TillTronTopp, reseinbjudan.

En resa till Trontoppen 🙂


Fullbokad!


Den 27 juni till den 1 juli 2018 kör vi en äventyrsresa till Trontoppen i Norge.

Lite om resan ….

  • Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
  • Vi kommer att köra på massor av fina grus- och småvägar.
  • Som turledare strävar jag efter att hålla ner “gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart.
  • Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir “variation i ledet” Mer om hur detta fungerar får du reda på innan vi startar resan.
  • Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade “röda turerna” på Adventure Days.
  • Vi kör aldrig längre körpass än max 10 mil innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
  • Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europaväg med stressade bilister.
  • Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar, bra drivpaket och bra däck. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
  • Vi ska bo i vandrarhem och i campingstugor. Vad gäller campingar så finns det toalett och dusch i servicehus.

Lämplig motorcykel är en modell som du känner dig komfortabel med på grusvägarna – just det vägarna, för om vi ska hinna köra till Trontoppen och tillbaka på 3 kördagar, så kan inte släpa ut våra motorcyklar i bottenlösa surhål. Apropå det så rekommenderas verkligen nabbdäck som Continental TKC80 eller Pirelli MT21 men det är inget krav. Själv kommer jag att köra med Pirelli MT21 eller Pirelli MX extra-X 🙂

Grova däck som Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60 och liknande fungerar skapligt, men har man inte nabbdäck så gäller det att vara extra försiktig när man ska korsa en gräsbevuxen mittsträng etc. men det vet ni säkert redan.


Planen är:

  • Dag 1, onsdag den 27 juni: Gästrikland – Mora
  • Dag 2, torsdag den 28 juni: Mora – Trya camping
  • Dag 3, fredag den 29 juni: Trya camping – Trontoppen – Koppang camping
  • Dag 4, lördag den 30 juni: Koppangs camping – Malung
  • Dag 5, söndag den 1 juli: Malung – Gästrikland

Dagsetapperna blir 25 – 33 mil. Beräknad körsträcka från Mora till Malung är 85 mil. För de som vill har jag planerat fina grusvägar från Gästrikland till Mora och tillbaka till Gästrikland från Malung.

Resans pris:

  • Förare 3 500 kronor.
  • Ej skjuts på denna resa.
  • Totalt max 12 personer. (Hellre kvalitet än kvantitet)


I priset ingår:

  • Över 120 mil guidning. (inklusive bonusrutter Gästrikland – Dalarna och retur)
  • 4 övernattningar i campingstugor eller vandrarhem.
  • Frukost (som vi guider inhandlar och som vi tillreder gemensamt i frukostlag)


I priset ingår inte:

  • Bom- och vägavgifter.
  • Bränsle.
  • Försäkringar.
  • Övrig mat och privata utgifter.

onsdag eftermiddag eller tidig kväll den 27 juni träffas vi vid Målkullan vandrarhem i Mora, där vi ska tillbringa första natten i varsin enkelsäng.
Vandrarhemmet har koordinaterna N61.007863° E14.545781° med adressen Björnramsgatan 2, Mora. Klicka här för att se en karta.

När vi har checkat in och bytt om till vanliga kläder kan vi gå ut till någon trevlig restaurang i Mora och äta en kvällsmiddag. Till torsdag morgon har jag beställt frukostbuffé i Målkullans vandrarhem. När vi har städat rummen, packat våra väskor och bytt om till MC-kläder kan vi ha ett kort förarmöte vid våra fulltankade hojar. Vid 9-tiden räknar jag med att vi ger oss iväg på de fina småvägarna.

Natt 2 kommer vi att övernatta på Trya camping och natt 3 kommer vi att spendera på Koppang camping.

Vi kommer även att köra över några träbroar, men om de är blöta är de otroligt hala, så då gäller det att vara extra försiktig.

Vägen upp till Trontoppen är verkligen fin och jag hoppas verkligen att vi kommer upp. Det har faktiskt förekommit att vägen har varit avstängd pga. att den har blivit förstörd av kraftigt regn.

Längst upp väntar dock härliga vyer.

Tänk även på att din motorcykel bör vara ganska nyservad med friska bromsar, bra drivpaket och bra däck. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 – 25 mils körning mellan mackarna.

Utrustning som du måste ha med:

  • Några hundra norska kronor i små valörer. Till vissa bomvägar krävs det fortfarande att man betalar kontant och att duscha på campingar brukar kosta 10 NOK för 3 – 5 minuter.
  • Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick.
  • Trangiakök eller att du bokar plats i polarens Trangia- eller campingkök. Om alla har tillgång till ett Trangia eller annat campingkök kan vi käka lunch nånstans efter vägen och det är faktiskt både billigare och bekvämare.
  • Nödproviant. Alltså en omgång mat som du lätt kan ordna med campingköket. Jag kommer t.ex. att ha en burk Chili con carne längst ner i väskan, som är bra att ha om någon etapp över fjället drar ut på tiden. Några punkteringar är allt som behövs för att missa lunchen, men om det inte behövs blir nödprovianten en perfekt lunch den sista resdagen 🙂
  • Vatten! Varje person bör se till att ha tillgång till minst ca. 2 liter friskt vatten varje dag. Behövs till kaffe och eventuell matlagning.
  • Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck.
  • Ombyte typ jeans, tröja och vanliga skor att ha på kvällarna.

Bra att ha:

  • Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
  • Camelbak.

Anmälan / betalning:

  • Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
  • När vi får in anmälningar lägger vi till deltagare i en deltagarlista i den ordningen som anmälningarna kommer in.
  • Du får ett svar via e-post hur du ska betala anmälningsavgiften om 500 kronor. Swish eller banköverföring.
  • Därefter har du en vecka på dig att betala, eller höra av dig för att få längre tid på dig att betala anmälningsavgiften.
  • Om ingen betalning eller meddelande har kommit inom 7 dagar innebär detta att du stryks ur deltagarlistan.
  • När anmälningsavgiften finns på kontot får du en länk och lösenord till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
  • Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning från den ordinarie deltagarlistan kontaktar vi den som står först i reservlistan.
  • Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda 4 veckor innan avresedatum, alltså den sista maj.

Avbokningsregler:

  • Avbokning innan slutbetalning  av resan kan ske mot en administrationsavgift på 500 kr, dvs. anmälningsavgiften.
  • Om avbeställning sker efter att full betalning är erlagd ska resenären betala hela resans pris.
  • Om du får förhinder när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
  • Vid färre antal deltagare än 6 personer förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och resterande belopp).

Avbeställning- och reseförsäkring:

  • Du måste ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. “I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp.
    Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
    Läs mer på www.konsumenternas.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.

Oförutsedda händelser:

  • Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften.
  • Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.
  • Om vi t.ex. hindras av vägras eller annat kan det hända att vi måste köra en omväg, åka en färja, eller i värsta fall övernatta på ett annat ställe. Denna kostnad räknas då som Force majeure och ingår inte i resans pris. Jag berättar dock om vad den extra kostnaden kan bli innan den drabbar er. Vi löser helt enkelt ett sådant problem i samförstånd.

Resevillkor och resegaranti:

hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

 

Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården


Fyll i dina uppgifter nedan eller kontakta mig snarast om inte anmälningsformuläret fungerar. Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder “autofyll

När er anmälan har kommit in lägger jag till er på den lösenordsskyddade deltagarlistan, sen får ni ett SMS, eller e-mail med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 500:- ska betalas. När jag ser att pengarna har kommit in får ni ytterligare ett e-mail med lösenord till deltagarlistan.

Välkomna 🙂


    Jag vill delta i "TillTronTopp" den 27 juni - 1 juli 2018.

    Ditt namn (obligatorisk)

    Gatuadress (obligatorisk)

    Postnnummer (obligatorisk)

    Ort (obligatorisk)

    Ditt telefonnummer (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Anhörigs namn (ICE)

    ICE, telefonnummer till anhörig

    Vilken sorts motorcykel kör du? (obligatorisk)

    Har du nabbdäck?

    Frågor och önskemål?

    Jag har godkänt de Allmänna villkoren för paketresor


     

    Kommentera via Facebook

    Comments are closed.