TillTronTopp, reseinbjudan.

En resa till Trontoppen 🙂

Den 27 juni till den 1 juli 2018 kör vi en Àventyrsresa till Trontoppen i Norge.

Lite om resan ….

  • Du bör ha vana av att köra pĂ„ grusvĂ€gar och att tillbringa hela dagen pĂ„ hojen.
  • Vi kommer att köra pĂ„ massor av fina grus- och smĂ„vĂ€gar.
  • Som turledare strĂ€var jag efter att hĂ„lla ner “gummisnoddseffekten” sĂ„ dĂ€rför försöker jag att hĂ„lla en jĂ€mn fart.
  • Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen sĂ„ att alla alltid har en vĂ€gvisare. DĂ„ blir det inte en snabb och en lĂ„ngsam grupp, utan det blir “variation i ledet” Mer om hur detta fungerar fĂ„r du reda pĂ„ innan vi startar resan.
  • Farten och vĂ€gvalet motsvarar ungefĂ€r som de guidade “röda turerna” pĂ„ Adventure Days.
  • Vi kör aldrig lĂ€ngre körpass Ă€n max 10 mil innan vi tar en paus, kortare eller lĂ€ngre beroende pĂ„ om det Ă€r dags för tankning, fika eller lunch.
  • Det gĂ„r tyvĂ€rr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vĂ€garna och det blir absolut ingen vajer- eller EuropavĂ€g med stressade bilister.
  • Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar, bra drivpaket och bra dĂ€ck. Den bör Ă€ven ha brĂ€nsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
  • Vi ska bo i vandrarhem och i campingstugor. Vad gĂ€ller campingar sĂ„ finns det toalett och dusch i servicehus.

LĂ€mplig motorcykel Ă€r en modell som du kĂ€nner dig komfortabel med pĂ„ grusvĂ€garna – just det vĂ€garna, för om vi ska hinna köra till Trontoppen och tillbaka pĂ„ 3 kördagar, sĂ„ kan inte slĂ€pa ut vĂ„ra motorcyklar i bottenlösa surhĂ„l. ApropĂ„ det sĂ„ rekommenderas verkligen nabbdĂ€ck som Continental TKC80 eller Pirelli MT21 men det Ă€r inget krav. SjĂ€lv kommer jag att köra med Pirelli MT21 eller Pirelli MX extra-X 🙂

Grova dÀck som Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60 och liknande fungerar skapligt, men har man inte nabbdÀck sÄ gÀller det att vara extra försiktig nÀr man ska korsa en grÀsbevuxen mittstrÀng etc. men det vet ni sÀkert redan.


Planen Àr:

  • Dag 1, onsdag den 27 juni: GĂ€strikland – Mora
  • Dag 2, torsdag den 28 juni: Mora – ÅkrestrĂžmmen
  • Dag 3, fredag den 29 juni: ÅkrestrĂžmmen – Trontoppen – Koppang
  • Dag 4, lördag den 30 juni: Koppang – Malung
  • Dag 5, söndag den 1 juli: Malung – GĂ€strikland

Dagsetapperna blir 25 – 30 mil. BerĂ€knad körstrĂ€cka frĂ„n Mora till Malung Ă€r 85 mil. För de som vill har jag planerat fina grusvĂ€gar frĂ„n GĂ€strikland till Mora och tillbaka till GĂ€strikland frĂ„n Malung.

Resans pris:

  • Förare 3 500 kronor.
  • Ej skjuts pĂ„ denna resa.
  • Totalt max 12 personer. (Hellre kvalitet Ă€n kvantitet)


I priset ingÄr:

  • Över 120 mil guidning. (inklusive bonusrutter GĂ€strikland – Dalarna och retur)
  • 4 övernattningar i campingstugor eller vandrarhem.
  • Frukost (som vi guider inhandlar och som vi tillreder gemensamt i frukostlag)


I priset ingÄr inte:

  • Bom- och vĂ€gavgifter.
  • BrĂ€nsle.
  • FörsĂ€kringar.
  • Övrig mat och privata utgifter.

PÄ onsdag eftermiddag eller tidig kvÀll den 27 juni trÀffas vi vid MÄlkullan vandrarhem i Mora, dÀr vi ska tillbringa första natten i varsin enkelsÀng.
Vandrarhemmet har koordinaterna N61.007863° E14.545781° med adressen Björnramsgatan 2, Mora. Klicka hÀr för att se en karta.

NÀr vi har checkat in och bytt om till vanliga klÀder kan vi gÄ ut till nÄgon trevlig restaurang i Mora och Àta en kvÀllsmiddag. Till torsdag morgon har jag bestÀllt frukostbuffé i MÄlkullans vandrarhem. NÀr vi har stÀdat rummen, packat vÄra vÀskor och bytt om till MC-klÀder kan vi ha ett kort förarmöte vid vÄra fulltankade hojar. Vid 9-tiden rÀknar jag med att vi ger oss ivÀg pÄ de fina smÄvÀgarna.

Vi kommer Àven att köra över nÄgra trÀbroar, men om de Àr blöta Àr de otroligt hala, sÄ dÄ gÀller det att vara extra försiktig.

VÀgen upp till Trontoppen Àr verkligen fin och jag hoppas verkligen att vi kommer upp. Det har faktiskt förekommit att vÀgen har varit avstÀngd pga. att den har blivit förstörd av kraftigt regn.

LÀngst upp vÀntar dock hÀrliga vyer.

TĂ€nk Ă€ven pĂ„ att din motorcykel bör vara ganska nyservad med friska bromsar, bra drivpaket och bra dĂ€ck. Den bör Ă€ven ha brĂ€nsle för att klara upp till 20 – 25 mils körning mellan mackarna.

Utrustning som du mÄste ha med:

  • NĂ„gra hundra norska kronor i smĂ„ valörer. Till vissa bomvĂ€gar krĂ€vs det fortfarande att man betalar kontant och att duscha pĂ„ campingar brukar kosta 10 NOK för 3 – 5 minuter.
  • Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick.
  • Trangiakök eller att du bokar plats i polarens Trangia- eller campingkök. Om alla har tillgĂ„ng till ett Trangia eller annat campingkök kan vi kĂ€ka lunch nĂ„nstans efter vĂ€gen och det Ă€r faktiskt bĂ„de billigare och bekvĂ€mare.
  • Nödproviant. AlltsĂ„ en omgĂ„ng mat som du lĂ€tt kan ordna med campingköket. Jag kommer t.ex. att ha en burk Chili con carne lĂ€ngst ner i vĂ€skan, som Ă€r bra att ha om nĂ„gon etapp över fjĂ€llet drar ut pĂ„ tiden. NĂ„gra punkteringar Ă€r allt som behövs för att missa lunchen, men om det inte behövs blir nödprovianten en perfekt lunch den sista resdagen 🙂
  • Vatten! Varje person bör se till att ha tillgĂ„ng till minst ca. 2 liter friskt vatten varje dag. Behövs till kaffe och eventuell matlagning.
  • SĂ€nglinne som lakan, pĂ„slakan och örngott alternativt en tunnare sovsĂ€ck.
  • Ombyte typ jeans, tröja och vanliga skor att ha pĂ„ kvĂ€llarna.

Bra att ha:

  • Ett tunt rep eller nĂ„got sĂ„ att du kan hĂ€nga upp de eventuellt blöta MC-klĂ€derna pĂ„ tork.
  • Camelbak.

AnmÀlan / betalning:

  • Max antal deltagare pĂ„ denna resa Ă€r 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
  • NĂ€r vi fĂ„r in anmĂ€lningar lĂ€gger vi till deltagare i en deltagarlista i den ordningen som anmĂ€lningarna kommer in.
  • Du fĂ„r ett svar via e-post hur du ska betala anmĂ€lningsavgiften om 500 kronor. Swish eller banköverföring.
  • DĂ€refter har du en vecka pĂ„ dig att betala, eller höra av dig för att fĂ„ lĂ€ngre tid pĂ„ dig att betala anmĂ€lningsavgiften.
  • Om ingen betalning eller meddelande har kommit inom 7 dagar innebĂ€r detta att du stryks ur deltagarlistan.
  • NĂ€r anmĂ€lningsavgiften finns pĂ„ kontot fĂ„r du en lĂ€nk och lösenord till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
  • Om resan blir fullbokad kan du Ă€ndĂ„ anmĂ€la dig till resan och blir dĂ„ placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning frĂ„n den ordinarie deltagarlistan kontaktar vi den som stĂ„r först i reservlistan.
  • Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda 4 veckor innan avresedatum, alltsĂ„ den sista maj.

Avbokningsregler:

  • Avbokning innan slutbetalning  av resan kan ske mot en administrationsavgift pĂ„ 500 kr, dvs. anmĂ€lningsavgiften.
  • Om avbestĂ€llning sker efter att full betalning Ă€r erlagd ska resenĂ€ren betala hela resans pris.
  • Om du fĂ„r förhinder nĂ€r du redan har betalt resan har du alltid rĂ€tt att överlĂ„ta (sĂ€lja vidare) till nĂ„gon kompis eller till nĂ„gon pĂ„ reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmĂ€nna villkor.
  • Vid fĂ€rre antal deltagare Ă€n 6 personer förbehĂ„ller vi oss rĂ€tten att stĂ€lla in resan. Om en resa stĂ€lls in pĂ„ grund av för fĂ„ deltagare, Ă„terbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmĂ€lningsavgift och resterande belopp).

AvbestÀllning- och reseförsÀkring:

  • Du mĂ„ste ha en egen avbestĂ€llning- och reseförsĂ€kring för denna resa. “I alla hemförsĂ€kringar ingĂ„r en reseförsĂ€kring som gĂ€ller i 45 dagar och den rĂ€cker oftast om du ska pĂ„ en vanlig semesterresa. HemförsĂ€kringarnas reseskydd ger ersĂ€ttning för de viktigaste skadehĂ€ndelserna som kan intrĂ€ffa pĂ„ en resa, till exempel för sjukvĂ„rdskostnader om du blir akut sjuk eller rĂ„kar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvĂ€ndigt. Akut tandvĂ„rd kan ocksĂ„ ersĂ€ttas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingĂ„r ocksĂ„ alltid ett egendomsskydd som ger ersĂ€ttning för stölder upp till ett visst maxbelopp.
    Har du ingen hemförsĂ€kring, kan du köpa en separat försĂ€kring som innehĂ„ller motsvarande skydd.”
    LÀs mer pÄ www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försÀkringsbolag.

Oförutsedda hÀndelser:

  • Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omstĂ€ndigheter. Om deltagare avbryter en resa lĂ€mnas inte avdrag pĂ„ deltagaravgiften.
  • VĂ„ra guider har rĂ€tt att Ă€ndra fĂ€rdvĂ€g, övernattningsstĂ€llen, transporter och tidtabeller pĂ„ grund av hĂ€ndelser som ligger utanför vĂ„r kontroll.
  • Om vi t.ex. hindras av vĂ€gras eller annat kan det hĂ€nda att vi mĂ„ste köra en omvĂ€g, Ă„ka en fĂ€rja, eller i vĂ€rsta fall övernatta pĂ„ ett annat stĂ€lle. Denna kostnad rĂ€knas dĂ„ som Force majeure och ingĂ„r inte i resans pris. Jag berĂ€ttar dock om vad den extra kostnaden kan bli innan den drabbar er. Vi löser helt enkelt ett sĂ„dant problem i samförstĂ„nd.

Resevillkor och resegaranti:

hojresor.se anvÀnder De allmÀnna resevillkoren som Àr överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har stÀllt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreassson
NorrbergsvÀgen 5
812 40 KungsgÄrden


Fyll i dina uppgifter nedan eller kontakta mig snarast om inte anmĂ€lningsformulĂ€ret fungerar. Observera Ă€ven att det Ă€r bra att ange telefonnummer till nĂ„gon anhörig, ett sĂ„ kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rĂ€tt rutor. Det kan nĂ€mligen bli fel om datorn anvĂ€nder “autofyll

NÀr er anmÀlan har kommit in lÀgger jag till er pÄ den lösenordsskyddade deltagarlistan, sen fÄr ni ett SMS, eller e-mail med uppgifter om hur/var anmÀlningsavgiften pÄ 500:- ska betalas. NÀr jag ser att pengarna har kommit in fÄr ni ytterligare ett e-mail med lösenord till deltagarlistan.

VĂ€lkomna 🙂


Jag vill delta i "TillTronTopp" den 27 juni - 1 juli 2018.

Ditt namn (obligatorisk)

Gatuadress (obligatorisk)

Postnnummer (obligatorisk)

Ort (obligatorisk)

Ditt telefonnummer (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Anhörigs namn (ICE)

ICE, telefonnummer till anhörig

Viken sorts motorcykel kör du? (obligatorisk)

Har du nabbdÀck?

FrÄgor och önskemÄl?

Jag har godkÀnt de AllmÀnna villkoren för paketresor


 

Comments are closed