Däck

På den här sidan ska jag lägga in lite information om olika däck.


Pirelli MT21 bakdäck


Så här såg bakdäcket ut efter 3641 km.


Metzeler Karoo 3 som var originalmonterade på min KTM 790 gillade jag inte. Eftersom mönstret inte har nånting som håller i sidledes blir det lite väl slirigt på blött gräs.


Pirelli Scorpion MX-extra-X

Jag gillar Pirelli Scorpion MX-extra-X. Det krävs dock byte av fälgar eftersom de bredaste bakdäcken har dimensionen 120/100×18″ Men fälgar kan du fixa hos Wheels & Parts.

Efter 1520 km kan ett bakdäck se ut så här.

Ett nytt Pirelli Scorpion MX-extra-X och ett som har rullat 2902 km.

De håller skapligt och så här såg det ut efter 3068 km.

Jag har faktiskt kört 3600 km också.

Här ser du ett nytt Pirelli MX extra X framdäck i dimensionen 80/100×21.


Maxxis Maxx Cross IT

Det var några år sen jag körde med Maxxis-däck, men nu är det monterat igen.


Lite mer information om Maxxis hittar du här.


Efter 3073 km såg Maxxis Maxx Cross IT bakdäcket så här. Eller hojen har rullat 3073 km med däcket på, men eftersom det är ett bakdäck har det säkert snurrat längre än så.

På slutet har jag märkt att det har varit lite dåligt fäste sidledes. Speciellt när jag vill köra på den gräsbevuxna kullen i mitten på en väldigt smal väg med 2 djupa hjulspår. Då vill gärna bakhjulet glida ner i ett spår.

Visst är det slitet men det är ju ändå ganska mycket nabbar kvar på sidorna, men så frågade jag Kalevi varför det blir dåligt fäste sidledes med ett slitet nabbdäck.

– Därför att när det är plattslitet så blir anläggningsytan bredare och därmed blir marktrycket lägre per kvadratcentimeter, svarade Kalevi.

Det låter ju så logiskt när jag har fått det förklarat och det är för övrigt därför det är bättre med smalare däck när det är halt.


Mitas E-07 framdäck

Jag monterade ett Mitas E-07 framdäck på Lenas BMW 700 GS.

Comments are closed.