Finnjakten.

Vintern 2011 körde vi väldigt mycket på sjön Stor-Gösken. Mycket tack vare Kalevis grymma engagemang, för utan honom hade det inte blivit så bra som det blev.

På sjön Stor-Gösken såg Kalevi till att det plogades flera olika banor. Det fanns en liten knattebana för nästa generations motorcyklister, en vanlig bana med en sträckning som det brukar vara vid diverse tävlingar på isen. Men sen hade han även plogat en 4 km lång bana som fick namnet Finnjakts-banan.

Det fanns både snabba och långsammare avsnitt på Finnjaktsbanan. Cirka 50 km/tim genom den minsta kurvan och cirka 150-160 km/tim genom den långa svepande kurvan i Gäddviken.

Till nöje för de som inte körde bil eller motorcykel på isen hade Kalevi även använt den slitna Isuzun för att ploga en skridskobana.
Nu förstår ni kanske vitsen med bilden på isbanan nedan. 🙂

Den 6 mars var det lite av en säsongsfinal då vi skulle köra finnjakten.

Vi körde till starten.

Dagen till ära fanns det ett rep som var spänt över isbanan så att ingen skulle tjuvstarta.



Min bror Bengt skötte starten.

Nu gick starten …..

Kalevi väntade tills alla hade kört iväg och sen gasade han ikapp oss en efter en. (Se gärna filmen nedan)

En motorcykel jäklades så han kom inte iväg direkt.

Här är mannen som tog täten, men lite fusk var det för han hade finndubbade däck.

Resten var inte långt efter.



Jag gasade friskt.









Kalevi gasade ikapp och körde om en efter en.


Kalevi hade snabbaste varvtiden.





En koll på varvtiden – klockan är nu 14:44:55




Efter ett varv var klockan 14:47:32 så varvtiden för den här mannen blev 2 minuter och 37 sekunder.

Vi körde 3 varv och Kalevi vann överlägset.


Efter finnjakten började vi lasta hojarna och plocka ihop våra saker.



Jag och de andra körde finnjakten med endurodubbade däck.

En hoj som inte var med i finnjakten.

Det som gjorde att den här mannen tog starten överlägset var att han körde med finndubbade däck.


Vinnaren Kalevi fastnade på bild igen.

Nackdelen med finndubb är att de är väldigt ömtåliga för hårt material, så för att inte skada dem användes en bräda på lastrampen.


Lastat och klart.

Jag tog in startsnöret.

Kolla gärna filmen som Kalevi har filmat. Vid 1:50 kommer han ikapp mig och vid 2  minuter börjar han köra om. Hur han nu kunde göra det fattar jag inte för vi hade varsin KTM 690 och likadana endurodubbade däck.


Följande text och bild har jag kopierat från en artikel i Arbetarbladet 20110908

Kalevi Brandhed blev årets eldsjäl i Hofors 2011.

Kalevi Brandheds stora och långvariga engagemang inom motorsporten har gjort honom förtjänt av titeln “Årets Eldsjäl”. Det tycker Hoforsborna, kommunen och Entré Hofors som har gett honom utmärkelsen.

Hoforsborna har under våren och sommaren fått nominera personer som de tycker utmärker sig genom sitt engagemang. Av sammanlagt 20 kandidater har juryn som bestått av representanter från Hofors kommun och företagarföreningen Entré Hofors nu utsett en vinnare. “Årets Eldsjäl” i Hofors heter Kalevi Brandhed. Det är hans långvariga engagemang inom motorsporten som gett honom priset.

I 40 år har han varit aktiv inom motorcrossklubben, CMK Hofors. I dag är hans roll tävlingsledare, men på eget initiativ ser han också till att bland annat ploga isbanor på sjöarna, framför allt på Storgösken. Där gör han också i ordning skridskobana och skidspår.

– Folk hänger ofta på om det händer något, men då måste det finnas någon som ser till att det händer saker. Jag tycker det är roligt att se folk glada och det blir de när de har något att göra. För mig är det också viktigt att just ungdomarna ska få ett intresse att fylla upp tillvaron med, säger han om sina ideella insatser för att Hoforsborna ska ha bra ställen att träna på.

Han är själv intresserad av all typ av idrott, men det finns en anledning till att brinner just för motorsporten. Han ser nämligen att alla ungdomar inte passar till lagidrotter och då kan motorcross och enduro vara bra alternativ.

– För ungdomar som har det lite besvärligt passar det bra med motorsport, då kan de få avreagera sig lite. Jag fungerar lite som mentor också, åt ungdomar inom motorsporten som behöver hjälp.

Kalevi Brandhed är glad för utmärkelsen Årets Eldsjäl, men han vill inte skylta för mycket med det.

– Det känns ju bra, men jag är lite orolig, jag vill inte att det ska bli någon avundsjuka och jag tycker att alla vi 20 som är nominerade är värdiga vinnare. Vi eldsjälar är inte vana att stå i centrum, vi gör hellre saker för vår omgivning.

FAKTA
Kalevi Brandhed
Ålder: 57 år
Bor: Tjärnäs
Intressen: Historia, filosofi och 50 andra intressen – däribland motorsport.

Juryns motivering:
”Priset för ”Årets eldsjäl i Hofors kommun 2011 går till Kalevi Brandhed för att han genom sitt brinnande engagemang för motocross, enduro och isracing inte bara lyckats sätta Hofors kommun på kartan utan också bidragit till att fler invånare kunnat utöva sina fritidsintressen. Omfattande kunskaper inom området, kreativa idéer och en stor portion egen uppoffring gör Kalevi Brandhed till en sann eldsjäl.”


Energisk Hoforsbo. Kalevi Brandhed kommer få ta emot priset för utmärkelsen “Årets Eldsjäl” på Entré Hofors företagarkväll den 30 september.

Kalevi Brandhed belönas för sitt stora engagemang för motorsporten.

Linda Lundin
linda.lundin@arbetarbladet.se


Kommentera via Facebook

Comments are closed.