Jag gjorde en grundlig koll varför Garmin Tread 2 inte laddas ibland.
När jag var ute och rekognoserade häromdagen varnade min nya GPS många gånger att den externa strömförsörjningen hade brutits. När varningen kommer upp måste man trycka på Avbryt ganska snabbt för att inte GPS’en ska stängas av och det gjorde jag säkert 50 gånger den dagen.
Tillslut kom jag på att det går att avaktivera varningen som man får när strömförsörjningen bryts och efter det slutade GPS’en i alla fall att tjata om det.
Jag kontaktade Garmins support för att få reda på inom vilket område strömmen ska hålla sig för att den inte ska varna.
Men Garmins support vill först ha svar på några frågor:
- Ser du om piggarna på där strömfästet sitter är missfärgade?
- Ser du nåt fel på fästets kontakt om det är missfärgat eller något annat fel?
Nej det finns inget fel för det är sprillans nytt! Det var dessutom premiärturen med den nya GPS’en, så hur ska det då kunna vara missfärgat eller oxiderat.
- Kan du ta en bild på när den är kopplad?
- Sedan en bild på baksidan av Tread 2.
Sen kom frågan: Hur mycket volt ger strömkällan från din motorcykel?
För att ta reda på det gick jag grundligt tillväga.
Jag började med att skruva bort strålkastaren och ansluta multimetern på samma stift som GPS-fästet är anslutet till.
Det var 12,26 Volt med tändningen avstängd.
Då laddades GPS’en. (Se symbolen längst upp till höger i bild)
Sen startade jag motorn och då steg spänningen till 14,45 Volt, vilket är helt OK, för värden mellan 13,5-14,5 Volt är normala och godkända värden för normal laddning.
Men då laddades inte GPS’en. (Se symbolen längst upp till höger i bild)
Jag satt fast multimetern med ett buntband på styret så jag kunde få GPS’en och multimetern på samma bild.
Först en bild när motorn var avstängd.
När jag startade motorn och spänningen steg till 14,45 Volt laddades inte GPS’en längre.
Efter att jag har dubbelkollat och mätt att det är riktig kontakt på både strömkablar och jord kan jag konstatera att det är fel på den nya GPS’en.