Motorcyklist död efter krock med vägbom.

Då har det tyvärr hänt – IGEN 🙁
En motorcyklist körde på en vägbom utan varningsskyltar. Mycket troligt är att han blev bländad av den lågt stående höstsolen.

Det är obegripligt att det finns tusentals föreskrifter hur man skapar en säker vägmiljö och samtidigt frikänns alla som placerar en bom, kätting eller wire över vägar. Dödsfall efter dödsfall … det verkar som om ingen åklagare törs ta i saken med tång ens. Rubriceringen “vållande till annans död” tycker jag ligger nära till hands.

Vila i frid Christer.


Läs mer i Aftonbladet, Gefle dagblad eller Arbetarbladet.

Undrar varför skriver tidningarna “crossmotorcykel” när Christer körde en helt vanlig landsvägsregistrerad KTM 690? En crossmotorcykel får endast köras på inhägnat område och då undrar jag om avsikten med ordvalet är att få honom att framstå som en kriminell buse?


Varför söker inte media svaren på frågorna:

  • På vems mark satt bommen?
  • ​Är det ett privat område?​
  • Varför stängdes ​bommen​?
  • Varför finns det inga varningsskyltar uppsatta?

Läs även upp vad som skrivs i vägmärkesförordningen:
1 kap. 3 §  Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för. De får inte sättas upp så att de innebär fara för eller onödigtvis hindrar trafikanter. Särskild hänsyn skall tas till barn, äldre och funktionshindrade.

2 kap. 5 § om varningsmärken framgår det dessutom tydligt​ ​(A40) att väghållare/markägare av enskild väg ansvarar för att “annan fara” skyltas tydligt.

Vad kan vara mer “annan​ ​fara” än en bom, kätting eller annan avspärrning? Som sagt, rubriceringen “vållande till annans död” tycker jag ligger nära till hands.


Uppdatering 2015-08-19
Nu har Gefle dagblad skrivit en ny artikel.


Uppdatering 2015-08-22
Jag var till platsen ungefär vid samma tid på kvällen som olyckan skedde och tog några kort. Som ni ser(?) syns det inte mycket av bommen i solens motljus, som det var även den aktuella kvällen. Bommen lär ju ha synts ännu sämre om Christer hade ett repigt och/eller smutsigt visir.

Jag kollade även hur det ser ut där man kör in på Gamla Tunavägen från Järbovägen. Här finns det också en bom, förvisso öppen men även den utan varningsskylt.

I och för sig så har inte varningsskyltar lika stor betydelse när bommarna sitter vid anslutande vägar eller nära korsningar, för då blir farten automatiskt lägre. Men att montera en skymd bom mitt ute i skogen anser jag fortfarande är att betrakta som vållande av fara eller vållande till annans död om det vill sig illa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två × två =