Jag har även planerat sommarens MC-äventyr med Garmins dataprogram Mapsource och BaseCamp, sen har jag kollat med Google earth hur det kan se ut på vissa ställen. Detta är planen, i grovt ca. 400 mil på 12 kördagar + en vilodag. Bilderna nedan har jag “lånat” från Google 🙂
Det blir inte så långa dagsetapper, som max har jag planerat strax under 40 mil. Boende hade vi tänkt göra i egna tält, om det inte har regnat hela dan, för då blir det väl nån hytte. Mat tänker vi laga i egna gasdrivna Trangiakök, bekvämt och billigt 🙂 Planerat är att vi startar rundan i mitten av juli, med körning på det mindre vägnätet med så mycket grus som möjligt. Men det blir nog en hel del asfalt, för det går inte att undvika, men det blir i alla fall inga E-vägar med stressade mobilsnackande bilister och otäcka vajrar. Vi kommer inte heller att snöa in hela dan på nån jobbig myrväg med tungt lastade hojar.
Däck? Förra året hade vi Pirelli MT21 allihopa och det kan ju låta som att de är i grövsta laget, men hamnar vi på nån väg med gräs i mitten så behövs det grova däck. Det är inte heller omöjligt att vi hamnar i ett norrländskt 4 mil långt vägarbete med grovkross som underlag. Dessutom är det inte ovanligt med hala gräsmattorna på campingplatserna. Nabbdäck som minst Continental TKC80 är alltså att föredra, men det är naturligtvis valfritt.
Jag hittade en fikaplats vid sjön Galven.
N61.454237 E16.222163
Vi kommer nog ut i Furuberg – prepare to eat our dust 😉
Den här vägen i Hednäs, Finnträsk blir väl bra på sommarens MC-äventyr?
Vägen mot Blåsmark ser väl trevligare ut än den tråkiga asfaltvägen?
Vad finns i Gemträsk? Ingen aning, men den som hänger med får se 🙂
Det blir inte bara grusvägar. Detta är 7 km. öster om Boden.
Är det någon som vet om Åkes livs i Kitkiöjärvi fortfarande säljer bensin?
Jag fick svar på frågan av Sandra Kuoppa:
– Hej! Åkes Livs säljer fortfarande bensin och blir det som det är tänkt så blir det ett generationsskifte i butiken inom kort 😉 Är det något mer du vill veta så hojta till 🙂
Det verkar vara Hi-Life i Kitkiöjärvi centrum 🙂
Om vi åker och kollar på EISCAT-parabolen i Tromsö i sommar, då måste jag väl kunna dra av hela resan från firman som en kostnad? Förra sommaren var vi i Sodankylä ….. och det är låååångt därifrån.
Det är väl bättre att strunta i den 3230 meter långa Pollfjellstunnelen och köra den gamla vägen vid vattnet istället?
Lofoten, det blir fint det 😉 Detta är på väg ner till Sörvik, där vägen går ner i den 3398 meter långa Ibestadtunnelen som kommer går 114 meter under havsytan, för att komma upp på andra sidan fjorden.
JAAA … jag har hittat en grusväg på Lofoten. Den heter Osvollveien.
Fler fina vägar på Lofoten.
Vägen över Kubholmenleia Bru långt ute på Lofoten är väl fin?
Vad tråkigt det är med vinterbilder i Google earth. Hur ska jag då kunna se om vägen är i lagom skick för sommarens MC-äventyr?
Här ska vi INTE köra 🙂
Hej!
Åkes Livs säljer fortfarande bensin och blir det som det är tänkt så blir det ett generationsskifte i butiken inom kort 😉 Är det något mer du vill veta så hojta till 🙂
Hej!
Vet du nåt ungefärligt datum som denna resa kommer att äga rum? Passar datumet så är jag absolut sugen på att hänga med om jag är välkommen..? ;p
Ser ut som en kanon resa. Om du är intresserad kan du få en rutt (gpx fil) . Åshammar- Övre Norrland 117mil att titta på, om du inte redan sett den på soe.se Forum Hitta/Sverigelänken. Består mest av grus.
Filen finns där på soe.se omgjord för GPS efter min RB men tyvärr har den en del fel så jag har korrigerat den men inte lagt upp den.
Går mer innåt landet.
Sverigelänken har jag i datorn, men det är klart intressant med en korrigerad variant. Maila den gärna till muddder@gmail.com 🙂