Det var länge sen vi var på Gotland så i sommar är det dags. Vi börjar med småvägar ner till Nynäshamn där vi ska ta färjan till Visby.
Detta är en sak som är så svår vid ruttplanering. Trots den senaste versionen av kartor osv. händer det att man kommer till skyltar som förbjuder körning och hur kul tror ni att det är att köra en omväg på några mil bara för att de inte kunde skylta om det långt tidigare? Om vi har en avgångstid för en färja att passa hinner vi dessutom inte köra några mil omväg. Allt måste klaffa, så det blir kanske nödvändigt att reka (provköra) sträckan till Nynäshamn i förväg.
En trevlig lite bro …. men bilddatum 9/2011 …. jag hoppas verkligen att inte den OCKSÅ är en privat väg nu.
Varför ska man åka på E4:an när man kan köra under strax norr om Vagnhärad?
Vi ska åka med en liten färja över Skanssundet också.
Vi måste vara i Nynäshamn senast klockan 15:00 så att vi hinner med Destination Gotlands färja som avgår 15:40. Lite mat ombord kommer nog inte att sitta fel.
Efter en natt på nån camping nära Visby kan vi starta rundturen runt ön. Planen är att köra ett varv runt Gotland, så nära havet som möjligt. Vi kan även kolla in om Farnyte MC, motorcykelklubben för alla körglada gotlänningar, har något roligt på gång. Det finns några intressanta tips på deras webbsida i alla fall.
Ett varv runt Gotland och Fårö blir ca 50 mil, så det tar en stund om man ska köra på småvägar.
Det är lite knepigt med skyltningen i bland. En skylt med texten “Här slutar allmän väg” betyder inte att körning är förbjuden, men om det dessutom är stängda grindar så tror de flesta att det är förbjudet. Just här vill de säkert inte ha trafik inom området, men vad är det som skymtar till vänster bakom trädet? En annan väg kanske?
Flygbilden visar tydligt att det finns en annan väg som går förbi Sjövärnsgården där man kan övernatta om man vill.
Raukar finns det gott om på Gotland och vid Hoburgen ska det vara fint.
Det blir massor av fina vyer.
Efter 3,5 dagar på Gotland ska vi ta färjan till Osharshamn.
Från Oskarshamn ska vi köra norrut och övernatta i Gamleby. Dagen därpå kör vi västerut förbi Vätterns södra spets och därefter kör vi under väg 195 strax söder om Ekeryd.
Övernattning blir det troligen i Mössebergs Camping & Stugby strax väster om Falköping.
Vi kör vidare västerut, passerar genom Trollhättan. Ett par mil nordväst om Trollhättan kommer vi till Gräskärr där det sitter nån konstig skylt. Jag har kollat hela vägen i streetview från Google Earth-bilen som har kört den 2,4 km långa sträckan. Omvägen är 20,6 km och frågan är om man ska bry sig?
Sen ska vi köra norrut upp till väg 2206 och Nössemarks camping.
Från Nössemarks camping är det bara 3 km körning österut till färjeläget i Jaren, där vi ska ta linfärjan de 900 metrarna över sjön Stora Le till Sund.
Påläst? Nej jag hittade info här ….. hahaha 🙂
När vi kommer i land i Sund kör vi en kilometer på asfalten, sen tar vi vänster upp på de värmländska grusvägarna 🙂
Efter några timmar körning på Värmlands häftigaste vägar kommer vi till en ännu häftigare väg! Där är det varningar för rubbet, men ingen varning för att man möter sig själv?
Efter massor av häftiga vägar ska vi svalka av oss i 3 minuter som det ta att åka Byälvan över Glafsfjorden vid Högsäter.
Sen kör vi vidare på småvägarna.
Sista natten planerar vi att tillbringa i Munkebergs camping i Filipstad. …. och vadå skicka vykort? Klipp ut det som är nedan 🙂
Efter det är det “bara” 25 mil småvägar hem 🙂
Det kommer mera …… uppdatering pågår.
Totalt blir det ca. 200 mil körning + sträckorna på färjorna till och från Gotland.