KTM 690 Enduro – montering av Power Commander.

I januari 2013 började min KTM690 att krångla, framförallt blev motorn trött mellan 4000 – 5500 varv. Den misständer vid hastigt gaspådrag, ibland tjuvstannar den och ibland har den varit lite seg att få igång. (startproblemet försvann dock efter installationen av Power Commandern)

Efter att jag hade kollat det mesta (se den långa listan nedan) lämnade jag in den till Lingvalls motor där en KTM mekaniker kopplade in datorn och felsökte med KTM’s dataprogram. Felet sitter i TPS-enheten som ger fel värden tyckte han. Äntligen är felet funnet tänkte jag och betalade 5075 kronor. Men jag märkte ingen skillnad – motorn gick precis lika illa som förut. Den enda skillnaden var att plånboken blev tunnare. 🙁

För några veckor sedan, på tisdagsrundan den 29 april, började den gå riktigt uselt, den tom. tjuvstannade i en tvär kurva, så att jag höll på att köra omkull. 🙁 Men efter det så bytte jag återigen spridarmunstycke och då började den gå bättre. Kan felet vara bränslerelaterat tänkte jag och skaffade en Power Commander V, för att kunna få mer kontroll på insprutningen.


Jag monterade Power Commandern ovanpå batteriet under sadeln.

Jag lånade en kabel av Davve så jag kunde koppla in datorn.


Den 14 maj tog Kalevi och jag med 690’in till Speed Store i Valbo för att testa motorn i bromsbänk.
Klicka på pilen för att läsa om det.

Kommentera via Facebook

Comments are closed.