Jag bjöd in till en grusvägsrunda på Pråmleden mm. Men innan vi kunde köra var jag tvungen att montera fästet till min gamla Montana eftersom jag har skickat in min nya Tread 2 GPS på reparation.

Jag orkade inte gömma kablarna bakom strålkastaren så jag satt fast dem med buntband under GPS’en.

Den här gamla Montanan kan faktiskt hantera spår bättre än den nya Tread 2 GPS’en. Egentligen är det bara en sak som är bättre med den nya GPS’en och det är skärmen. Otroligt att Garmin har jobbat i 10 år med produktutveckling och sen kan de bara leverera en bättre skärm.

Jag gasade iväg mot Storvik.

2 man dök upp vid OKQ8 i Storvik.

Vi drog iväg på mindre vägar.


En gammal banvall i Gästrike Hammarby.

Det var precis att vi kunde köra mellan stenarna.

Vi fortsatte på en liten väg intill Ältebosjön.

Vid sjön Malmjärn mötte vi 2 andra grusbusar.

Malmjärn var spegelblank.


Vi gasade vidare.

Här brukar det vara grymt halt men idag var det inte så farligt.

Det var dock tjock lös makadam på många vägar.



Vi stannade vid sjön Mörsen för att dricka kaffe.

Fläktarna stod helt stilla så det blåste ingenting.

Dags att gasa vidare.


Den här vägen har jag aldrig kört tidigare.

Tydligen är det inte många som kör här.

Vi kom ut på BLJ’s gamla banvall.


Det var lite blött på några ställen.

Vi kom till en bom som det var lätt att passera.

Vi fortsatte på BLJ’s gamla banvall.


Vi kom till Stjärnsundskiosken där det passade bra med lunch.



De har grymt goda hamburgare i Stjärnsundskiosken.

Efter lunchen fortsatte vi på banvallen.

De har byggt en fikaplats som heter Levande banvallen.

En grill finns det också.

Vi gasade vidare.

Även sjön Lången var ganska blank.




Vår väg var skyltad.

Ännu en bom som det gick lätt att passera.

En grymt stabil bro.

Vi körde genom Riskebo vindkraftområde och om du vill se grymma närbilder kan du klicka >här<

Vi gasade vidare.


Vi körde en bit på gamla riksväg 80.

Vi stannade för att kolla in Edske Masugn.


Här började hela den moderna stålindustrin. Det utgjorde också grunden till vad som så småningom skulle bli Sandvikens Jernverk och det som nu är den världsomspännande verkstadskoncernen Sandvik AB.

Vi gasade vidare på en större stig.


Ännu en liten genväg.


Men sedan fick jag punktering så det var bara att skruva bort hjulet och ta fram slangen.

Jag såg ett pyttelitet hål så det kan ju ha pyst ett tag innan jag märkte det.

Tyvärr lyckades jag inte fixa slangen med verktygen jag hade med.

Men Magnus bodde i närheten så han körde hem och kom tillbaka med bilen. Efter att vi hade lastat motorcykeln skjutsade Magnus hem mig till Kungsgården.

Tack till alla som gjorde detta till en trevlig dag och ett speciellt tack till Magnus som skjutsade hem mig och motorcykeln.