Motoz Tractionator Desert och Tractionator Adventure

I går eftermiddag levererade Micke från Event-MC nya Motoz däck till mig och Patrik. Så nu har vi däck som håller hela den cirka 400 mil långa resan till Nordkap och tillbaka.
(Jag hoppas att Micke inte tar illa upp för jag har snott lite text från hans webbsida)

Jag hade beställt Motoz Tractionator Desert.

Motoz Tractionator Desert H/T bakdäcket har måtten 140/80 – 18″ och är ett TT som står för Tube Tyre, dvs. att det ska vara en innerslang. Hastighetsklass M = 130 km/tim och mönsterdjupet är 19 mm.

Motoz Tractionator Desert H/T är känt för pålitliga prestanda under extrema förhållanden och dess förmåga att upprätthålla dragkraft på vägar i högre fart. Konstruerat för att hantera hård terräng, snabba grusvägar men är även bra på sandiga underlag.

Det har använts i rallyn och långdistanstävlingar över hela världen, så det blir säkert ett grymt fäste med det här bakdäcket.

I fram ska jag köra med Motoz Tractionator Desert H/T i dimensionen 90/100 – 21″

Patrik har inte bytt fälgar på sin KTM 790 Adventure R så han beställde ett bakdäck av modellen Tractionator Adventure.
Det har måtten 140/80 – 18 men det ser betydligt bredare ut än Tractionator Desert.
Det är även klassat som ett TL-däck, dvs. tubeless, så man kan använda det utan innerslang. Hastighetsklass Q = 160 km/tim och mönsterdjupet är 14 mm.


Grannen Nemo kom förbi när jag tog bilder på däcken. Han inspekterade dem noggrant och konstaterade att Motoz inte har missat något.


Uppdatering 20230629

Jag monterade däcken på min KTM 790 och körde en testrunda. Då konstaterade jag att det är riv i däcken, men hur de funkar i blött gräs återstår att se.


Även framdäcket har rejält med mönster.


Uppdatering 20230717

Så här såg bakdäcket Motoz Tractionator Desert 140/80 – 18 ut efter 4395 km körning på mestadels grusvägar.

Kommentera via Facebook

Comments are closed.