Rekognoseringar inför Ockelbo gravel rally 2016

En samlingssida med foton och text från alla rekningar inför årets Ockelbo gravel rally


20160809 Rekning inför årets Ockelbo gravel rally.

Några vägar måste kollas inför årets Ockelbo gravel rally så jag körde en sväng.
147077015681013200_resized-4639994
En stugägare berättade att vägen var bommad längre fram, men om jag kan ta mig förbi så är det OK att köra där. Bommen har de satt upp för att hålla diverse tjuvaktigt pack ute. Men tyvärr gick det inte att köra förbi så det får bli en annan väg.
147077016341804500_resized-3423058
Jag hittade i alla fall en härlig gammal banvall.
147077020224934300_resized-9295081
En gammal bro är inte heller fel.
147077016173766200_resized-6901464


20160810 Mera rekning.

Det är några ställen som jag måste kolla inför årets Ockelbo gravel rally, så jag körde till några intressanta vägar med firmabilen. Tur att den är 4-hjulsdriven, men på några ställen var bilen för bred, så en sväng med hojen krävs.
147086289670584000_resized-1864130
Räkna med körning på gräsliga vägar också.
147086290290155100_resized-3902198
Som sagt, det blev smalt. Jag kollade från båda hållen och det verkar vara en 726 meter lång smal väg.
147086289020332800_resized-4814985
En smal fin bro, men den kan vara livsfarligt snorhal.
147086288842614000_resized-3110765
Undrar om deltagarna får psykbryt när de tvingas köra 12 meter på E4:an? “Bommen” går lätt att öppna, sen måste man korsa den hemska asfalten …. hua …
147086288660101400_resized-3161960
Men om man lyfter blicken får man se detta och då blir det säkert lättare att korsa E4:an 🙂
147086403493410300_resized-9755482


20160814 Ännu mera rekning.

Idag har Henrik och jag varit ute och rekat ännu mera inför Ockelbo gravel rally. På 2 ställen gick det att köra som jag hade tänkt och på ett annat ställe körde jag fel, eller av misstag svängde jag in på en väg som inte fanns på kartan. Men tur var väl det, för den “nya” vägsnutten gjorde att det blev strax över en mil helt ny sträckning.

Detta är slutet på första etappen, några kilometer före lunchen.
147119992293689300_resized-7343389
Gräsligt hala gräsvägar …. du har väl nabbdäck?
147119993613724300_resized-2205251
När jag körde här förra året var det otroligt löst och slirigt, men nu är det fastare.
147119992500856700_resized-2056340
Fina vyer 🙂
147119991790053600_resized-7516467
147119990978202900_resized-3683833
Sandiga vägar förekommer också.
147119994380123100_resized-8894094
Detta ska alltså enligt kartan vara en bilväg, men det har det säkert aldrig varit.
147119996301178700_resized-3576831
Det blir mycket vägar med gräs i mitten.
147119995981975200_resized-2062526
På några ställen börjar det gröna slemmet komma fram och det är snorhalt.
147119996081107000_resized-2742384
Idag körde vi i alla fall över den smala bron som ligger parallellt med E4:an.
147120000243692600_resized-2972850
Bra fäste 🙂
147119997411796000_resized-2677682
Här hade vi lite problem att korsa E4:an, för det var mycket trafik. Men vid träffen blir det nog några gubbar som får agera vakter och vinka fram gänget.
147120128050692000_resized-2282188


20160823 Rekning av rutt till hemresan på söndagen.
Som jag skrev i beskrivningen av Ockelbo gravel rally ska jag guida söderut till Gysinge på söndagen. Vi ska köra vanliga grusvägar ….
147198439979033700_resized-5103542
Gräsligt leriga vägar …. (bara några hundra meter)
147198440196617900_resized-6135157
… och gräsligt stenkross 🙂
147198439732605000_resized-7184872
Det var tur att jag körde rekningsrundan, för Orangeriet i Gysinge är numera stängt för allmänheten på helger 🙁
147198439549783100_resized-3740764
Så om vi vill ha lunch måste vi besöka Cafe udden.
147198437923589600_resized-3114855
I och för sig är det finare att sitta vid vattnet, men de har inte lika bra mat som på Orangeriet. Men det kanske duger med en räkmacka, en paj eller rostbiff & potatissallad till lunch?
147198440280329000_resized-2484748
Men det bästa med dagens körning är dock att jag hittade en 300 meter lång väg som inte finns på kartan och med den så blir det 15 kilometer mer grus och en hel mil mindre asfalt 🙂

Kommentera via Facebook

Comments are closed.