Swedish gravel adventure 2020, reseinbjudan


Anmälan nummer 11 kom in klockan 21:25 så nu är resan fullbokad, men det finns en reservlista.

Vis av erfarenhet så vet jag att det alltid är några som får förhinder, så även de upp till reservplats 4 – 5 har säkert chansen att hänga med. Så det är med andra ord inte kört än. Jag begär inte heller in någon anmälningsavgift från de på reservlistan och reserverna tillfrågar jag i tur och ordning


Det blev ändå fullbokat ganska snabbt trots att jag strulade till anmälningsformuläret.

Jag skulle skapa ett nytt anmälningsformulär till “69 mil grus” och då är det lämpligast att duplicera ett som man redan har och sen redigera lite text i det nya.

Problemet den här gången var att det inte blev något nytt, så jag skrev om det som skulle vara till den här resan 🙁

Jag fick ett meddelande om felet nån minut över klockan 8, precis när anmälningarna började droppa in. Jag var faktiskt tvungen att stänga anmälningssidan medan jag rättade felet. Men det var i alla fall fixat till 20:12 för då skickade jag en testanmälan till mig själv 🙂

Det plingade i alla fall i mejlkorgen och jag hade en hel drös med felanmälningar. Men nu har jag rett ut det hela och tiden när felanmälningarna kom in gäller för turordningen.

phhhuuu … kan man säga efter slitet så här en fredagskväll, så nu kan jag ställa undan whiskyflaskan som jag plockade fram i onödan:)


Lite om resan ….

Redan sommaren 2011 körde vi en del av vägarna och hösten 2015 skrev jag en inbjudan till den här resan, men det blev ingenting av så vi körde den aldrig. Den kanske inte blev av pga. att jag inte var så känd då, men nu är det ett annat läge då vissa resor har blivit fullbokade på mindre än en halvtimma.

Men jag har aldrig släppt tanken på den här resan och planerna fanns kvar så den senaste månaden har jag jobbat vidare och hittat många fler småvägar. Så efter mycket mejlande, ringande och ruttplanerande har jag äntligen fått klart med 7 olika ställen där vi kan övernatta samt fina vägar däremellan, så nu blir den ännu bättre än vad den skulle ha blivit sommaren 2016.

Men för att vara lite smart har jag tänkt att vi ska bo första och sista natten i Kungsfors Herrgård. Detta för att det ska bli enklare att köra till starten på en lördag och hem igen en vecka senare på en söndag. Det kanske även är några som transporterar motorcyklarna med bil till Kungsfors och då är det bra om resan både startar avslutas på samma ställe.

Så den 4 – 12 juli 2020 kör vi äventyrsresan som är ca. 185 mil på så mycket grusvägar som det bara går.

Jag tog en passande bild från MC-äventyret 2011 när vi passerade Flatruet som även var lite rekning inför den här resan och om ni undrar varför vi hade så mycket packning på hojarna så beror det på att vi tältade …. 🙂

Är detta trevligt då? Ja, enligt några av kommentarerna 🙂

  • Tack så mycket för en trevlig tur!
  • Tack, det var en mycket trevlig resa!
  • Tack! Hade jättekul 🙂
  • Mycket trevligt detta gör vi om, Tack!!
  • Bra upplägg, fina vägar och trevligt gäng.
  • TACK hojresor.se och mina vapendragare för denna fantastiska vecka.

En gång sökte jag referenser till en resa och kommentaren blev:

  • Vi behöver inte referenser … Dina resor är grymma !!!

  • Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
  • Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
  • Vi kommer att köra på massor av fina grus- och småvägar.
  • Som turledare strävar jag efter att hålla ner “gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart, som är max 70 – 80 km/tim. på grusvägarna.
  • Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade röda turerna på Adventure Days.
  • Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir “variation i ledet”
  • Vi kör aldrig längre körpass än max 1 timma innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
  • Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europaväg med stressade bilister.
  • Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar, bra drivpaket, bra däck och helst då nabbdäck. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
  • Vi ska övernatta i vandrarhem och campingstugor.

Ruttbeskrivning:

  • Lördag 4 juli, körning till- och samling i Kungsfors Herrgård.
  • Söndag 5 juli, Kungsfors – Träporten camping, Borgsjö.
  • Måndag 6 juli, Träporten camping, Borgsjö – Ramsele camping.
  • Tisdag 7 juli, Ramsele – Saxnäs.
  • Onsdag 8 juli, Saxnäs – Vildmarksvägen – Gäddede.
  • Torsdag 9 juli, Gäddede – Östersund.
  • Fredag 10 juli, Östersund – Hede.
  • Lördag 11 juli, Hede – Kungsfors herrgård
  • Söndag 12 juli, hemfärd

Dagsetapperna blir 20 – 33 mil och beräknad total körsträcka är 185 mil. Jag hoppas dock att inte de asfalterade 12 milen på Vildmarksvägen avskräcker alla grusfantaster. Men jag är övertygad om att vyerna uppväger nackdelen med asfalt.


Kostnaden är totalt 8000 kronor (inklusive moms)

  • I kostnaden ingår närmare 200 mil guidning under 7 kördagar.
  • 8 övernattningar i vandrarhem och campingstugor.
  • 4 x serverade frukostbufféer.
  • 4 x frukost som vi tillreder gemensamt bestående av ägg, kaviar, yoghurt, müsli, juice, bröd med tubost i diverse olika smaker samt kaffe.

I kostnaden ingår INTE lunch, middag eller bränsle till den egna motorcykeln.


Utrustning som du måste ha med:

  • Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck.
  • Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick. (till kaffepauser, frukostar och mat som vi tillagar själva)
  • Tillgång till Trangiakök eller liknande. Du behöver inte ha ett eget campingkök, men du måste se till att du har tillgång till plats i ett. Att dela med polaren går bra, men se till att detta är klart innan avresan.
  • Några konserver eller liknande, så att du kan äta när du blir hungrig.


Bra att ha:

  • Kamera, GPS samt laddare.
  • Grenkontakt eller extra eluttag.
  • Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
  • Handdukar och rena underkläder.
  • Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
  • Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
  • Camelbak.
  • Vatten, minst 2 liter per person.

Erfarenheter och lärdomar från tidigare resor:

  • Jag brukar fundera på vad som ska hända om det blir punkteringar, motorcykelhaverier eller olyckor, men jag har aldrig tänkt på vad som ska hända om jag blir sjuk själv, som jag blev i resan OnTop-2019. I och för sig bara magsjuk, men då upptäckte jag att det är viktigt att ha en backup på resor, alltså att en person till förutom sweepern har rutten i sin GPS.
  • Ett Trangiakök eller liknande är ett måste, för det går inte alltid att hitta matställen. Vi kanske skippar matställena helt och bara lagar mat själva.

Lite mer detaljer om själva resan:

lördag eftermiddag eller tidig kväll den 4 juli när ni är på väg till Kungsfors herrgård där vi ska tillbringa första natten kommer ni att passera Järbo och då är det viktigt att ni tankar upp hojarna på Preem-macken, så att de är fulltankade på söndag morgon när själva resan startar. Om ni vill handla godis eller några konserver att ha till lunchen på söndagen så finns det på ICA i Järbo. På webben står det att det alltid är öppet 08:00-21:00, men kolla i länken för säkerhets skull, så att du inte bankar på en låst dörr på lördagen.

Med de fulltankade hojarna gasar ni sen vidare de 6,3 kilometerna till Kungsfors herrgård som du hittar till med koordinaterna N60 45.528 E16 31.958 eller med hjälp av kartan som finns i länken till Google maps.

Parkera gärna bakom huset strax intill Herrgården, dvs. byggnaden Västerbo där vi ska tillbringa första natten.
Koordinater till parkeringen är N60 45.525 E16 31.906

När vi har fått av oss MC-kläderna, duschat av oss vägdammet och gjort oss hemmastadda i rummen så kan vi slappa en stund. Men vid 19-tiden är Ulf klar med middagen, så då går vi till matsalen i Herrgården och äter något gott som vi sköljer ner med öl, läsk eller vatten. Middagen ingår inte i resans pris, så det blir till att hosta upp ytterligare 125 kronor per person. Men det hade väl inte blivit speciellt mycket billigare på en pizzeria heller. Vi ni beställa en öl till maten så går det också bra, men då måste ni skaka fram lite mer pengar.

Efter middagen går vi tillbaka till våra rum, kryper till kojs och drömmer om rivspåren som vi ska göra i gruset 🙂

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Väckning redan klockan 06:00, därefter går vi över till herrgården och hugger in av frukostbuffén.
Sen byter vi om och packar våra hojar mm. Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de fulltankade hojarna, men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte där ni har chansen att ställa den där sista frågan om  cornermanprincipen som ni har grubblat på hela natten.
Efter att vi har haft förarmötet gasar vi iväg norrut på stabila broar och fina vägar.

Naturligtvis hinner vi med en och annan kaffepaus också.

Efter kaffet kör vi vidare ….

Jag hoppas att det inte bara blir karlar på den här resan för tjejer kan gärna hänga med, vilket Lena har visat genom att köra stora delar av den planerade rutten.

Efter all rekognosering vet jag att det blir massor av fina vägar med fina vyer.

På måndagen ska vi besöka Borgvattnets prästgård.

Jag måste kolla upp varför jag inte syns i spegeln på kortet jag tog när jag var där sist.

När vi har kollat runt lite kan vi äta några goda våfflor.

Den 8 juli ska vi köra Vildmarksvägen. Kanske lite synd att vi inte kör i början på juni när de öppnar.

Men det hade nog blivit sämre vyer då.

… och jaaa …. jag höll på att glömma att vi ska in en liten sväng i Norge också 🙂
Här ska vi komma ut från Husvikveien.

Sen ska vi köra väg Fv361 över Terskelbrua.

Efter Gäddede blir det många mil på grusvägar ner till Östersund.

… och sen …. nej nu kan jag inte berätta mera. Det är bättre att du fyller i dina uppgifter i formuläret och hänger med på äventyret 🙂


Anmälan / betalning:

  • Fyll i dina uppgifter i formuläret (som du hittar en länk till längre ner på den här sidan) och glöm inte att kryssa i godkännanden.
  • När din anmälan har kommit in får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 500 kronor ska betalas.
  • När anmälningsavgiften har kommit in får du en bekräftelse via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
  • Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning, kontaktar vi den som står först på reservlistan. Tackar du ja till en ordinarie plats får du information om var/hur/när du ska betala anmälnings- eller deltagaravgiften.
  • Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda senast 30 dagar innan avresedatum.

Avbokningsregler:

  • Avbokning innan slutbetalning  av resan kan ske mot en administrationsavgift på 500 kronor, dvs. anmälningsavgiften.
  • Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
  • Om du får förhinder under de sista 10 dagarna när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
  • Vid färre antal deltagare än 6 personer förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
  • Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).

Avbeställning- och reseförsäkring:

  • Du måste ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. “I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
    Läs mer på www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.

Oförutsedda händelser:

  • Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.

Resevillkor och resegaranti:

hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

 

Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreassson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården

Tel: +46706308000


Välkomna 🙂

Sidan med anmälningsformuläret har jag gjort tidsinställd bara för att ni ska kunna läsa om resan i lugn och ro, så att det inte blir nån panikanmälan med ånger senare.

När er anmälan har kommit in lägger jag till er på den lösenordsskyddade deltagarlistan, sen får ni ett e-mail med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 500:- ska betalas. När jag ser att pengarna har kommit in får ni ytterligare ett e-mail med lösenord till deltagarlistan.

Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder “autofyll

Fredag den 8 november klockan 20:00 öppnar anmälningssidan så när tiden är inne klickar ni bara på bilden nedan för att öppna sidan med anmälningsformuläret, samtidigt som jag håller tummarna för att det funkar.

Om ni klickar er vidare tidigare än så, kommer ni bara att se följande text.


Comments are closed.