Uppdatering 20241124 – 10:27 Platserna bokades snabbt, så just nu är resan fullbokad.
Den 18-27 juli 2025 har jag planerat att vi ska köra en 8 dagars äventyrsresa på mindre vägar med fina vyer, utan att ta hänsyn till underlaget.
Detta kommer alltså inte att bli en resa på 99% grusvägar eller en resa på enbart asfalterade vägar som OnTop 2017 eller OnTop 2019, utan helt enkelt en blandning av olika underlag där jag prioriterar intressanta vägar med fina vyer och fina platser.
Jag har kört delar av den här resan tidigare, första gången redan sommaren 2007, sen körde vi en rekognoseringsresa 2015 och några resor efter det. I september 2024 var det meningen att vi skulle köra grEIGHT Adventure, men jag hade oturen att bryta foten, så den resan ställde jag in och betalade tillbaka alla pengarna till deltagarna. Men planerna har jag kvar och med de som grund kunde jag fortsätta att planera.
Jag har även funderat på varför det är svårare att få deltagare till en resa i september? De flesta kanske tror att det kommer att bli kallt och regnigt, eller så beror det helt enkelt på att det inte finns möjlighet att få semester från jobbet på hösten?
I alla fall så fortsatte jag med planeringen och beslutade att köra resan i juli istället. Sen tänkte jag att det vore intressant att även köra Aursjøvegen, men att köra E136 från Lesja till Åndalsnes är tråkigt, så jag började fundera på några trevligare vägar och såg att vi kan köra via Geiranger. Men att köra till Geiranger på den större Rv (Riksvei) 15 är också tråkigt så vi kommer att köra en del på mindre vägar intill Rv15 samt en bit på Gamle Geirangerveg. Mer om detta längre ner på sidan. ↓↓↓
Det blir i alla fall 7 övernattningar med första och sista natten på samma ställe, vilket brukar uppskattas av dem som transporterar motorcykeln med bil & släpvagn till starten.
För att kunna planera lagom dagsetapper var jag tvungen att lägga 5,5 km av rutten på samma väg den första och sista dagen. Det resulterade i att rutten faktiskt blir som en 8 och en åtta på grus blir grus åtta eller på engelska gravel eight, eller lite förkortat great som bl.a. betyder utmärkt. Därför fick den här resan till en början namnet grEIGHT som betyder en utmärkt grusåtta.
Men sen kom jag på att den här resan blir ett äventyr eftersom den innehåller många nya okända sträckor samt att vi kommer att köra in och ut ur Norge på okända hemliga gränspassager. Därför blev det namnet grEIGHT Adventure fast egentligen kan den heta grEIGHT extended Adventure eftersom jag har lagt till Aursjøvegen mm.
Lite om resan:
- Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
- Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
- Du bör ha en motorcykel av Adventure-modell som är lämplig för grusvägar – just det vägarna. Det blir bara körning på vägar och kanske några större stigar, för vi kan ju inte släpa ut tunga fullastade motorcyklar i bottenlösa surhål.
- Nabbdäck som Continental TKC80, Pirelli MT21 eller Motoz rekommenderas, men det är inget krav.
Grova däck som Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60, Mitas E-07 och liknande fungerar också bra. - Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar och bra drivpaket. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
- Som turledare strävar jag efter att hålla ner ”gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart, som är max 70 – 80 km/tim. på grusvägarna.
- Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade Advanced Scenic på Adventure Days.
- Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir ”variation i ledet”
- Vi kör aldrig längre körpass än max 1 timma innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om vi ska ta bilder, tanka motorcyklarna, fika eller äta lunch.
- Vi undviker de stora vägarna och det blir minimalt med vajer- eller Europavägar med stressade bilister.
- Vi ska övernatta i vandrarhem och campingstugor.
Ruttbeskrivning:
- Fredag 18 juli, körning till- och samling i Åsens Vandrarhem Uvboet.
- Lördag 19 juli, Åsens Vandrarhem Uvboet – Elverums Camping.
- Söndag 20 juli, Elverums Camping – Randsverk Camping.
- Måndag 21 juli, Randsverk Camping – Blåhø – Dalsnibba – Geiranger – Muri Hytteutleige, Valldal.
- Tisdag 22 juli, Muri Hytteutleige, Valldal – Trollstigen – Eira Gjestegård i Eresfjord.
- Onsdag 23 juli, Eira Gjestegård i Eresfjord – Aursjøvegen – Grimsbu Turistcenter.
- Torsdag 24 juli, Grimsbu Turistcenter –Tronsvangen Seter, Alvdal – Trontoppen.
- Fredag 25 juli, Tronsvangen Seter, Alvdal – Trysil Motell & Vandrerhjem.
- Lördag 26 juli, Trysil Motell & Vandrerhjem – Åsens Vandrarhem Uvboet.
- Söndag 27 juli, Åsens Vandrarhem Uvboet – hem.
Jag beräknar att den totala körsträckan från Åsens Vandrarhem Uvboet och åter är cirka 190-200 mil.
För att vara lite smart har jag tänkt att vi ska bo första och sista natten i Åsens Vandrarhem Uvboet. Detta för att det ska bli enklare att köra till starten på en fredag och hem igen på söndagen en vecka senare. Det kanske även är några som transporterar motorcyklarna med bil och då är det bra om resan både startar avslutas på samma ställe, dessutom kan bil och släp stå kvar där under veckan.
Du som kommer österifrån kan få ett par dagars guidning på grusvägar som extra bonus. Detta eftersom jag ska köra från Gästrikland till Åsens Vandrarhem Uvboet den juli och åter till Gästrikland den 27 juli.
Kostnaden är totalt 12000 kronor (inklusive alla skatter och moms)
- Till den här resan har jag försökt att boka lite bättre boende, som stugor med dusch och toalett.
- I kostnaden ingår ungefär 200 mil guidning under 8 kördagar + 2 dagar extra med cirka 50 mil grusvägar för den som vill.
- 9 övernattningar i vandrarhem och campingstugor.
Vi vill ha utrymme, därför är det max 2 personer per rum.
Det finns även ett begränsat antal enkelrum som kan bokas till en liten extra kostnad. - 4 eller 5 serverade frukostbufféer.
- 4 eller 5 frukostar som vi tillreder gemensamt bestående av ägg, kaviar, yoghurt, müsli, juice, bröd med tubost i diverse olika smaker samt kaffe.
- Middag i form av husmanskost första och sista kvällen i Åsens Vandrarhem Uvboet.
I kostnaden ingår INTE övriga middagar, lunch, bompengar eller bränsle till den egna motorcykeln.
Några recensioner från tidigare resor:
- Tack för en riktigt bra resa Magnus. Suveränt arbete med alla vägar du hittat.
//Jan-Åke Rosenqvist - Det var fina vägar! Bra arrangemang!
//Lasse Petersson - Hemma efter en kanonvecka.
//Peter Engström - Tack Magnus för ett bra arrangemang och tack ALLA ni andra som gjort denna vecka till ett trevligt minne …….
//Gluggen
En gång sökte jag referenser till en resa och kommentaren blev:
Vi behöver inte referenser … Dina resor är grymma !!!
Fler recensioner och kommentarer från tidigare resor och evenemang hittar du här.
Utrustning som du måste ha med:
- Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck behövs till alla övernattningar.
- Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick. (till kaffepauser, frukost och mat som vi tillagar själva)
- Tillgång till Trangiakök eller liknande. Du behöver inte ha ett eget campingkök, men du måste se till att du har tillgång till plats i ett. Att dela med polaren går bra, men se till att detta är klart innan avresan.
- Några konserver eller liknande, så att du kan äta när du blir hungrig.
Några hundra kronor i norska kontanter är bra att ha om vi kommer till ställen där vi måste betala bomvägen kontant.
Numera är det dock sällan det går att betala kontant eller med betalkort.
De har börjat att automatiskt läsa av registreringsskylten med kameror. När vi har kört klart för dagen är det bara att besöka YouPark.no och knappa in motorcykelns registreringsnummer. Då kommer det upp information om hur mycket man är skyldig, sen är det bara att knappa in numret på betalkortet. Om man däremot inte fixar det själv kommer det en faktura med faktureringsavgift och diverse påslag. Enligt uppgift kan det bli uppåt 500-600 SEK istället för 100 NOK.
I den här resan kommer vi att fixa vår egen mat vid många tillfällen, så se till att du har tillgång till ett campingkök.
Men istället för konserver så är det faktiskt enklare med REAL frystorkad mat som finns i många varianter.
Det är bara att koka vatten, öppna påsen, hälla i varmt vatten upp till markeringen, röra om, stänga påsen och vänta 10-12 minuter. Sen är det bara att öppna påsen och äta.
Så här ser det ut i påsen med Pasta Bolognese. Helt OK faktiskt.
Bra att ha:
- Kamera, GPS samt laddare.
- Grenkontakt eller ännu smartare ett uttag med flera USB-utgångar.
- Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
- Handdukar och rena underkläder.
- Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
- Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
- Camelbak.
- Vatten, minst 2 liter per person.
Lite mer detaljer om själva resan:
På fredag eftermiddag eller tidig kväll den 18 juli när ni närmar er Åsens Vandrarhem Uvboet, där vi ska tillbringa första natten är det viktigt att ni tankar upp hojarna, så att de är fulltankade på lördag morgon när själva resan startar.
Åsens Vandrarhem Uvboet hittar ni ungefär 16 km nordväst om Älvdalen, som ni ser på Googles karta. Eller så anger ni koordinaterna N61.27464 E13.81986 i GPS’en. Om ni kommer med bil och släp kan ni lasta av vid Åsens Vandrarhem Uvboet, sen kan bil & släp stå kvar där under veckan.
När vi har fått av oss MC-kläderna, duschat av oss vägdammet och gjort oss hemmastadda i rummen så kan vi slappa en stund. Vid 19-tiden serveras middagen i form av husmanskost.
Efter middagen blir det säkert lite snack och sen sover vi en stund.
ZzzZZzzzZZzZZZZzzzzZZzZZZZZzzzzzZZZZzzZZZzZZ
Klockan 07:00 är det lagom tid för frukostbuffé.
Efter frukosten byter vi om och packar våra hojar mm. Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de nästan fulltankade hojarna, men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte där ni har chansen att ställa den där sista frågan om cornermanprincipen som ni har grubblat på hela natten.
Efter förarmötet drar vi iväg på fina vägar.
Naturligtvis hinner vi med en och annan kaffepaus på fina ställen.
Framåt kvällen kommer vi fram till Elverum Camping där jag har bokat 3 bungalows samt en större stuga åt oss. Alla är med toalett och dusch. Men om det blir ett återbud på den 4:e ingången i huset hyr jag den istället för stugan, bara för att vi ska bli samlade i ett hus.
Från bungalowen är det fin utsikt från altanen.
Efter en natt i Elverums camping ska vi köra Peer Gynt vegen.
På kvällen kommer vi till Randsverk där jag har bokat deras nya stugor åt oss.
Även i den här resan har jag planerat in besök på Blåhø ochh sen drar vi vidare mot Geiranger. Men att köra till Geiranger på den större Rv (Riksvei) 15 är också tråkigt så vi kommer att köra en del på mindre vägar intill samt en bit på Gamle Geirangerveg.
Men innan Geiranger kan vi passa på att köra upp till Dalsnibba för att kolla den grymma utsikten från 1500 meter över havet.
Efter Geiranger kör vi över ett fjäll och sen ska vi köra Storåsvegen till Norddal. En väg som jag inte har kört sedan den 25 juni 2008. Sen blir det färja över Norddalsfjorden och efter knappt 4 km körning kommer vi till Muri Hytteutleige i Valldal där jag har bokat in oss i 4 fräscha stugor.
Efter en natt i Valldal har jag planerat att vi fortsätter över fjället och nerför Trollstigen, men sommaren 2024 var Trollstigen avstängd så det är lite osäkert om de öppnar till sommaren 2025.
Om de inte öppnar Trollstigen så har jag ett alternativ på en annan väg till Eira Gjestegård i Eresfjord.
Där ska vi bo i fräscha rum, äta middag och frukost.
Efter natten i Eresfjord kommer vi att äntligen att köra Aursjøvegen.
och därefter vidare på småvägar till Grimsbu. … och sen …. nej nu vill jag inte berätta mera. Det är bättre att du fyller i dina uppgifter i formuläret längst ner på sidan och hänger med på äventyret. 🙂
Jag hoppas att det inte bara blir karlar på den här resan för tjejer kan gärna hänga med, som 2 tjejer gjorde 2018.
Efter all rekognosering och många resor vet jag att det blir massor av fina vägar med fina vyer.
Men allt vet jag inte, för vi kommer att köra på många outforskade ställen.
Jag brukar använda Google Earth för att kolla vägar, men ibland är det jobbigt när snön skymmer vilken typ av väg det är. Just här vet jag i alla fall att det är en grusväg,
Det gäller även att ha koll på vart man måste betala. Men lite tur hittar jag en väg runt så att vi ”missar” att betala. 🙂
Jag bokat 7 rum åt oss i Tronsvangen Seter som är strax nedanför Trontoppen.
När vi kör upp till Trontoppen vill inte ha regn eller dimma, utan vi vill helst ha klart väder så att vi kan njuta av den fina utsikten. Men eftersom vädret kan variera mycket har jag planerat in 2 tillfällen då vi kan köra upp till Trontoppen. På eftermiddagen / kvällen den 24 eller på morgonen den 25 juli.
Du kanske tycker att det var en onödigt lång beskrivning av resan, men jag tycker att det är nödvändigt, för jag vill inte sälja grisen i säcken. Tvärtom så vill jag informera att du faktiskt får ganska mycket för pengarna, dessutom kommer det ett resereportage med många till hösten 2025.
Anmälan / betalning:
- Fyll i dina uppgifter i formuläret nedan och glöm inte att kryssa i godkännanden.
- När din anmälan har kommit in får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 1 oo0 kronor ska betalas.
- När anmälningsavgiften har kommit in får du en bekräftelse via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
- Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning, kontaktar vi den som står först på reservlistan. Tackar du ja till en ordinarie plats får du information om var/hur/när du ska betala anmälnings- eller deltagaravgiften.
- Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda senast 30 dagar innan avresedatum.
Avbokningsregler:
- Avbokning innan slutbetalning (30 dagar) av resan kan ske mot en administrationsavgift på 1000 kronor, dvs. anmälningsavgiften.
- Vid avbokning därefter, men tidigare än 14 dagar före avresan, ska resenären erlägga 25 % av resans pris.
- Sker avbeställning därefter, men tidigare än 8 dagar före avresan, ska resenären erlägga 50 % av resans pris.
- Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
- Om du får förhinder när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
- Vid färre antal deltagare än 5 personer förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
- Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder som t.ex. Coronavirus i Norge, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
Avbeställning- och reseförsäkring:
- Du bör ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. ”I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
Läs mer på www.konsumenternas.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.
Oförutsedda händelser:
- Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.
Resevillkor och resegaranti:
hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.
Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården
Tel: +46706308000
Här kan du göra din anmälan till grEIGHT Adventure den 18-27 juli 2025.
Fyll i dina uppgifter nedan eller kontakta mig snarast om inte anmälningsformuläret fungerar. Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder ”autofyll”
- När din anmälan har kommit in får du svar via e-post med uppgifter om var eller hur du ska betala 1000 kronor i anmälningsavgift.
- När jag ser att pengarna har kommit in får du ytterligare e-post med lösenord till deltagarlistan.
Om du har fyllt i alla obligatoriska rutor ska det komma upp en sån här skylt efter att du har klickat på Skicka.
Men om det strular med formuläret så att du ser den här skylten kan du gärna skicka e-post istället.
Det är nämligen en hårfin gräns mellan spam och seriösa meddelanden. Om gränsen på spamfiltret sänks ett enda steg blir det hundratals spam-meddelanden i veckan.
Välkomna. 🙂
Om du måste flytta semestern eller får ändrade planer är jag är inte omöjlig.
Klicka på bilden för att läsa hur vi kan lösa det.