Inbjudan till OnTop 2017

Välkommen på en resa på många av Norges finaste vägar den 6 – 13 augusti 2017 🙂


Visst är det roligt att köra på grusvägar, men om man ska köra på Norges högsta fjällvägar så finns det nästan inga grusvägar. En tur på “fast” underlag passar dessutom alla sorters motorcyklar och vägvalet gör att man kan ha passagerare, för då har även sambon en chans att få hänga med. Ni har säkert sett Hojresors slogan “Vi som helst undviker tråkiga asfaltvägar” och det syftar just på att undvika tråkiga vägar, som t.ex. vajervägen på bilden nedan.

Under de senaste 14 åren har jag inte bara kört på grusvägar, utan även på många fina mindre asfaltvägar, så därför har jag nu planerat en resa som passar alla. Planen är en resa på sammanlagt 190 mil fördelat på 6 kördagar. Körsträckorna varierar lite pga. många faktorer som vägars standard, tankställen och framför allt lämpliga ställen att övernatta mm. Den kortaste dagen kör vi bara 25 mil, men det tar sin tid för det finns mycket att se utefter vägarna. Räkna med många stopp för fotografering mm. Dagen med längst körsträcka är sista dagen då vi ska köra 44 mil, men då är vi åter i Sverige så körtiden blir inte så lång. Apropå körtid så kör vi aldrig mer än max 1 timma i sträck.

Planen just nu är:

  • Dag 1, måndag: Mora – Tynset
  • Dag 2, tisdag: Tynset – Åndalsnes
  • Dag 3, onsdag: Åndalsnes – Breim
  • Dag 4, torsdag: Breim – Aurland
  • Dag 5, fredag: Aurland – Lom
  • Dag 6, lördag: Lom – Malung

Lite om resan ….

Söndagen den 6 augusti träffas vi på Mora camping där vi sover första natten i timrade campingstugor.

På måndag morgon startar vi resan på de små asfaltvägarna.

Efter nån timma kör vi över sjön Van.

På tisdagen var det tänkt att vi skulle köra på den gamla vägen bredvid fjorden istället för att köra genom Øksedalstunnelen.

rekognoseringen såg det ut att börja bra, en fin väg utan några skyltar som säger något annat.

Men sen är vägen blockerad med en massa stenbumlingar. Rena dödsfällan om det är mörkt, regnigt eller dimmigt.

Men längre fram på samma väg kan vi köra runt Skrøotunnelen istället.

På onsdagen kommer vi att köra uppför Trollstigen där vi kan kolla in utsikten på väldigt nära håll.

Efter besöket på Trollstigen kör vi över fjället till Geiranger

Efter att vi har passerat genom Geiranger kör vi upp för att kolla utsikten från Dalsnibba. Den vägen är asfalterad numera.
En kommentar i en Facebookgrupp: “Vägen upp på Dalsnibba är mycket riktigt asfalterad nu, vill minnas att det kostade 110 NOK för MC att köra upp i somras.” //Magnus Strand.

Uppe på 1500 meter över havet. En gammal bild när Lena och jag var där 20070814, så för mig blir det 10-års jubileum 🙂
Skaplig utsikt från Dalsnibba. Geiranger syns långt där nere vid fjorden.

Efter besöket på Dalsnibba är det frågan om vi ska köra genom Strynefjällstunnlarna ….

…. eller köra den gamla vägen över Strynefjell? Det är grusväg, men en ganska fast sådan. De beslutet kan vi ta på resan, eller dela upp oss i 2 grupper och mötas på andra sidan fjället.

På torsdagen kör vi vidare över höga fjäll och ner i djupa dalar.
På fredagen kör vi på fjället över världens längsta biltunnel (eller om det regnar kör vi igenom tunneln) och sen ska vi ner till Øvre Årdal  via bergsvägen som ni ser på andra sidan dalen. Väl nere i  till Øvre Årdal kan vi tanka hojarna, köpa mat och nån glass. Efter det får vi  träna på “garagevändningar” i de tighta serpentinerna när vi kör upp på den smala vägen.

Bredvid riksväg 55 tränar de längdskidåkning mitt i sommaren.

För att ta oss till Juvasshytta (1841 m.ö.h.) kör vi på den högsta vägen i norra Europa.

På lördagen kör vi bl.a. från Ringebu österut, på den här resans sista fjäll. Den vägen går “bara” på 1100 meters höjd, vilket kommer att upplevas som lågt efter körning på alla bergstoppar.

Via småvägar tar vi oss in i Sverige igen, men apropå småvägar så kan det vara svårt att med hjälp av Google earth avgöra om det är asfalt eller grus.

Här är det dock några mindre asfaltvägar.


När vi har duschat av oss vägdammet på Malungs camping kan vi äta en avslutningsmiddag på Sandbäcks Café & Restaurang. De är kända för sina suveräna plankor 🙂


Resans pris:

  • Förare 7 000 kronor.
  • Passagerare 6000 kronor.

I priset ingår:

  • Guidning.
  • Sju övernattningar i campingstugor eller vandrarhem.
  • Frukost (som vi guider inhandlar och som vi tillreder gemensamt i frukostlag)
  • Bom- och färjeavgifter.

I priset ingår inte:

  • Bränsle.
  • Försäkringar.
  • Övrig mat och privata utgifter.

Men för att få en trevligare och billigare resa tycker jag att vi lagar den mesta av vår mat själva. På förmiddagen stannar vi vid någon lämplig affär och handlar dagens lunch.

Om man kompletterar den enkla maten med djupfrysta grönsaker så blir det dessutom ganska nyttigt.

Vi kan äta precis var vi vill, vad vi vill, när vi vill. Dessutom oftast med fin utsikt.

Utrustning som du måste ha med:

  • 500 norska kronor i små valörer. Ibland är det bra att ha kontanter och att duscha på campingar brukar kosta 10 NOK för 3 minuter.
  • Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick.
  • Trangiakök eller att du bokar plats i polarens Trangia- eller campingkök.
  • Nödproviant. Alltså en omgång mat som du lätt kan ordna med campingköket. Jag kommer t.ex. att ha en burk Chili con carne längst ner i väskan, som är bra att ha om någon etapp över fjället drar ut på tiden. Några punkteringar är allt som behövs för att missa lunchen, men om det inte behövs blir nödprovianten en perfekt lunch den sista resdagen 🙂
  • Vatten! Varje person bör se till att ha tillgång till minst ca. 2 liter friskt vatten varje dag. Behövs till kaffe och matlagning.
  • Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck.
  • Underkläder för en vecka.
  • Shampoo, tandkräm, tandborste och eventuella mediciner.
  • Ombyte typ jeans, tröja och vanliga skor att ha på kvällen.

Bra att ha:

  • Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork. Av erfarenhet vet jag att det ALLTID är ont om galgar och upphängningskrokar i campingstugor.
  • Camelbak.

Anmälan / betalning:

  • Max antal deltagare på denna resa är 12 (eventuellt 16) personer inklusive turledaren och en sweeper.
  • När vi får in anmälningar lägger vi till deltagare i en deltagarlista i den ordningen som anmälningarna kommer in.
  • Du får ett svar via e-post hur du ska betala anmälningsavgiften om 500 kronor. Swish eller banköverföring.
  • Därefter har du en vecka på dig att betala, eller höra av dig för att få längre tid på dig att betala anmälningsavgiften.
  • Om ingen betalning eller meddelande har kommit inom 7 dagar innebär detta att du stryks ur deltagarlistan.
  • När anmälningsavgiften finns på kontot får du en länk och lösenord till deltagarlistan.
  • Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista när du betalat in anmälningsavgiften. Vid en eventuell avbokning från den aktuella resan, kontaktar vi den som står först i reservlistan. Om du inte får plats på resan återbetalas anmälningsavgiften.
  • Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda senast den 28 juli, alltså endast 9 dagar innan avresedatum.

Avbokningsregler:

  • Avbokning innan slutbetalning  av resan kan ske mot en administrationsavgift på 500 kr, dvs. anmälningsavgiften.
  • Om avbeställning sker efter att full betalning är erlagd ska resenären betala hela resans pris.
  • Om du får förhinder när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
  • Vid färre antal deltagare än 6 personer förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och resterande belopp).

Avbeställning- och reseförsäkring:

  • Du måste ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. “I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
    Läs mer på www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.

Oförutsedda händelser:

  • Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.

Resevillkor och resegaranti:

hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreassson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården


Jag vill delta i resan On top den 6 - 13 augusti 2017.

Ditt namn (obligatorisk)

Gatuadress (obligatorisk)

Postnummer och ort(obligatorisk)

Ditt telefonnummer (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Viken sorts motorcykel kör du? (obligatorisk)

Har du passagerare?
JaNej

Frågor och önskemål?

Jag har godkänt de Allmänna villkoren för paketresorAllmänna villkoren för paketresor

Comments are closed