Långa vägarbeten

Jag känner många och läser om MC-åkare som VÄGRAR att köra på vägar utan ASFALT! Men i Norrland råkar man ofta ut för långa vägarbeten som t.ex. detta norr om Nattavara. Enligt skyltarna är det en sträcka om 35 kilometer, men hur gör ni som vägrar att köra på grus?

En snabb koll på trippmätaren avslöjar att det är absolut uteslutet att soppan ska räcka tillbaka till den förra macken eftersom hojarna redan hade rullat 223 km. Det är inte många hojar som rullar 446 kilometer eller mera på en tank.

GPS’en visar att det bara är 43,2 kilometer kvar till nästa mack. Men hur gör de som VÄGRAR att köra på grus?

Det verkar faktisk som att vägarbetet sträckte sig ända fram till macken.


pil upp-rund
Till toppen av sidan.

2 Comments:

  1. Den här vägen på bilden ser i alla fall ut som körbart med dom flesta sorts hojar. Under sommaremestern i år kom jag till ett långt vägbygg uppe i Jämtland där man har spridit ett tjock (en, två decimeter!) tjock lager av grus av den sorten man använda på banvallar! Det gick knappt att köra med 690 Enduro, man behövde akta sig för att inte kommer ut från hjulspår. Detta pågick i kanske 10km? Jag behövde köra om bilar som krypkörde på den här underlaget, det gick inte att köra så långsamt med hojen, man måsta har lite fart. Alldrig uplevt någonting tidigare, inte ens på Dempster Highway eller Translabrador Highway i Kanada!

  2. De som ‘VÄGRAR’ att köra på grus ringer troligen ngn polare (med gråten i halsen) och bönar om lite soppa?! Vi som inte kör ‘grusanpassat’ (typ custom), men ändå är ‘allätare’ – när så nöden kräver det – fortsätter fram till macken.
    Hälsn Mange

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fyra + sju =