Kinda kanal

Onsdagen den 6 augusti tog Lena och jag hojarna och körde 38 mil småvägar söderut till Linköping där en båttur på Kinda kanal väntade.

Vi kom bara några mil, sen startade en regnskur.

Jet-macken i Örebro var välbesökt.

Vi körde på fina små kurviga asfaltvägar också.

Sjön Roxen norr om Linköping i sikte.

Efter att vi hade checkat in på Stångå hotell gick vi ner till kanalen, där vi fick se att båten M/S Kind var ute på en kvällstur.

Efter en rejäl hotellfrukost var det dags att ta den korta promenaden ner till Kinda kanal.

Den gamla bekanta båten M/S Kind, där jag sommarjobbade ett par somrar i början av 70-talet.

Lena tog en plats i fören 🙂

Klockan 10:00 startade färden uppströms mot Rimforsa.

Efter en liten stund kom vi till Tannefors slussar, med en total stigning på 10,5 meter.


Färden gick vidare …



Efter en stund kom vi till Hackefors.

Hackefors sluss är norra Europas högsta enkelsluss med sina 6,6 meters nivåskillnad.

Påfyllning av vatten sker här hydrauliskt, men i övrigt sker allt annat arbete i kanalen för hand.

För att passagerarna på fördäcket inte ska bli duschade är tillflödet täckt.

Färden gick vidare ….


Hjulsbro sluss brukar ha en nivåskillnad på 0,2 meter, men idag var det ingen, så det enda som behövdes var att lyfta den lilla bron.

Vi åkte vidare uppströms.



Bron Spången som jag tyckte att vi kunde köra över med motorcyklarna.

Men Lena tyckte att det var en dålig idé att köra över bron. Men vi körde ju över Bibybron, så varför inte?

En något stabilare bro.

Slattefors sluss. Höjdskillnad 3,2 meter.


Det är ett tungt arbete.

En gammal slussvaktarbostad som numera bara är sommarstuga.


Sen åkte vi vidare ut över sjön Ärlången.

Vi passerade Sturefors slott.

Jag snodde Lenas bild på Sturefors sluss.

Förutom att hissa båten 3,2 meter i slussen fick de handveva bort bron.

En till fd. slussvaktarbostad.


I Hamra slussar stod slussvaktaren och väntade.

Mycket vatten ska fyllas i för att de tre slussarna ska kunna lyfta båten 8,9 meter.


Väl uppe så kunde vi som ville, gå de 900 metrarna till nästa sluss.

Naturligtvis passade vi på att promenera en bit och ta lite fina bilder.


Hovetorp slussar i sikte.


Kaptenen Tomas Bergman är säker på sin sak. Det var trevligt att träffa honom igen för vi har inte setts på närmare 40 år, så vi hade en del att snacka om 🙂

När jag sommarjobbade på båten stod jag också på taket ibland.

Det är ett trevligt sommarjobb.

Vattnet ska i och båten ska upp 15,8 meter.

Vi kunde gå till nästa sluss.


Sen var det dags för lunch i restaurangen.

Under tiden vi käkade passerade båten sjön Stora Rängen.

Sen blev det kanalen vid Vårdnäs kyrka.

17:00 och avstigning vid Rimforsa brygga.

Vi tog tåget tillbaka till Linköping och morgonen därpå var det dags för hemfärd. Stångå Hotell har en bra parkering på bakgården, så man slipper ställa motorcyklarna ute på gatan.

Jag hade gjort en rutt på småvägar hem också, men det blev en omväg på ca. 8 mil, för att slippa röken från den stora skogsbranden i Västmanland.

Vi stannade vid Göta kanal också.

Sen körde vi Skenäsleden, där vi tog vi färjan över Bråviken.




Vi stannade vid Sulas MC i Strängnäs, där den trevliga personalen hjälpte mig att hitta ett par nya sommarhandskar som passar perfekt.

Sen fortsatte vi resan norrut.

Vi stannade vid en ankdamm.



Dags att fylla bränsle – IGEN! Den här gången på din-X i Järlåsa.

Vi körde över de gamla broarna vid Gysinge

Snart hemma igen efter en trevlig 3-dagars tur.


Alla foton finns även i albumet Kinda kanal.

One Comment:

  1. Härliga bilder som verkligen berättar. Tack.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

17 − ett =