BMW 800 GS Adventure

Jag har under en längre tid funderat på om inte en BMW 800 GS Adventure kan vara bra till några av mina resor. Som turledare är det alltid jag som får köra längst, så därför är det alltid jag som får soppatorsk, men med en 24 liters tank så slipper jag förhoppningsvis det.

Jag gillar inte 2018 årsmodell, så när BMW Motorrad Center i Stockholm hade en kampanj på en grå BMW 800 GS Adventure från 2017 var det bara att slå till.



Så jag fick skjuts ner till BMW Motorrad Center där vi gick ner till garaget för att hämta den nya hojen. Men först visade försäljningschef Per Klitter hur jag skulle ställa in de olika körlägena.

Instrumentet visar vad som är inställt. Här är det Rain som är inställt. Road är standard sen finns det även Enduro och Enduro +. En stor fördel med “Enduro + läget” är att det förblir inställt även nästa gång man startar hojen. Att urkopplad ABS på bakhjulet förblir inställt är en stor fördel för att kunna ta gruskurvor på rätt sätt. Så nu slipper jag i alla fall svära över detta som KTM-ägare alltid gör.

Den korta premiärturen tog jag upp från garaget.

Ute i solen kunde jag ta några kort med bättre skärpa …. 🙂

Helt nytt …. så här rent och fräscht blir det aldrig igen.


De små extraljusen är fabriksmonterade.

Rent och snyggt. Hasplåten köpte jag till som extra tillbehör. Den är ett måste tycker jag, bl.a. för att skydda oljefiltret som sitter mitt i grussprutet från framhjulet.

Nytt och fräscht. En fördel med kedja är att det är lätt att byta utväxling.


Vi skrev alla papper, jag betalade och bytte om, sen var jag klar för avfärd.

Men jag kom bara runt hörnet, där jag märkte att det var svårt att växla upp med mina tjocka stövlar. Så jag körde tillbaka för att låna ett verktyg för att flytta upp växelspaken ett hack, men de har så bra service att en mekaniker gjorde det åt mig.
Efter en stund kunde jag köra iväg och det tog inte lång stund innan jag hittade en grusväg 🙂

Jag stannade i Östervåla för att äta en glass.

Trots att det var den 19 april var det fortfarande ganska mycket snö kvar.

Hojen funkar bra men den stora vindrutan måste åtgärdas. Den orsakade en fruktansvärd turbulens runt huvudet, men att stå upp och köra funkade bra.

Jag körde “Tidernas väg” förbi Gysinge.

Den härligt krokiga Gavelstigen 🙂
Jag har redan lite planer för att förbättra, eller anpassa, hojen till min typ av körning.

Det som är i planerna är en ny vindruta, Excelfälgar, andra kraschbågar, bättre handtagsskydd och en annan mindre topbox. Sen ska naturligtvis GPS’en monteras så att jag hittar alla roliga småvägar. Så den här hojen blir säkert bra.


Tryck på pilen för att fortsätta läsa om ombyggnaden och modifieringen.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.