Swedish gravel adventure 2022


Swedish gravel adventure 2022 – intro och indexsida.
Länkar till 10 sidor med bilder finns längre ner på den här sidan …

Lite bakgrund om resan ….

Sommaren 2011 körde Lena, min bror Bengt och jag en del av vägarna på den här resan och i februari 2016 skrev jag en inbjudan till en sån här resa. Men det blev ingenting av så vi körde den aldrig, kanske p.g.a. att jag inte var så känd då, men de senaste åren har vissa resor blivit fullbokade på mindre än en halvtimma. Det har blivit en hel del andra resor så tid har inte funnits, men sommaren 2020 körde vi i alla fall Swedish gravel adventure första gången. Efter den resan hade jag en hel del information att jobba vidare med. Jag var tvungen att ändra en hel del för att undvika några jobbiga bommar och sen vill jag försöka få bättre boenden, så under hösten 2020 jobbade jag vidare.

Efter mycket planerande med e-postande, ringande och ruttplanerande hade jag äntligen klart med 7 olika ställen för övernattning samt fina vägar däremellan. Jag behöll också planen med boende under första och sista natten i Kungsfors Herrgård. Detta för att det skulle bli enklare att köra till starten på en lördag och hem igen en vecka senare på en söndag. Det blev även enklare för de som transporterar motorcyklarna med bil till Kungsfors om resan både startar och slutar på samma ställe. När min planering av resan var klar kunde jag skapa en inbjudan till resan som vi körde sommaren 2021.

Den här resan ….

När jag började planera den här resan meddelade Uffe som äger Kungsfors Herrgård att det inte gick att övernatta där den sista natten för annat var bokat och eftersom första och sista natten måste vara på samma ställe började jag leta annat. Tillslut bokade jag in oss i Målkullans vandrarhem, för där skulle det gå bra att övernatta första och sista natten samt att även parkera transportbilar under veckan. Men eftersom det blev start och avslut i Mora blev det ganska mycket ändringar i planerna. Så mycket ändringar att vi dessutom körde resan åt andra hållet.

Det blev i alla fall ett riktigt häftigt äventyr där vi började med körning på vägar som bestod av tjock lös sand, sen fortsatte det på dammiga grusvägar, spåriga vägar, vägar med tjockt lager makadam, sandiga stigar, mjuka vattensjuka grusvägar, gräsbevuxna vägar, bortglömda igenväxta vägar och hala blöta träbroar. Vi körde helt enkelt alla varianter utom motorvägar och vajervägar.

Vid den här resan tog jag 1970 bilder med Olympus kameran och 43 bilder med mobilen, sen fick jag in 119 bilder från 5 deltagare, vilket betyder att jag hade 2132 bilder att välja av. Efter urval och redigering återstår 536 bilder som jag har lagt upp på 9 sidor med en dag per sida samt en sida med de bästa, eller bästa och bästa, det är i alla fall 27 bilder från resan. 🙂


Pär Thornell har skrivit några korta och trevliga beskrivningar av dagarna.

2022-07-03 Mora – Hede 240km. Fantastisk körning & väder! Sammanstöt med Rudolf med röda mulen i Svegs fjällskog. Jag klarade mig bra & hann att bromsa men renen kommer nog behöva terapi. Bra gäng!

2022-07-04  Hede – Alsen, 310km varav 200km i regn. Förvånansvärt spännande körning i skogen trots regn & kyla. Fint vid Wångens Wärdshus i Alsen med god mat, sällskap & sömn.

2022-07-05 Alsen – Gäddede, 285km. Fin dag och rolig körning både i skog och på grusväg. Lite finkultur i form av tågmodellsbana utomhus i Yxskaftskälen och inte minst Hällingsåfallet utanför Gäddede. Mäktigt!

2022-07-06  Gäddede – Saxnäs via Røyrvik, Norge och Vildmarksvägen, 211km. Idag en hel del asfalt, men tyvärr satt några vägbommar stopp för planerad färd på skogsvägar i Norge. Trots det en fantastisk naturupplevelse med fjäll, snö, renar och storslagna vyer! Sagolik lunch på Klimpfjälls hotell och till dessert tog vi en topptur uppför skidbacken!

2022-07-07  Saxnäs – Ramsele, 290km. Mycket spännande körning med långa skogsvägar. Vädret bjöd t.o.m. på värme och sol i slutet av dagen! Ett kylarläckage på en av deltagarnas KTM reparerades innovativt med ingefära!

2022-07-08  Ramsele – Haverö, 260km. Under färden besökte vi Spökprästgården i Borgvattnet och lyxfikade våfflor, körde genom gigantisk vindkraftspark och hade skön körning på flera skogsvägar. Vid färdmål Mon B&B Haverö tog Göran Månsson med fru emot och huserade oss i sitt släktträd. Göran bjöd på polska med flöjtspel.

2022-07-09  Mon B&B Haverö – Mora, 285km. Sista delsträckan mot slutmål Målkullan i Mora. Jämn, stabil och trevlig grupp. Alla tog sig till mål efter över totalt 200 mil! Välarrangerat och många fina reseminnen.


Tryck på pilen för att se några utvalda bilder, eller “the best of Swedish gravel adventure 2022”


Tryck på pilen för att komma till dag 1.
Resan till Målkullan vandrarhem, Mora.


Tryck på pilen för att komma till dag 2.
Målkullan vandrarhem, Mora – Sonfjällsgården Hotell & Wärdshus, Hede.


Tryck på pilen för att komma till dag 3.
Sonfjällsgården Hotell & Wärdshus i Hede – Wångens Wärdshus, Alsen.


Tryck på pilen för att komma till dag 4.
Wångens Wärdshus – Gäddede camping.


Tryck på pilen för att komma till dag 5.
Gäddede camping – Vildmarksvägen – Saxnäsgården vandrarhem, Saxnäs.


Tryck på pilen för att komma till dag 6.
Saxnäsgården vandrarhem – Wångens Wärdshus- Event-MC – Hotell Färnlöf, Ramsele.


Tryck på pilen för att komma till dag 7.
Hotell Färnlöf, Ramsele – Mon B&B, Haverö.


Tryck på pilen för att komma till dag 8.
Mon B&B Haverö – Målkullan vandrarhem, Mora.


Tryck på pilen för att komma till dag 9.
Målkullan, Mora – hem – samt lite eftertexter …


Kommentera via Facebook

Comments are closed.