Nordkap 2023

Bakgrund.

Jag hade inte besökt Nordkap sedan sommaren 2006 så det var verkligen dags att köra dit igen. Men vid resan 2006 körde vi mest på asfalterade vägar, så redan i november 2014 började jag planera en resa på småvägar och grusvägar till sommaren 2015. Men den resan blev aldrig av, kanske p.g.a. att mina resor inte var så kända då.

Till den här resan var det en extremt tidsödande planering, för det är ju inte “bara” att hitta ställen att övernatta, utan det ska ju även vara bra vägar dit och därifrån. Dessutom ska de passa in så att inte dagsetapperna blir för långa eller korta. Sen måste jag även hitta tankställen inom 20 mil osv. Ett otroligt arbete, så ett tag tänkte jag faktiskt lägga ner hela projektet, men jag fortsatte och tillslut, efter många månaders, eller snarare års planering, hade jag gjort rutter samt bokat in 15 övernattningar i värdshus, annex, vandrarhem och campingstugor för 8 personer med max 2 personer per rum.

Apropå “ställen att övernatta” så blir det ofta lite enklare standard på ställena om man ska hålla sig nära grusvägarna. Generellt är det nog så att ju finare man vill bo, desto längre in i städers centrum måste man köra, vilket i sin tur betyder flera mils körning på asfalterade vägar.

Efter all planering kunde jag äntligen presentera en reseinbjudan här på Hojresor. Resan blev fullbokad ganska snabbt, men sen fick jag en förfrågan om jag kunde ordna ytterligare en plats. Eftersom jag hade skrivit i inbjudan att det skulle vara max 8 personer i den här resan började jag med att fråga de anmälda deltagarna om det var OK att utöka antalet deltagare. Efter godkännande kunde jag skicka e-post till alla ställen där vi skulle övernatta och tillslut var det klart med 9 platser. Men då fick jag ytterligare en förfrågan, så jag gjorde om hela proceduren en gång till och kunde efter ett par veckors mailande bekräfta att vi var 10 personer. Sedan fick jag fler förfrågningar, men då orkade jag inte dra igång hela processen igen så vi blev totalt 10 personer. Men jag har några intresseanmälningar, så antagligen blir det ytterligare en till resa till Nordkap i framtiden.


Resereportaget.

När jag kom hem från den här resan började jag med att skapa mappar i datorn där jag laddade in mina bilder från kameran och mobilen. Sen har jag fått ännu fler bilder från deltagare så tillslut hade jag närmare 3500 bilder att jobba med. Efter att jag hade döpt om alla bilder till datum och tid satt jag igång att välja ut de bästa. Sen kunde jag sätta igång och redigera dem, men OK det är en och annan bild som kunde ha haft bättre skärpa, men de måste ändå vara med för att få ihop berättelsen. När bilderna var redigerade kunde jag ändra storleken till max 1920 i bredd och komprimera dem till ungefär 3000 – 6000 kilobyte, så de inte tar för lång tid att öppna när ni kollar på resereportaget.

Att göra det här resereportaget har faktiskt tagit längre tid än att köra själva resan, för samtidigt har jag haft mina GPS-loggar öppna för att kunna se exakt var jag har tagit bilderna. Resultatet av detta arbete är 220 nya eller uppdaterade waypoints och 48 nya spår från den här resan. Att jag nu efter alla år har tillgång till över 5000 waypoints samt över 1500 spår av vägar som inte finns på vanliga kartor, betyder att jag har tillgång till grymt mycket information vid planeringen av framtida MC-resor.

Slutresultatet är i alla fall 900 bilder som jag har publicerat på en sida med 38 utvalda bilder, sen har jag laddat upp bilder från själva resan på 16 sidor, så att det blir en resdag per sida. Men inte nog med det, utan jag har även skrivit texter samt infogat namn på ställen som vi har besökt och passerat. Dessutom har jag infogat många länkar i texten så ni kan få mera information genom att klicka på dem.

Jag klagar inte, men allt detta arbete förklarar kanske varför det inte är någon annan researrangör som gör lika omfattande resereportage. 🙂

Klicka på nån av pilarna för att läsa mer om Nordkap 2023


Några utvalda bilder, eller “the best of Nordkap 2023”


20230629 och 20230701
Förberedelser samt resan till Ockelbo och samling i Raggsocka Logi.


Dag 1. 20230702
Raggsocka Logi, Ockelbo – Stöde Camping.


Dag 2. 20230703
Stöde Camping – Trehörningsjö Camping och Stugby.


Dag 3. 20230704
Trehörningsjö Camping och Stugby – Byske Gästgivargård.


Dag 4. 20230705
Byske Gästgivargård – Jockfall Camping.


Dag 5. 20230706
Jockfall camping – Karesuando Camping.


Dag 6. 20230707
Karesuando camping – Gamla Postvägen – Solvang Camping, Alta.


Dag 7. 20230708
Solvang camping – Nordkap – Nordkapp Camping.


Dag 8. 20230709
Nordkapp camping – Solvang Camping, Alta.


Dag 9. 20230710
Solvang camping – Karesuando Camping.


Dag 10. 20230711
Karesuando camping – Dundret – Gällivare Camping.


Dag 11. 20230712
Gällivare camping – Camp Gielas, Arvidsjaur.


Dag 12. 20230713
Camp Gielas – Åsele Camping.


Dag 13. 20230714
Åsele camping – Borgsjö Strand.


Dag 14. 20230715
Borgsjö Strand – Raggsocka Logi, Ockelbo.


Dag 15. 20230716
Raggsocka Logi – hem.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.