Ockelbo gravel rally – 2015

Vi blev 17 man + jag som checkade in på Ockelbo vandrarhem för det nionde årets Ockelbo gravel rally.


Fredag kväll …. deltagarna börjar anlända 🙂


Vissa anländer lite snyggare 🙂

När vi hade lastat av hojarna, checkat in på rummen och bytt om gick vi till Atalanta pizzeria för att käka och dricka nån öl.


Efter skönhetssömnen och en rejäl frukost var det dags att dra på sig MC-kläderna och göra hojen redo för avfärd.


3 lokala grusbusar dök upp strax före förarmötet så vi blev totalt 21 man.

Förarmöte …. bla … bla … bla … många har hört det förut, men nytt för i år är att vi körde enligt “cornermanprincipen” vilket funkade bra, så det blev mycket uppskattat.

Dags för avfärd med brorsan Bengt som “sweeper”

Vi började rundan med lite lugn körning runt Bysjön. Där är det inte tillåtet att köra motordrivna fordon, men det har Ockelboborna säkert överseende med, eftersom jag måste visa hur fint det är i Ockelbo. Någon kanske flyttar dit, vem vet?

Lite större grusvägar bland husen i början.

Fin körning över Kvarndammen 🙂

Här stannade jag för att samla in gänget och informera om den livsfarliga korsningen. Alla lokala bybor tror att vägen mellan Åmot och Lingbo är huvudled, men det är den INTE! Högerregeln gäller alltid i skogen.


Jag stannade för att informera om ännu en livsfarlig korsning.

Fint tjockt mackadam 🙂

2 lokala grusbusar.

Vi gasade vidare på mackadamet 🙂

Lunch i Annefors.




Dags för avfärd igen …

Efter endast några kilometer fick Jim punktering, men jag hann köra hela 16 kilometer innan det började ta slut på “cornermans” Det var alltså först efter så lång sträcka som jag började ana att det var något fel. Bengt kom på något nytt, nästa gång det blir något fel, så ska de som har stannat utse en gubbe som kör framåt och informerar alla cornermans för att tillslut nå turledaren och informera denne om vad som har hänt. Gubben med meddelandet kan ju faktiskt börja köra framåt i ledet innan turledaren ens vet att något har hänt. På så vis sparar man tid + att någon slipper åka “mot trafiken” Det låter väl bra? Vi får väl se om det funkar i framtiden.

Det som orsakade punkteringen var en bit av ett par glasögon, som tur är inte satt på ett huvud.

Bengt hade i alla fall en 17″ slang som de monterade i 18″ däcket.

Kulturinformation vid den före detta byn Stugubacken, som har haft 300 invånare … sen gasade vi vidare på Hulahulavägen 🙂

Här har vi just kört under järnvägen i den lilla passagen som inte finns på kartan.

Vi stannade även och kollade in Spökbron. Efter en besiktning av hållfastheten fick jag höra att den troligen duger, så vid nästa körning vill de köra över 🙂


Undrar om den svenska flaggan har suttit kvar sedan SMC’s hemliga tur?

Medan vi var ute och sladdade i gruset hade de nya vandrarhemsägarna Jessica och Tommy fixat rejäla grillspett och annat gott till grillbuffén.

Grillning på gång 🙂


Gamla vandrarhemsägaren Lucy tyckte att det var trevligt att sippa jobba för en gångs skull.
André hade informerat de nya ägarna hur vi vill ha grilbuffén och alla var nöjda.




Till kaffet serverades hemgjord äppelpaj och blåbärspaj med vaniljsås …. mums 🙂


Efter ännu en natt så var det dags för frukost igen 🙂

13 man drog till OKQ8 för att tanka, sen guidade jag en bonusrunda söderut på småvägar …. jag började med en gammal banvall som ordentlig uppvärmning 🙂

Sen körde vi genom Vettåsens vindkraftpark på de mycket sladdvänliga vägarna.


En kort paus vid sjön Malmjärn strax söder om Torsåker.

En blivande motorcyklist var mycket intresserad av våra hojar. Armbågarna upp, sa jag 🙂

Vi passerade en nyuppsatt “tiggarblockerare”

Vi avslutade vår gemensamma körning vid den trevliga restaurangen Orangeriet i Gysinge.
Orangeriet – då borde väl KTM ägare få rabatt?

När jag kom hem packade jag upp whiskyn som jag fick av de nöjda deltagarna efter körningen på lördagen. Den här ska jag smutta på när jag planerar nästa års Ockelbo gravel rally 🙂

De nya vandrarhemsägarna tyckte att vi skötte oss bra och vi var nöjda med maten mm. som de ordnade så vi kör nästa år också, då det är 10-års jubileum.

Välkomna åter allihopa 🙂


Tyvärr blir det inte så många foton tagna när man kör, men om du kollar sidorna från rekningarna den 2/8 och 7/8 så ser du vilka fina vägar vi körde 🙂

Comments are closed.