1500 milaservice, test av Tiger och rekning.

Klockan 08:00 torsdagen den 6 augusti 2020 var det dags för 1500 milaservice av min KTM790 hos Lingvalls Motor i Gävle.

Jag hade räknat ut exakt hur långt jag skulle köra så några hundra meter innan jag kom fram slog mätaren över till 15000 km. Det kan inte bli mer exakt än så.

De tog in hojen direkt 🙂

Servicen skulle ta hela förmiddagen så jag fick låna en Triumph Tiger som jag kunde testa lite.

Nytt och fräscht.


Jag körde en bit men stannade för att det var svårt att växla upp eftersom växelspaken satt högt upp. Ett ovanligt problem, för det normala är att man inte får under foten om man har grova crosstövlar.

Jag hittade originalverktygen.


Jag justerade ner växelföraren en bit men då gick det inte att få i ettan. Ett konstruktionsfel tycker jag när spaken tog i fästet till fotpinnen. Jag justerade så mycket det gick och sen fick det duga.


Edit 20210609.
När jag besökte Lingvalls för åtgärd av min huvudbromscylinder fick jag höra att den Triumph Tiger som jag provkörde var utrustad med fel växelspak. De hade tydligen fått fel växelspak levererad och med den rätta blir det ordentligt avstånd fotpinnens fäste.

Den ska alltså vara lite böjd.


Jag testade även lite olika körlägen.

Jag märkte sen att motorn tvärdog när jag vred på gasen i gruset. Att ha antispinn aktiverat kan faktiskt vara totalt livsfarligt om man behöver styra med gasen.

Jag försökte stänga av ABS’en bak men det gick inte utan att även fram stängdes av. Dessutom var jag tvungen att aktivera detta varje gång jag startade hojen.

Jag hittade fina vägar.

Jag stannade intill kanten när jag mötte en häst.

Jag gasade vidare på de fina vägarna.

Några bilder på hojen ….

Egentligen gillar jag inte aluminium på såna här utsatta ställen. Om fästet till fotpinnen går av efter en liten lätt vurpa får man problem.








En bra grej var att det är enkelt att justera höjden på rutan.

Man drycker bara staget framåt sen är det bara att dra upp eller ner. Det var betydligt mindre turbulens runt skallen i motorvägsfart, så där vinner i alla fall Tigern över KTM.

Jag körde tillbaka till Lingvalls där de nästan var klara med servicen.

Jag tackade för provkörningen, betalade i kassan och gav järnet ut på gruset 🙂

På såna här vägar trivs både jag och min KTM 🙂


Jag hittade en bortglömd väg.

En obevakad järnägsövergång.

Intressant, det måste kollas.

Den gamla lastkajen Håde lastplats.

Jag var även tvungen att kolla en bom som har varit så gott som omöjlig att ta sig förbi.
Nu hade det blivit en liten stig bredvid bommen.

Men fortfarande för smalt för en motorcykel. I alla fall för de med fler än en cylinder.

Men nu fanns det även en stig förbi 🙂

Tack vare att det gick att köra förbi bommen kom jag ut på en fin väg.

Sen körde jag ner på en fin stig bredvid vattnet.


En liten bro som måste testas.

Undrar var den här stigen tar vägen?

Det visade sig att stigen slutade mitt i en skog av höga tistlar så jag vände.

Tillbaka över bron igen.


Sen körde jag under E16.




Vidare väster om Sandviken kollade jag ett ställe som tidigare var omöjligt att passera men nu kom jag förbi.

På grund av alla väghinder så växer den här vägen snart igen.

Här gick det också att komma förbi.

Sen var det bara att gasa vidare hemmåt.

Comments are closed.