KTM 690 reparerad efter skada.

Eftersom det regnade mer eller mindre varje dag när vi körde resan 99 mil grus blev det otroligt halt på många ställen. Som till exempel när vi skulle köra ut till halvön i Tossjön, då var det en som vurpade i en vattenpöl. Konstigt tänkte jag, för det var ju bara en vanlig vattenpöl, men lite senare skulle jag dock få förklarat hur det kunde ske.

Vi fortsatte ut på halvön.

Men vägen var under vatten så det var för djupt för att fortsätta.

Vi körde tillbaka.


Nu fick jag förklarat hur det var möjligt att vurpa i vattenpölen.
Vad lärde jag mig av detta då? Jo att alltid köra i botten på vattenpölarna, för då glider inte hjulen ner mot det djupare stället i mitten.

Det var nämligen väldigt halt, så grymt halt att jag fick en bredsladd och råkade köra in i trädet på sidan av vägen.

När jag körde på trädet blev min kylare intryckt, men som tur var läckte den inte.

Att den inte läckte beror säkert på att jag hade Outback Motortek kraschbågar, monterade så det tog stopp mot det tvärgående undre staget.

När jag kom hem skruvade jag bort plasten och tvättade jag hojen noggrant

Sen kunde jag kolla in skadorna och som ni ser var kylaren tryckt bakåt.


Plastskyddet till kylaren var spräckt.


Fästet till sidokåpan var böjt.

Underkanten på kylaren var deformerad så det var verkligen tur att den inte började läcka.

Även sidoplasten var skadad.


Blinkersen var lite böjd.

Outback Motortek kraschbågen var lite böjd.

Sidoplasten tog i den böjda kraschbågen.

En koll på hojens vänstra sida visar hur mycket avstånd det ska vara.

Tur ändå att jag hade Outback Motortek kraschbågar, för annars har det säkert inte gått att köra vidare.

Bara delarna skulle kosta mer än självrisken på 6 000 kronor så Lingvalls Motor hjälpte mig att göra en skadeanmälan.

Det tog tid att få fram alla delar och sen hade verkstan mycket att göra, men idag kunde jag äntligen hämta den reparerade hojen.

Som tur är får jag plats med hojen i min firmabil.

Tur ändå att det gick att köra med hojen, för olyckan hände den 5 augusti 2023 och den 15 januari 2024 var hojen reparerad.

Kommentera via Facebook

Comments are closed.