KTM 990 Adventure R säljes

Edit: Motorcykeln är såld!


Den 28 december 2012 körde jag med firmabilen ner till Bike i Trollhättan och köpte en av Sveriges 3 sista KTM 990 Adventure R.

Väl hemma var det bara att sätta igång och modifiera. Jag började med att byta ut de klena originalfälgarna. I fram bytte jag till en DID fälgbana som är exakt lika som till KTM Superenduro.

I bak återanvände jag Superenduro-hjulet som jag hade haft på min KTM Adventure S.

Premiärkörning med Lena den 10 maj 2013.

Efter 100 mila-servicen kunde jag ta bort originalljuddämparna och montera Akrapovic istället.


Det blir ett härligt ljud 🙂

Först körde jag med en annan mappning, men den fick för fet blandning. Så jag bytte tillbaka till originalmappen och monterade dB-killers.

Jag monterade även riktigt kraftiga Cycra handtagsskydd.

Jag har testat några olika handtagsvärmare, men tillslut tröttnade jag på allt som inte blev riktigt varmt och monterade Oxford istället.


Efter ett tag hade jag skapat en mycket potent grusracer.

En svag punkt på KTM Adventure är att sidostödet sitter monterat i motorblocket, så för att slippa spräckt block monterade jag en mycket stabil stödflyttare.

Kör man mycket på grusvägar så nöts bromsarna bak. Därför bytte jag sommaren 2017 bromsskivan bak.

Lådor från Touratech är praktiskt om man ska ut och resa.


Detta är original pakethållaren som i stort sett är i nyskick eftersom jag inte har använt den.

En lite större pakethållare från Touratech följer med.

Jag har hela tiden kört med en hasplåt från Touratech så därför är originalet i nyskick.


Undersidan brukar bli rejält blästrad, men den här är som sagt i nyskick.

Jag har kört med hög framskärm, så därför är även den vita i perfekt nyskick.


Det ser lite knepigt ut med framskärmen i den där vinkeln, men ni fattar säkert 🙂

Original bakfälgen är bara använd några hundra mil på en asfaltresa jag arrangerade 2017.


Det ingår även ett extra bakdrev med spritt nytt hjullager.

Det sitter även ett fäste från Touratech till valfri GPS-hållare monterat.

Sen har jag aldrig ens monterat original kåpglas så det är också i nyskick.

Naturligtvis finns alla skruvar, originaldelar, instruktionsbok och reservnyckel.

Jag har noterat det mesta av det jag har gjort med hojen sen jag köpte den ny. Att notera däckbyten gjorde jag ett tag, men det har jag tröttnat på.

Om du är intresserad av en mycket välservad och helt nyservad KTM 990 Adventure R kan du gärna höra av dig.
I och med att jag har köpt en KTM 790 Adventure R så behöver jag inga delar till 990, så därför ingår rubbet. Packväskor och det extra bakhjulet mm. Servicen är nyligen gjord, så den går minst hela sommaren. Den ska dock in och besiktigas senast den 31 oktober 2020.

Just det … priset då? En polare som har koll på läget tyckte att jag skulle begära 85000:- men det kanske är lite mycket så jag är nöjd med 75000 kronor.

Comments are closed.