Swedish gravel adventure 2022 – dag 7


Tryck på pilen för att komma till indexsidan över Swedish gravel adventure 2022.


Fredag den 8 juli.

Vi vaknade efter en lugn natt i Hotell Färnlöf. Innan vi käkade frukost passade jag på att kolla Jeepen som ägarna till hotellet hade.

Efter den goda frukosten packade vi ner våra saker och gjorde oss klara får avfärd.

Efter bara en liten stund var vi ute på grusvägarna igen.

Jag hade gjort rutten på några vägar genom Björkvattnets vindpark.


De höll fortfarande på att montera vindkraftverken.


Lite svårt att navigera ibland eftersom det fortfarande byggdes en hel del vägar som var så nya att de inte ens fanns på kartan.

Vi tog en liten paus för att läsa informationen.


Sen körde vi till Borgvattnets Spökprästgård.



Vi beställde kaffe och spökvåfflor med sylt.


Efter att jag hade ätit spökvåfflan gick jag in för att kolla läget.





Jag gick upp en våning för att kolla mera.








Jag överlevde skräcken och kom ut till de andra.

Vi fortsatte resan.

Vi körde genom Borgvattnets centrum.

Det var nåt problem med den handdragna färjan i Selet så vi kunde inte ta oss över Ammerån med den. Alltså var jag tvungen att göra en ny rutt och eftersom vi ville undvika asfalterade vägar fick jag lite extra jobb vilket var svårt utan en dator. I GPS’en hittade jag mindre sämre vägar som inte fanns på Googles karta, men jag kunde inte göra ett spår i GPS’en så jag skapade flera waypoints som GPS’en gjorde rutter till.


Som ni ser står det “sämre bilväg” på GPS’en.

Det började regna så några skulle dra på sig regnkläder.

“Sämre bilväg” är perfekta MC-vägar. 🙂



Vi körde på en mindre bro över Ammerån.


Här fick vi vänta några minuter tills det var klart att passera.

Vi hann även kolla på fina sjöar.

Vid Stugun körde vi över Indalsälven.

Snart ute på gruset igen.


Det blev dags för lunch och eftersom vi hade mat med oss kunde vi stanna precis var som helst.


Det är bara att koka vatten till Real Turmaten.

Det heta vattnet häller man i upp till en markering på påsen, sen är det bara att röra om och stänga påsen.

Efter cirka 12 minuter är det bara att öppna påsen och riva av vid en annan markering så blir det inte så djupt ner till maten.

Jag passade på att kolla kylaren på Anders KTM 1290 Super Adventure. Den var inte riktigt tät, men det rann i alla fall inte kylvätska ur den.

Efter maten gasade vi vidare.



Nästa problem blev att det var en privat väg ner till järnvägsövergången.

Övriga järnvägsövergångar var borttagna.


Tillslut körde jag in på den privata vägen för att fråga har man skulle komma över järnvägen. Men ingen var hemma och dessutom såg jag att järnvägsövergången var blockerad där också.

Så jag fick fundera ut en alternativ väg.

Det visade sig att den alternativa vägen slutade där det troligen hade funnits en bro tidigare.

Nu var det bara en fikaplats.


Vi körde och tankade hojarna vid OKQ8 i Bräcke, sen fortsatte vi på grusvägarna. Här måste jag ha skrämt en stor fågel.

En liten genväg.

Några fäbodar intill Björsjön.

Vi gasade vidare.

Strax före 16-tiden kom vi fram till Mon B&B i Haverö.


Efter att vi hade parkerat hojarna drack vi P-öl.

Med stora kliv mot middagen.

Värdarna Göran och fru Yasuko Motonaga Månsson hade fixat en god Tacobuffé.

Efter middagen lyssnade vi till Göran som spelade på en dubbelflöjt, en så kallad Stenlundapipa, byggd av Gunnar Stenmark.

Sen hände det inte så mycket mer den dagen …. zzzzzzz


Tryck på pilen för att komma till dag 8.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.