde jag till stugan och började undersöka varför instrumentet var heldött.

Efter lite sökande såg jag att 2 av kablarna som går till instrumentet var av. Det var alltså tur att jag hade tagit med mig servicebussen med verktyg, krympslang, lödkolv och lödtenn mm.

Fixat 🙂


Dag 2, torsdag.

Det verkar bli en fin sommardag. Undrar om stugan som jag bor i är extra dyr med tanke på den fina sjöutsikten från balkongen?

Som sagt, det är ett bra boende på Adventure Days.

Efter den stabila “hotellfrukosten” drog Anders och jag ut och rekade en av de röda turerna.

Niklas, en fotograf från BMW klubben hängde på.

En fin gammal banvall.

Fina vägar ….

… med fin utsikt.


Vi försökte även hitta fina ställen att ta pauser på vid de guidade turerna.

Vid Yxtjärn är det fint 🙂

På eftermiddan fick Anders och jag sällskap av Bengt-Åke när vi rekade en norrgående röd 2-timmartur.

Även här är det fina vägar.

Klockan 17:00 öppnade tidsbokningen och vi turledare skulle vara på plats för att svara på frågor om turerna.

På kvällen lyssnade jag på Lars Erikssons föredrag om Garmins GPS’er.


Dag 3, fredag.
08:45 startar 2-timmars turen som Anders och jag ska guida.

Efter en halvtimmas aktiv körning var det dags för en liten paus.


Synd att det inte blev några bilder när vi körde. Här är ännu en paus.

Vi återvände utan fadäser 🙂

Sen käkade vi lunch i Solbergets Wärdshus


Efter lunchen guidade Anders och jag en 4-timmar röd tur 🙂

Efter en halvtimmas körning stannade vi och käkade glass i Hyttsjöboa.

Efter ytterligare en massa grusiga mil så stannade vi vid Sävsjön.

En liten vattenpassage ingick också 🙂 Du som vill se ytterligare 14 bilder på detta kan klicka här.

Efter vattenpassagen körde jag lite före de andra för att kunna ta några kort.

Vilken bro? Det fanns ingen bro och vi har just kört igenom vattnet!

Det är inte bara rullgrus och stenar på de guidade turerna, det förekommer sandiga vägar också.

Körningen gick bra och efter att vi hade duschat av oss dammeet så gick vi till Hyttan Kök & Bar för att käka middag.

Maten och ett par Mariestads öl satt fint efter en dags hårdkörning 🙂


Dag 4, lördag.

På morgonen såg jag att blinkersen hängde i sladdarna på min hoj ,så jag lagade den med silvertejp och den har suttit kvar hela dan så alltså är silvertejp hållbarare än KTM. …. och NEJ, jag har inte kört omkull, den har helt enkelt vibrerat av. Skitgrejor 🙁

Klockan 09:00 var vi inbokade för att guida en röd 4-timmar tur, så det var bara att rappa på upp till startplatsen.

Jag tyckte att deltagarna hade förtjänat en paus efter den besvärliga vägen förbi Limpatjärn.
 Jag hade tänkt att vi skulle käka glass vid Lindesnäs herrgård, men det var stängt för renovering 🙁


Dag 5, söndag.

Söndag morgon, efter frukosten åkte alla träffdeltagare hem.

Jag såg en Africa Twin som hade mitt domännamn påklistrat och det visade sig att han hade köpt den av en polare i Storvik. Världen är liten 🙂

Touratech har fina demohojar, övningshojar, testhojar och välutrustade hojar till salu.

Många vet inte att det händer mycket “bakom kulisserna” Det finns t.o.m. de som inte deltar i evenemanget för att de tycker att det är dyrt, men man får faktiskt väldigt mycket för pengarna.  Hur många vet t.ex. att bärgning, reparationsservice och reparation av punktering lagas utan kostnad?  Dessutom kan man få prova BMW’s nya GS-modeller gratis i grusupplevelsen GS Experience.

En liten del av alla lortiga GS Experience-hojar som ska tvättas.

Men Touratech Offroad School-instruktören Janne var inte det minsta ledsen över att det fanns ett 20-tal lortiga hojar i kön 🙂

Hemma igen efter en trevlig helg är det dags att klippa bandet.


Vi hade ett “utvärderingsmöte” på söndag förmiddag då vi turledare, instruktörer, föredragshållare, läkare, fotografer, mekaniker, bärgare och informationspersonal diskuterade vad som var bra och vad som var mindre bra. Tävlingen vid skidbacken var uppskattad men förarkurserna saknades, sen ska även informationen om att det är olika turer på fredagen och lördagen förtydligas. Några turledare hade även visat deltagarna hur man gör för att få rätt körställning mm. Det var tydligen väldigt uppskattat, så det ska jag börja med nästa år.

Alla var positiva till att vi hade börjat köra efter “cornermanprincipen” Det var tydligen bara en enda deltagare som hade lämnat sin position varvid det tog ett tag att hitta alla och få ordning på gruppen. Men som sagt, alla ni andra (närmare 400 deltagare) fixade det galant. 🙂

Nästa år är det högst troligt att evenemanget blir flyttat till mitten av september eftersom många är upptagna helgen före midsommar med skolavslutningar etc. Dessutom är det massor av evenemang på våren / försommaren. Sen är nog vägarna fastare så det blir mindre damm.

Så antagligen blir det Adventure Days den 15 – 18 september 2016, men kolla webbsidan för säkerhets skull.

Tack för en trevlig helg och välkomna åter 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 − 3 =