100 mil grus 2022 – dag 1


Tryck på pilen för att komma till indexsidan över 100 mil grus 2022.


Fredag den 5 augusti.

Vi vaknade efter en lugn natt i Raggsocka Logi och hojarna stod kvar exakt som vi hade lämnat dem.


Vi tog en kort promenad till Wij Trädgårdskök för att äta frukost.


Det är fint i Wij trädgårdar.



Egentligen skulle vi inte få komma in till frukostbuffén förrän klockan 08:00, men vi fick komma in en kvart tidigare.


Efter frukosten gick vi tillbaka till Raggsocka för att byta om och packa ner våra saker.

Vi hade ett kort förarmöte där jag bl.a. önskade alla välkomna till 100 mil grus för sjunde gången.


Efter förarmötet gasade vi ut på grusvägarna.


Ett kort stopp för att se att alla var med.


Ännu ett snabbstopp ….

Vi körde vidare.

Vi stannade för en lite längre paus vid Nybotjärn.



Dags att dra vidare ….

Härliga skogsbilvägar.


En uppmaning att köra i mittsträngen är inte fel.


Om man kör i mittsträngen vänjer man sig att motorcykeln känns lite orolig, men framförallt kan vi påvisa att motorcyklister gör nytta genom att hålla växtligheten borta.

Jag gjorde en extra avstickare upp till Trollbergets vindkraftverk för att kolla utsikten.




Vi körde vidare och kom till en bom som var lätt att passera.

Här höll de på att avverka skog så jag trodde att det var stopp, men vi kunde passera mellan skogsmaskinen och skopan.


Precis när som helst kan det uppstå hinder på vägen som t.ex. en ryttare på en häst, vilket för övrigt är ett bra exempel på varför turledaren inte kan köra fort överallt.

Vi stängde av motorerna så att hästen kunde gå åt sidan vilket uppskattades.

Vi gasade vidare.

När vi kom till Faluns skjutfält stannade jag för att kolla så att ingen övning pågick.


Idag var det den 5 augusti så det var lugnt att köra vidare.

Jag tror att skylten gäller de som ska svängda höger, men vi svängde vänster. 🙂

På skjutfält är det välskötta vägar.

En till bom som det var lätt att passera.

Strax innan vi körde in i Falun stannade vi vid en mack för att tanka.

Sen körde vi “bakvägen” till lunchstället.

Vi käkade en enkel lunch på MC Donald’s.

När vi hade krånglat oss igenom Falun stannade jag för att se att alla var med.

Vi stannade vid ett par tjärnar för att ta en paus.



Mellan tjärnarna går det en liten väg så Mikael drog iväg för att kolla om vägen fortsatte.

Men vägen slutade på en vändplan.

Dags att gasa vidare.

Härliga småvägar.


Ett till litet snabbstopp.


En bonde höll på att jobba bredvid vägen över åkern.


Vi körde över Österdalälven.


Vi stannade för att kolla utsikten.


En bild på Leifs fina BMW 650 GS.

Vi fortsatte …..

Ytterligare en bom som jag inte har sett tidigare. Tyvärr kommer det upp allt fler bommar överallt, men samtidigt förstår jag att markägare vill hålla diverse nedskräpande pack borta. Vi kom dock lätt förbi med våra motorcyklar.

Härliga vägar och stabila broar.


Här var det en till bom som var olåst, men den öppnade jag så att alla kunde köra förbi.

En grymt fin genväg.

Vi testade även en väg som jag aldrig hade kört förut.

Den ser lättkörd ut, men den var faktiskt väldigt mjuk så det gällde att gasa ordentligt.

Vägen slutade med en bom som såg lite jobbig ut.

Mikael visade hur lätt det var att köra förbi.

Mikael testade den andra sidan som visade sig vara svårare.

Tillslut hade alla kommit förbi.

Vi gasade vidare.

Fin utsikt var det också.



Vi stannade vid OKQ8 i Malung och tankade hojarna.

Från macken var det inte långt till Hag rumsuthyrning där jag hade bokat rum åt oss.

Jag hade lagt till flera waypoints under dagen och eftersom Garmin Montana GPS’en rymmer max 4000 waypoints började det bli fullt.

Senare på kvällen gick vi till Sandbäcks Café där jag hade bokat bord åt oss.

Sandbäcks kan verkligen fixa goda plankor.

En Irish Coffee satt fint till efterrätt.

Mätt och belåtna gick vi ut och kollade Sandbäcks by night.

Sen tog vi en promenad genom Malungs centrum tillbaka till Hag rumsuthyrning.

Sen blev det inte så mycket mer den här dagen …. zzzzzz


Tryck på pilen för att gå till dag 2 >>>


Kommentera via Facebook

Comments are closed.