100-mila service av KTM 690 samt rekognosering.

Idag var det dags för 100-mila servicen av min KTM 690 Enduro R hos Lingvalls motor i Gävle.

För att få exakt rätt körsträcka räknade jag redan i måndags ut rätt längd på rutten till tisdagsrundan den 26 juli. Så i morse kollade jag mätaren och såg att jag kunde köra ytterligare 54 km. innan service.

Klockan 07:30 rullade jag ut den nytvättade hojen.

Bara för att de skulle få skruva med en ren motorcykel körde jag på asfalterade vägar till Gävle.

Vid halv 9-tiden var jag framme vid Lingvalls motor i Gävle.


Jag räknade rätt för när jag parkerade hojen utanför verkstaden visade mätaren exakt 100 mil.

Strax efter klockan 11 var den servad och klar. Många, inklusive jag, har alltid trott att en 100 mila service är enkel. Typ att de bara byter motorolja och oljefilter, men det är faktiskt ytterligare 29 punkter i protokollet, så det är verkligen inte “bara”.

På hemvägen hade jag lite mer tid och behövde inte hålla koll på mätarställningen så jag gjorde lite rekognosering.

Här såg jag ett en bit slätpolerat berg …. och vad är det med det då, undrar ni säkert? Jo det kan bli grymt halt om man sladdar över det. En gång släppte faktiskt en hel bit grus, så det var som all sladda på en masonitskiva och då förstår ni säkert vad som hände.

Jag körde under E4:an.

Det är bra mycket trevligare att köra på makadam än att ligga och pressa mil på E4:an som ni ser i bakgrunden.

Här är det inte mycket trafik.

Jag kom in bakvägen till grustäkten.

Jag körde över planen och ut på andra sidan.

Ännu en bortglömd väg.

Ett gammalt övergivet hus i skogen.

En bom med en otydlig skylt.


Här var det härlig tjock makadam.

Jag körde förbi Alborgen.

Ett par tjejer på hästar blev riktigt glada när jag passerade mycket försiktigt.

Jag hittade ett nytt ställe att fika och noterade waypoint Fika nummer 173, så jag har några ställen att välja på.

Jag körde igenom Hällmarken centrum.

Jag såg att den okända vägen nummer 269 i min lista finns i verkligheten.


Sen fick jag köra 123 meter asfalterad väg innan jag svängde in vänster.

Ännu en bortglömd väg.



Men att det helt plötsligt var cirka 75 meter asfalterad väg mitt i skogen var konstigt.

Även den okända vägen nummer 270 i min lista finns i verkligheten. 🙂


Jag såg ett torn som jag måste tipsa Jonte om.

Detta är rätt däck för grov makadam.

Här var det effektivt bommat och skyltat, så den bommen passerade jag inte.


Men jag hittade en annan fin väg.

Sen körde jag den gamla banvallen i riktning Valbo.



Jag körde in bakom Rörbergs före detta flygplats.

För många år sedan tyckte jag att det såg ut som en väg på Google earth satellitbild, så nu var det läge att kolla om den finns i verkligheten.

En bit in var det ganska igenväxt.

Jag kom fram till ett dike men innan jag körde över gick jag för att kolla läget.

Men det var ännu mera igenväxt så det var bara att lägga ner planerna på att köra den här vägen.

Bara att vända hojen och gasa ut genom buskaget.

Jag körde vidare i riktning Forsbacka.

Jag hittade en fin genväg.

Jag körde till Forsbacka Bruk och kollade läget.




Efter det gasade jag hemåt ….. 🙂

Det blev en intressant dag och förutom att servicen är gjord på 690’in har jag kollat upp några ställen.

  • 2 okända vägar bekräftade att de finns.
  • 1 ny väg som inte finns på kartan hittad.
  • 2 nya fikaplatser hittade.
  • 11 bommar noterade.
Kommentera via Facebook

Comments are closed.