HOORC’s årsmöte 2015 – dag 1.

Tryck på pilen för att komma till indexsidan över HOORC’s årsmöte i Hjo 2015.

Fredagen den 18 september – en lång dagstur.

En regnig morgon träffade jag Bengt vid Gulfmacken i Årsunda för att köra 38 mil små- och grusvägar till HOORC’s årmöte i Hjo.

Vi hann bara köra ett par mil sen fick jag punktering vilket p.g.a. en del strul fördröjde resan med strax över en timma.

Tillslut körde vi vidare till ett nytt delmål, Lundgrens motor i Avesta, för att köpa en ny innerslang.

Det gick inte att undvika asfalt helt och hållet, men huvudsaken är att man slipper de tråkiga vajervägarna.

När vi hade kört långt på en grusväg kom vi fram till den här skylten, men varför inte informera om detta några mil tidigare? Jag kollade GPS’en och såg att det fanns en annan väg i närheten, så vi körde mot den vägen istället.

Men tammefan om det inte satt en skylt där också ….. grrrrrr …. men de kanske bara har köpt skylten själva tänkte vi och körde fram till huset för att fråga.

Men herrn i huset menade att även om han öppnade bommen för att låta oss köra vidare så fanns det flera bommar längre fram, så det var bara för oss att bita i det sura och köra hela 5 mil innan vi kom på den planerade rutten igen.

Dessa bommade vägar har jag nu rödmarkerat i min GPS vilket betyder att jag i framtiden kommer att planera körningen på en annan väg. Men om nu markägarna har pengar till att köpa förbudsskyltar och sätta upp bommar varför inte spendera ytterligare 283 kronor till en skylt som flera mil tidigare upplyser om att man kör in på en återvändsväg?

Jäkla regnande, men “man får vara blöt men inte sur” tyckte Bengt.

Inte nog med punktering, här fick jag byta bromsbelägg bak också. Jag såg innan avresan att bromsbeläggen bak var nästan slut trots att de bara hade gått 150 mil. Antingen var det materialfel eller så hade jag fått belägg avsedda för banracing.

Nåväl, efter att jag satt i ett par bättre begagnade bromsbelägg körde vi vidare.

När vi stannade och käkade lunch hos Lazz pizzeria i Lindesberg passade jag på att googla för att se om det möjligen fanns någon i närheten som hade bromsbelägg bak till en KTM 990 Adventure R. Perfect performance hade bromsbelägg på lagret, så efter maten drog vi direkt dit.

Vi drog vidare på de fina vägarna ….

Vi körde över E18.

Efter att vi hade passerat den olåsta bommen gasade vi vidare ….

Tillslut kom vi fram till Villa Eira i Hjo.

Vi kom fram ganska sent så efter kvällsmackan, kaffe, nån öl och whisky var det bara att bädda ner sig och sova några timmar ….

Tryck på pilen för att gå vidare till dag 2.

Kommentera via Facebook

Comments are closed.