Däck

På den här sidan ska jag lägga in lite information om olika däck.


Pirelli MT21 bakdäck


Så här såg bakdäcket ut efter 3641 km.


Metzeler Karoo 3 som var originalmonterade på min KTM 790 gillade jag inte. Eftersom mönstret inte har nånting som håller i sidledes blir det lite väl slirigt på blött gräs.


Pirelli Scorpion MX-extra-X

Jag gillar Pirelli Scorpion MX-extra-X. Det krävs dock byte av fälgar eftersom de bredaste bakdäcken har dimensionen 120/100×18″ Men fälgar kan du fixa hos Wheels & Parts.

Efter 896 km kan ett bakdäck se ut så här.

Ett nytt Pirelli Scorpion MX-extra-X och ett som har rullat 2902 km.

De håller skapligt och så här såg det ut efter 3068 km.

Jag har faktiskt kört 3600 km också.

Här ser du ett nytt Pirelli MX extra X framdäck i dimensionen 80/100-21.


Maxxis Maxxcross IT


På bilden ett bakdäck i dimensionen 120/100-18.

På bilden ett framdäck i dimensionen 90/100-21.


Efter 3073 km såg Maxxis Maxxcross IT bakdäcket så här. Eller hojen har rullat 3073 km med däcket på, men eftersom det är ett bakdäck har det säkert snurrat längre än så.

På slutet har jag märkt att det har varit lite dåligt fäste sidledes. Speciellt när jag vill köra på den gräsbevuxna kullen i mitten på en väldigt smal väg med 2 djupa hjulspår. Då vill gärna bakhjulet glida ner i ett spår.

Visst är det slitet men det är ju ändå ganska mycket nabbar kvar på sidorna, men så frågade jag Kalevi varför det blir dåligt fäste sidledes med ett slitet nabbdäck.

– Därför att när det är plattslitet så blir anläggningsytan bredare och därmed blir marktrycket lägre per kvadratcentimeter, svarade Kalevi.

Det låter ju så logiskt när jag har fått det förklarat och det är för övrigt därför det är bättre med smalare däck när det är halt.

Någon påstod att nabbarna slits av på Maxxis Maxx Cross IT, men det kan jag inte hålla med om.
Efter 2988 km var det bara en bit av en nabb som hade lossnat.


Sen var det en liten bit som var på väg att lossna.

2 skadade nabbar på närmare 300 mil är inget att bråka om och med tanke på hur jag har gasat på tjock vass makadam så är det konstigt att nabbarna sitter kvar överhuvudtaget.


Mitas E-07

Jag monterade ett Mitas E-07 framdäck på Lenas BMW 700 GS.

Till MC-äventyret 2024 monterade jag Mitas E-07 på min KTM 790 Adventure R. Däcken satt monterade på 690’in när jag köpte den, men jag bytte nästan på en gång till grova nabbdäck, så det här bakdäcket hade bara rullat ungefär 5-6 mil.

Framdäcket var också nästan nytt.

Jag tycker faktiskt att Mitas E-07 däcken funkade mycket bra så jag kommer nog att använda såna däck när det inte är så krävande körning.


Motoz Tractionator Desert H/T.

Motoz Tractionator Desert H/T bakdäcket har måtten 140/80 – 18″ och är ett TT som står för Tube Tyre, dvs. att det ska vara en innerslang. Hastighetsklass M = 130 km/tim och mönsterdjupet är 19 mm.


En bild på framdäcket, Motoz Tractionator Desert H/T i dimensionen 90/100 – 21″


Trelleborg Winter Friction

Om man vill ha bra dubbdäck så kan jag rekommendera Trelleborg Winter Friction.


Det är bra fäste på isen.

Jag har nyare däck i garaget, men de endurodubbade Trelleborg däcken jag har på just nu är från 2005 och otroligt nog sitter alla dubbar kvar.


Det här 18 år gamla bakdäcket har säkert rullat omkring 200-300 mil, med det är fortfarande bra fäste på isen.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.