KTM Club Scandinavia Adventure days


KTM Club Scandinavia arrangerade en klubbdag för grusbus runt Fredriksberg och Säfsen, helgen den 6-7 September 2014. Det var första gången så det var ett pilotprojekt, men jag hoppas att detta ska kunna bli ett årligt evenemang. Jag hoppas även att jag kan vara turledare fler gånger.

Fredag förmiddag 10:00 startade vi från OKQ8 i Storvik, för att köra 20 mil grus- och småvägar till Fredriksberg.

Fina vägar som vanligt 🙂


Det var så dammigt på grusvägarna och Davves luftfilter blev så igensatt att det började dra tjuvluft bredvid filtret. Efter att ha skakat ur den värsta skiten försökte han täta lite extra runt luftfiltret.

I Gustavs hade glassgubben crosskydd ?

Gamla flygfältet i Romme är perfekt för att träna bakhjulskörning.

En liten bro nära Grängshammar.

Vi stannade vid Kaffestugan vid Långsjöns rastplats, för att samla lite mod innan vi skulle köra 2 kilometer svart äcklig ASFALT på R50.

Kaffe och äppelpaj blev det.

Ännu en kort paus vid södra änden av sjön Gänsen.

Framme vid vandrarhemmet i Fredriksberg.


Lördag morgon. Frukost, dekaltrimning av hojarna och därefter förarmöte.

Hojarna uppställda och klara för avfärd

Vi börjar också bli klara.

Ett snabbstopp för att kolla att alla var med.

Härligt rullgrus 🙂


Mera rullgrus 🙂

Alla samlade på den gamla bron över Västerdalälven.

Sen sladdade vi vidare  🙂

Vi käkade en bra lunch på Äppelbo Värdshus, där de har svensk husmanskost på menyn. Sen tankade vi alla hojar på den intilliggande pumpstationen med den tröttaste kortautomaten hittills. Processorn i den var oerhört trög och långsam.

Efter lunchen gasade vi vidare söderut.


På kvällen käkade vi köttgryta på vandrarhemmet och därefter blev det några timmars sömn.


Söndag morgon och dags för hemfärd. Några ville hänga med en bit, för att köra lite mera grus.


Men vi kom inte så långt innan framfälgen gav upp på en KTM 1190.

På en helt vanlig grusväg körde han på en sten så att det blev punka direkt. All luft försvann på nån hundradels sekund eftersom det är slanglöst! Livsfarligt! ?
Otroligt att KTM fortfarande utrustar hojarna med de skitmjuka Behr-fälgarna. ?

De andra inväntade bärgning av 1190’in och vi fortsatte norrut.




Detta måste vi göra om tyckte alla 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1 × 2 =