100 mil grus 2022

Efter en hel del planerande kunde jag den 29 november 2021 publicera en inbjudningssida till 100 mil grus 2022, men sen blev det några ändringar i planeringen.

Den ursprungliga planen var att vi skulle samlas i Kungsfors Herrgård där vi skulle äta en gemensam middag och tillbringa första natten. Men eftersom Kungsfors Herrgård ville ha betalt för minst 10 personer även om vi var färre vågade jag inte chansa, så jag bokade in första natten i Raggsocka Logi i Ockelbo. Sen hade jag lovat alla deltagare att det ingår middag på torsdag kväll och eftersom vi inte skulle äta middag i Kungsfors Herrgård bokade jag in oss i Atalanta Pızzerıa & Restaurang där jag betalade all mat och alkoholfri dryck.

Men det var verkligen inte “bara” att ändra från Kungsfors till Ockelbo. Efter mer eller mindre en hel dags jobb lyckades jag tillslut göra nya rutter med start och avslut i Ockelbo. Rutterna blev totalt 1003 km och det måste väl vara ganska perfekt för 100 mil grus? Jag planerade även in 3 besök i Norge på en och samma dag.

Anmälningarna kom in så resan blev fullbokad och med tanke på det kunde vi ha träffats i Kungsfors Herrgård som var det ursprungliga planen. Men sen hoppade någon av, det kom nya. någon hoppade av och det kom nya …. osv.

Tillslut var vi i alla fall 11 man som kom iväg på 100 mil grus för sjunde gången. Precis om vanligt innehöll den här resan körning på alla varianter av vägar utom motorvägar och vajervägar. Vi körde på vanliga grusvägar, på vägar med ett tjockt lager makadam, torra dammiga vägar, sandiga vägar, blöta vägar, gräsbevuxna vägar, leriga vägar, vägar med stora stenar, några grymt regnskadade backar där det mesta av fingruset hade runnit ner och några stigar.

Efter resan hade jag tillgång till över 1000 bilder och efter urval samt redigering återstår det 267 bilder som jag har lagt upp på den här indexsidan, 3 sidor med en dag per sida samt en sida med de bästa. Eller bästa och bästa, det är i alla fall några utvalda bilder från resan. 🙂

Men det är ju inte “bara” att välja ut de bästa bilderna heller, för samtidigt har jag haft GPS-loggarna från resan öppna i GPS programmen Mapsource och BaseCamp i datorn.

Så när jag har kollat igenom bilderna har jag även noterat bommar, väghinder, fikaplatser, utsiktsställen, nya vägar etc. som jag har lagt till som waypoints och spår i min samling. Den informationen, som för närvarande innehåller 4099 waypoints samt 1069 spår av vägar som inte finns på normala kartor, använder jag vid planeringen av nya resor så att de hela tiden blir bättre.

Så äntligen efter många veckors arbete är resereportaget klart 🙂

Torsdag den 4 augusti.

På förmiddagen kollade jag väderprognosen och det såg ut att bli en fin kväll.

På eftermiddagen var det dags för mig att montera GPS’en, lasta hojen, ta på MC-kläderna och dra till Raggsocka Logi i Ockelbo för att träffa de andra deltagarna.

På väg till Ockelbo passade jag naturligtvis på att rekognosera lite.

Den här stigen är faktiskt körbar så den blir säkert med på någon tisdagsrunda framöver.

Tillslut var jag framme vid Raggsocka Logi i Ockelbo.

Fler och fler dök upp.

Strax före 19-tiden gick vi till Atalanta Pızzerıa & Restaurang för att äta något.

Jag beställde en pizza och en Karhu öl.

Efter maten gick vi tillbaka till Raggsocka logi där vi snackade lite om de kommande dagarna, sen blev det tidig kväller för det skulle bli en tuff dag i morgon.

Klicka på nån av pilarna för att läsa mer om 100 mil grus:

Några utvalda bilder, eller “the best of 100 mil grus 2022”

Dag 1.
Raggsocka Logi, Ockelbo – Hag rumsuthyrning i Malung.

Dag 2.
Hag rumsuthyrning i Malung – Höljes – Värnäs camping.

Dag 3.
Värnäs camping –  Raggsocka Logi, Ockelbo.

Jens har gjort en mycket bra film från resan.