SMC’s riksträff 2019.

Jag drog iväg till Hofors där jag mötte upp med Thomas. Sen körde vi vidare mot Romme alpin för att besöka SMC‘s riksträff.

Naturligtvis hade jag gjort en rutt på småvägar dit.

Vi körde en bit på gamla riksväg 80.  Undrar varför de inte har tagit bort den gamla asfalten? Räknar de med att naturen ska fixa det själv?

Här ser man den nya E16 strax intill.

Man måste hålla grindarna stängda så att inte djuren kommer ut på E16.

Ännu en väg som inte fins på kartan 🙂

Många tycker säkert att det är en gräslig väg.



Fina vyer är det.



En kort paus.



Vi gasade vidare mot Romme ….



Men jag hade även planerat in ett besök i Rösåsens utsiktstorn.

Efter att vi hade kört grusvägen ända upp kom vi upp till tornet.

Vi gick även upp för trapporna.

Det var lite varmt i MC-kläder.

17 meter nedanför stod våra motorcyklar.

Fin utsikt från tornet.


Sen var det bara att gå ner igen ….

Det finns bord och soffor så det går bra att fika häruppe.

Vi körde ner igen …

En genväg rakt över åkrarna.

Ett snabbstopp på den gamla flygplatsen sydöst om Borlänge.

70 är lagom fart här 🙂

En bom för att hålla diverse nedskräpande bärplockare borta.

Framme vid Romme alpin där SMC hade riksträffen.


Man kunde provköra många olika modeller av motorcyklar, bland annat:

BMW: BMW C400X, BMW F750GS med lågt chassi, BMW F750GS, BMW 850GS Adventure, BMW R1250GS, BMW R1250GS Adventure, BMW S1000XR eller S1000R samt BMW R NineT.

Indian: Indian Chieftain Darkhorse, Indian Roadmaster, Indian Scout, Indian Bobber, Indian FTR1200 S, Race Replica.

Suzuki: Suzuki Katana, Suzuki GSX-S750, Suzuki SV650X, Suzuki V-Strom 1000X och Suzuki V-Strom 650.

Honda: Africa Twin, Gold Wing, CB500X, CBR500R, CB650R, NC750X DCT, Monkey Bike och Super Cub.

Moto Guzzi: Moto Guzzi V7, Moto Guzzi V9 Bobber, och Moto Guzzi V85 TT.

En lite udda skapelse med en stor V-motor.



Honda 250 rally såg intressant ut.


Man kunde även prova några modeller av Yamaha, så jag passade på att besöka Biketowns monter och boka in en provkörning av den nya Yamaha T7.


Det absolut första intrycket jag fick när jag reste upp hojen från stödet var att den kändes väldigt lätt. Men om det nu ska provköras är det lika bra att göra det ordentligt tänkte jag och fick tips om en ganska dålig grusväg. Väl där kunde jag  konstatera att fjädring och stötdämpare fungerade perfekt. Jag noterade också att T7’an är rapp på gasen och svarar direkt, vilket är en stor fördel om man ska köra aktivt på gruset. Apropå aktivt så saknas det ingen effekt heller. Yamaha uppger att motorn har 75 HK och det räcker kan jag lova.

Jag försökte att stänga av ABS bak men då stängdes den även av fram. Kanske jag som inte visste hur man skulle göra, men till aktiv gruskörning vill i alla fall inte jag ha ABS bak.

Några bilder på motorn mm.



Ett stort tack till Mattias Eriksson på Biketown för att jag fick prova motorcykeln. Om du också vill prova eller rent av köpa en Yamaha T7 så kan du gärna kontakta Biketown. Telefonnummer hittar du längst ner på Biketowns webbsida.


Det fanns även diverse arrangemang så vi skrev in oss på Hondas röda grustur som leddes av Pärra Hansson. Vi ska ditåt sa Pärra 🙂

Efter att vi hade fått lite information om cornermanprincipen gasade vi iväg på grusvägsrundan.


Pärra som även brukar göra rutterna til Adventure Days hade gjort en trevlig rutt.


Vi körde efter cornermanprincipen och när jag var cornerman kunde jag passa på att ta kort på de andra.



Efter en stund tog vi en kort paus.

Pärra körde en lätt Honda CRF 450.


En deltagare körd en BMW 700 GS.

Vi gasade vidare.


På ett ställe stannade det ingen cornerman, men eftersom jag såg vart den framför tog vägen stannade jag och agerade cornerman på egen hand och tur var väl det för annars hade gruppen splittrats.


Mitt i skogen så bjöds det på kaffe och bullar.

Ett trevligt ställe att fika vid.

Efter kaffet gasade vi vidare.


Det gäller att ta det lugnt i skogen för man vet aldrig vad som väntar efter nästa kurva.


Vi körde tillbaka till Romme alpin, tackade för oss och körde vidare hemåt.


Det blev en trevlig dag som jag gärna gör om och ett speciellt tack till Pärra för den fina rundan på skogsvägarna.

Comments are closed.