Huså 2011.

Lördagen den 2 april kom Kalevi förbi och hämtade mig och min motorcykel.

Vi lastade in min motorcykel i Ivecon.

Kupéfläkten hade lagt av så jag körde medan Kalevi skruvade.


Där borta i horisonten började bergen synas.

En lortig grusväg sista biten mot Huså.

Framme vid stugan i Östertorpen.

Kalevi började fixa mat.

Efter maten tog vi skotern och körde en sväng för att kolla omgivningen.

– Upp dit ska vi köra motorcykel sen, sa Kalevi.

Vi kollade en pistmaskin.


Söndagen den 3 april tog vi skotern och körde ut en bit på Kallsjön.

Kalevi trivdes.

Fina vyer över Kallsjön.


Det var ljust ute så jag satt på mig MC-brillorna.

Nu var det bara att vänta på att fisken skulle nappa.


Efter en stund tog vi skotern och körde för att hälsa på Kalevis polare.


Fin utsikt med fjället Åreskutan långt där borta.

Vi körde till en restaurang för att äta lunch.

Mätta och belåtna körde vi tillbaka till Östertorpen.

Vi tog skotern och körde upp en bit på fjället.


Kalevi hade tur som fick upp en röding.



Middagen fixad. 🙂


Måndagen den 4 april klev vi upp tidigt för att köra motorcykel upp till Åreskutans topp.

Vi tog många kort.


Solen var på väg upp.


Tyvärr lyckades vi inte köra hoj ända upp på Åreskutans topp p.g.a. en stor snödriva. Men vi körde i alla fall upp till 1322 meter över havet, via de mycket branta backarna. Häftigt värre. 🙂



Efter en stund stannade vi för att äta frukost.


Härliga vyer till frukosten.

Efter en stund var det dags att köra vidare.

Men först några fina bilder.



– Körde vi verkligen upp här, frågade jag Kalevi när jag såg hur brant det var. Men detta är inte den brantaste backen.

Fin utsikt med Kallsjön långt där nere.


Vi körde ner till Kallsjön där det var läge att dricka kaffe.


Vi körde tillbaka till stugan och hämtade skotern, sen körde vi ut på Kallsjön.


Tisdagen den 5 april var vi också uppe tidigt för att köra motorcykel på djupfrysta skoterleder.

Här var det svårt att se var leden var.

896 meter över havet.

Vi körde högre upp.

Inte lika soligt idag.

Det var grymt grepp med de enduro dubbade däcken.



När vi hade kollat klart på utsikten körde vi ner igen.

Jag hittade ett fikabord.



Dags att köra vidare.


Vi körde över en myr.


Men fläckvis kändes det att hjulen ville gå igenom isen, så vi vände.




Bitvis var det väldigt spårigt och jobbigt att köra så jag stannade på en bro för att pusta ut lite.




Jag berättade för Kalevi att jag tyckte det var jobbigt med spåren.
– Man ska köra fortare, sa han som vanligt.
– OK, nu kör vi vidare, sa jag och sen drog jag på i säkert 100 km/tim på den spåriga skoterleden …. och tammefan att Kalevi har rätt för jag kände absolut ingenting av spåren. Men sen började jag tänka på att det kan vara farligt att köra så där fort om det kommer ett djur i vägen, så jag saktade in och tammefan …. då kände jag av spåren igen.

Tillbaka i stugan laddade jag in bilderna i datorn.


Onsdagen den 6 april fick vi för oss att köra en sväng på isiga grusvägar.


Men det blev hemskt lortigt när isen tinade.







Fin utsikt var det i alla fall.



Solen värmde faktiskt lite för mycket.

Vi tog många kort.



Det var lite svårt att köra när stora isflak släppte från grusvägen.


Torsdagen den 7 april körde vi till Åre för att tvätta hojarna.

Vi körde tillbaka till stugan i Östertorpen och hämtade skotern, sen körde vi upp på fjället.

Det var tjock lös snö bredvid skoterleden.

Lite senare besökte vi en gammal koppargruva i Huså.





Åter i stugan fixade jag lite med bilder.


Fredagen den 8 april vaknade vi till sämre väder och började köra en sväng, men det gick inte så bra att komma uppför backen.


Vi ledsnade på det dåliga vädret och lastade in vara prylar, sen körde vi söderut.

Den sista bilden tog jag någonstans intill en större väg.

Detta var en grymt trevlig resa och ett mycket stort tack till Kalevi som gjorde detta möjligt.

Kommentera via Facebook

Comments are closed.