KTM Adventure Twin Club Nordic Höstträff 2021 – dag 2


Tryck på pilen för att komma till indexsidan över KTM Adventure Twin Club Nordic Höstträff 2021.


Lördag den 11 september.

Vi vaknade efter en lugn natt i Wanbo Herrgård, men precis som väderprognosen nämnde några dagar tidigare var det fuktigt väder.

De hade dukat upp en ordentlig frukostbuffé.



Kaffe, te och juice fanns det också.

Lasse, som skulle vara sweeper, upptäckte att hojen läckte kylarvätska och kunde därmed inte vara med, så jag ställde upp som sweeper istället.

Micke som har firman Event-MC körde Suzuki som en “katt bland hermelinerna” men trots att han inte körde en 2-cylindrig KTM var han mycket välkommen.

Det var lite strul med Michaes hoj som ibland tjuvstannade när han stod upp och körde, så vi letade elfel men hittade inget. Tillslut drog vi iväg i alla fall.

Ett kort stopp på den blöta vägen.



Här gäller det att köra försiktigt för det var en katt på vägen.


Ett tjockt lager med makadam är kul när man kör motorcykel, men det kan inte vara särskilt kul när man cyklar?


Vi tog en liten paus.

Det är säkert fin utsikt över Haraldsjön när det är fint väder.

Vi gasade vidare …..


Det var redan bestämt att vi inte skulle stanna och äta lunch på någon restaurang, så vi stannade på en rastplats.

Som vanligt hade jag lingongrova, tubost och kaffe. 🙂

Efter den snabba lunchen gasade vi vidare.



Eftersom Michaes hoj tjuvstannade ibland ville han köra sist, men då gällde det för mig att hålla koll så att han inte råkade ut för något.


Vi tog ännu en liten paus.

Vi kom till en bom som aldrig brukar vara stängd så den var lite jobbig att passera.

När nästan alla hade krånglat sig förbi gick Peter och kände på bommen som var olåst!

Rutten gick igenom fina områden.

Ännu en bom, men den var lätt att passera.

Om nu någon undrar varför vi passerar bommar ibland så är det för att motorcyklister så gott som alltid får passera. I 99% av fallen har markägarna satt dit bommarna för att hålla tjuvar och folk som slänger sopor i naturen borta.




En till liten kort paus.

Vi gasade vidare ….

Här var bron blockerad, antagligen för att den inte håller för bilar.


Fin utsikt från bron.

Efter bron var vägen ganska bortspolad så vi körde åt andra hållet.


När jag körde sist, som sweeper, såg jag hur det blir med “gummisnoddseffekten” trots att turledaren inte kör fortare än max 70-80 km/tim.


Vi stannade vid Ingo i Säter där några tankade.

Den här väskan från Enduristan verkar intressant.

Med de nytankade hojarna gasade vi vidare mot Säterdalen.




Tummen upp.

Vi stannade på Kvarnbron men vi var tvungna att köra vidare om vi inte ville vänta tills hästen hade passerat.


Efter en liten stund stannade vi ännu en gång för att låta en annan häst passera.

Vi var snart ute på de fina vägarna igen.




Vi passerade många fina sjöar.



Vi körde en liten genväg.

Men vad är detta? Kokar de mycket brännvin kanske?


Vi körde upp till Smedjegruvan eller Stollbergs gruva.


Jag klättrade upp i tornet för att kolla utsikten.





Dags att gå ner och köra vidare.


Framåt kvällen kom vi tillbaka till Wanbo Herrgård där vi åt en god middag.

Jag brukar aldrig äta bearnaisesås men här hade kocken verkligen lyckats, vilket jag även talade om för servitrisen. 🙂
Efter middagen fick vi gå ner och höra historien om den gamla likkällaren som av experter är daterad till cirka år 1050!

I slutet av 1200-talet härjade sedan svarta döden, pesten i Sverige och släckte många liv. Under denna sjukdomstid förvarades upp till 71 lik i källaren i väntan på begravning vid Malma kyrka. På vintern drogs liken över sjöisarna till kyrkan. Läs mer här.


Tryck på pilen för att gå till dag 3.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.