Tryck på pilen för att komma till indexsidan över 99 mil grus 2023.
Söndag den 6 augusti.
Efter en skön natt i Hotell Skinnargården vaknade vi till ännu en disig dag och hojarna stod kvar som vi ställde dem i går kväll.
Vid 7-tiden fick vi börja plocka frukost från frukostbuffén.
Det fanns betydligt mer än detta, men jag har inga bilder på allt.
Efter frukosten bytte jag om till MC-kläder och packade ner allt det andra i Mosko-Moto-väskan.
Vi började samlas ute vid hojarna.
Strax före 9-tiden började vi med att köra genom Malung.
Jag hittade en ny väg mellan åkrarna.
Vi körde vidare på skogsbilvägar.
Jag tog ett kort på Vallsjön.
Vallsjön? Då måste det här vara Vallsjödammen?
Vi gasade vidare.
Det är roligast att köra på mindre vägar.
Vi tog en kortare paus i något som såg ut som en grusvägsfabrik.
Vi gasade vidare.
Här var det härlig nylagd makadam.
Lite regnskadad väg.
Vi tog en paus i Finnbodarna som ligger intill sjön Van.
Det ser ut som att bron är monterad uppochner.
Vi fortsatte över den uppochnervända bron.
Vi fortsatte på en stig.
Det blev stopp när jag stannade för att ta kort. Kanske lite irriterande just då, men det är säkert förlåtet när jag visar resereportaget.
Framåt 11-tiden blev det lite dimmigt.
Här gick jag uppför backen för att kolla om bommen var låst, men den var olåst.
Jag öppnade bommen och sa till Johan att den måste stängas när alla har passerat.
Vi väntade in de andra innan vi fortsatte.
De andra kom så vi körde vidare.
Detta är en härlig stig.
Eftersom det är orange färg på trädet måste det väl vara en KTM-väg?
Jenny trivdes.
En till liten hal bro.
Turledare fastnade också på bild.
Djur på vägen.
Vi kom till en bom som man måste passera uppe i skogen.
Bara att köra upp, men sen måste man vara försiktig för det är en vajer spänd över stigen.
Vi gasade vidare i 2,7 km till nästa bom.
Även den här bommen måste man passera i skogen.
Men sen hade de även monterat grindar som gick att öppna.
Ytterligare ett elstängsel!
Sen var det otroligt nog ett tredje elstängsel. 5 hinder på 3,3 km är bara för mycket, så den här vägen blir det nog aldrig igen.
Efter en stund kom vi till en väg som jag hade sett på Google Earth.
Den såg lite blöt ut så jag gick och kollade.
– Det är lite blött, men säkert körbart, sa jag.
Det gick bra för mig i alla fall.
Men för varje motorcykel som passerade blev det bara kladdigare.
Johan som var sweeper och körde sist fick den största utmaningen.
Men det gick bra för alla och snart var vi ute på en större grusväg igen.
Här får man egentligen inte köra, men vi smög över ändå.
Jag hittade ännu en väg mellan åkrarna.
Vi stannade vid Flottbro Café & Thai Restaurang för att äta lunch.
Restaurangen ligger fint vid Flottbron.
Bra mat serveras också.
Efter lunchen körde vi till Preem i Gagnef för att tanka hojarna.
Sen fortsatte vi på lite sandiga vägar.
Alla fixade de sandiga vägarna, men som vanligt blev det inga kort tagna där sanden var som lösast och djupast, för där gäller det att koncentrera sig på körningen.
Det blev lite större grusvägar en liten stund.
Men vi var snart ute på de mindre vägarna igen.
Här såg jag en mindre väg som måste kollas nån gång, för på GPS’en är det bara en stig.
–
Vi gasade vidare.
Vi stannade för att kolla in Nybodammarna.
Snart i Falun.
Vi körde genom Falu skjutfält och vidare på mindre vägar.
Här är en liten genväg som jag hittade för många år sedan.
Vi körde en bit på en gammal banvall.
Vi stannade vid St.Björnmossen för att ta en liten paus.
Vi gasade vidare på härligt tjock makadam.
Bara över bron och sen är vi framme.
Inte förrän klockan 18:36 körde vi in bakom Raggsocka Logi i Ockelbo.
De som skulle lasta hojarna fick annat att göra än att bli fotograferade.
Roger och Jenny blev inte med på bild för de höll på att lasta hojarna i en släpvagn på Raggsocka Logis framsida.
Ett stort tack till alla som var med och gjorde detta till ännu en trevlig resa och ett speciellt tack till Johan som ställde upp och var sweeper som behövs när man kör enligt cornermanprincipen. Den här gången fick dock inte sweepern någon rabatt, men jag betalade i alla fall hans bensin så han behövde inte “jobba” gratis. 🙂
Som ni kanske läste i texterna kom vi ganska sent till ställena där vi skulle övernatta. Förklaringen till detta är inte att någon körde speciellt sakta utan förklaringen är nog att jag hittar allt mindre vägar, som helt enkelt tar längre tid att köra. Så därför är det tveksamt om det blir någon mer 99 mil eller 100 mil grus. I vart fall inte på 3 kördagar, för då blir det onödigt sena kvällar.