Rotationssystemet eller Cornerman-principen

Ni som kört en del i grupp vet säkert att det kan bli ganska långa stopp ibland och dåligt flyt när snabbare förare skall vänta in de övriga i korsningar. För att få bättre flyt och kunna utnyttja tiden till mc-körning istället för väntan så kör vi med Cornerman-principen eller rotationssystemet som det heter på svenska.

Det fungerar så här:

Gruppen har en turledare och en sweeper (siste man, den sk. kökarlen) som känns igen på en gul väst eller liknande.

När turledaren kommer till en vägkorsning där osäkerhet om vägval kan råda ger han tecken åt tvåan i gruppen som då blir cornerman genom att köra åt sidan och stanna i körriktningen. Turledaren bara fortsätter att köra. Allt eftersom övriga passerar tvåan (cornerman) visar han åt vilket håll övriga skall svänga och när sweepern närmar sig kan cornermannen köra iväg. Sweepern åker alltså alltid sist.

När nästa korsning kommer så markerar turledaren åt den nya tvåan att stanna för att visa färdriktningen till de övriga och vänta in sweepern, osv. På det här sättet så blir tempot och flytet mycket bättre eftersom endast en person behöver stanna vid korsningar, övriga bara kör på. Gruppdeltagarna får dessutom hela tiden växla position i gruppen. Turledaren stannar då och då för pauser, när man behöver vila, samla ihop gruppen eller kanske titta på utsikten och fotografera. Sweepern kan bytas ut då och då så att inte en person behöver ha detta uppdrag hela tiden. Däremot är turledaren hela tiden densamme.
Ett problem som kan uppstå när det händer något i gruppen, som t.ex. en punktering, är att turledaren hinner åka långt innan det börjar ta slut på “cornermans”. Som tur är kom min bror Bengt på en lösning på det problemet:

När något blir fel så ska de som har stannat så fort som möjligt utse en “gubbe” som kör framåt och informerar alla “cornermans” för att tillslut nå turledaren och informera denne om vad som har hänt. “Gubben” med meddelandet kan ju faktiskt börja köra framåt i ledet innan turledaren ens vet att något har hänt. På så vis sparar man tid + att turledaren slipper stressköra tillbaka “mot trafiken” Dessutom bränner inte turledaren några liter extra bränsle vilket är bra när man befinner sig långt från macken.

Det här systemet fungerar faktiskt mycket bra.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

17 − 7 =