Förra året drog en polares KTM 690 Enduro rätt ut i ett stenröse, så han bröt båda armarna. Han berättade att en gång tidigare gav hojen helt plötsligt gas i en korsning, så han fick en ofrivillig bredsladd, med en highsider som följd, men då trodde han att han bara var klantig. Men så här efteråt har han förstått att det även då var hojens datasystem som var orsaken.
I lördags hände det med min 690 också – ett riktigt djävulskt gashäng, eller gashäng är väl fel ord i sammanhanget, det ordet ger associationer till kärvande vajrar och osmort gasreglage. Det som hände var att hojen helt plötsligt började axa. Jaja …. men det är väl bara att koppla ur, eller bromsa tänker ni säkert, men det var i ett trixigt parti, så jag hann inte reagera, så hojen drog ut i skogen på bakhjulet och jag kraschade bland några mindre trän. Jag klarade mig skapligt, har bara ont i vänster tumme, höger lillfinger och vänster knä. Tur att jag hade riktiga skydd, men Arai-hjälmen är dock bortom räddning. Vad som syns nu på hojen är krokigt styre, något sned framgaffel, spräckt kåpa till framlyset, kass framskärm, lite repig GPS och en buckla i Akrapovic ljuddämparen.
Jävligt otäckt, hur fan ska jag våga köra 690 efter detta? ….. och NEJ, det är inget nybörjarmisstag, för jag har haft den här hojen i flera år.
Det är flera som säger att KTM 690 hojarna kan bete sig på det här viset så elemji har sammanställt en liten enkät på Surveymonkey. Hoppas att få in många svar ifrån er så att vi kan få en uppfattning om hur omfattande problemet är. Svara oavsett vilken årsmodell du har och oavsett om du har upplevt problem eller inte. Svara bara för MC som du för närvarande är registrerad ägare på och svara bara en gång per MC som du äger, detta för att det bara ska bli ett svar per hoj.
Syftet med undersökningen är att få fram hur pass vanligt det är samt att ställa krav på KTM för åtgärd av felet. Inget orimligt krav, eller hur?
Länk till enkäten.
Efter 70 svar började intresset ebba ut, så därför är enkäten stängd nu. Se de senaste graferna nedan.
Se även diskussionen som pågår på Adventure Rider.
Tydligen så har det skett incidenter förr med Elektronisk gasspjällskontoll.
Arno skrev på SOE:
“Tjuvgasande 690!
Hojen ger lite (efter-)gas vid avslag, typ en liten dutt på en bråkdels sekund, ingen fördröjning, utan den liksom ger en liten efterdutt trots stängd trottel. precis efter avslaget.
Upplevt det både på grus och vid gubb-enduro.
Har gjort 15 min återställningen och gjort strömlöst, ingen skillnad.
Någon som upplevt samma eller har tips?”
bezerk på SOE har känt av felet:
“Har en 2012 med steg 1 kit då med acra ljuddämpare.
Har upplevt flertal gånger att hoj dra iväg 1 sec fast jag släppt gasen. Trodde först att det var inbillning. Otäckt.”
elemjis kommentar till bezerk
“Precis så känns det. Min hoj var helt original. Jag skulle rekommendera alla som har det här fenomenet att lämna in hojen för åtgärd innan ni kör ihjäl er. Om det här hade varit en Volvo-bil som rusat för ett antal ägare och kraschat in in saker och människor, då skulle det nog ta hus i helvete och det skulle bli återkallningar. Men eftersom det är en KTM så verkar det som alla tar för givet att det är ägaren som kört vårdslöst.”
… och Noyah har upplevt felet.
“Jag upplevde ofta med acramap att den hickade till när man slog av på gasen. Fick även en gång detta problem att motorn rusade fast rullen var stängd. Togglade tändningen så var problemet borta. Aldrig hänt med andra mappar.”
Viper funderar.
” … jag drog omkull rejält med min 690 -08 för 2 år sedan. Jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till, men jag drog rakt ut i skogen och bröt armen rätt rejält. Tidigare har jag bara trott att det var skit bakom spakarna som orsakade det, men nu när detta uppdagas så börjar man bli lite fundersam.”
Nu har det kommit in 69 svar på enkäten. Inte så många att det går att fastställa problemet statistiskt, men svaren visar i alla fall att problemet förekommer.
8 personer hade oturen att befinna sig i fel position när “gashänget” överraskade 🙁
Uppdatering: Kalevi testade hur mycket det går att öppna gasspjället på en 690 utan att röra gashandtaget. Som vi har fattat det så håller man undan en spärr med gashandtaget så att spjällmotorn kan öppna spjället. Men ett visst glapp finns vilket gör det möjligt att för spjällmotorn öppna spjället till hälften utan att röra gasrullen. Man kan alltså få en 30 hästar knuff när som helst, eller när datorn tycker att det är lämpligt.
Ganska otäckt eller hur?
Vilka årsmodeller gäller det, 690 har utvecklats en del under åren.
Tydligen gäller det alla modeller med gasvajrar.