Rotationssystemet eller Cornerman-principen

Cornerman-principen går till enligt beskrivningen som jag hittade på nätet.

Ni som kört en del grusväg i grupp vet säkert att det kan bli ganska långa stopp ibland och dåligt flyt när snabbare förare skall vänta in de övriga i korsningar. För att få bättre flyt och kunna utnyttja tiden till mc-körning istället för väntan så kör vi med rotationssystemet.

Det fungerar så här:

Gruppen har en gruppledare och en sweeper (siste man, den sk. kökarlen) som känns igen på likadana fluorescerande västar.

När gruppledaren kommer till en vägkorsning där osäkerhet om vägval kan råda ger han tecken åt tvåan i gruppen som åker åt sidan och stannar i körriktningen. Gruppledaren bara fortsätter att köra. Allt eftersom övriga passerar tvåan visar han åt vilket håll övriga skall svänga och när sweepern närmar sig åker tvåan iväg. Sweepern åker alltså alltid sist.

När nästa korsning kommer så markerar gruppledaren åt den nya tvåan att vänta in sweepern, osv. På det här sättet så blir tempot och flytet mycket bättre eftersom endast en person behöver stanna vid korsningar, övriga bara kör på. Gruppdeltagarna får dessutom hela tiden växla position i gruppen. Gruppledaren stannar då och då för pauser, men detta görs när man behöver vila och samla ihop gruppen (eller kanske titta på utsikten och fotografera). Sweepern kan bytas ut då och då så att inte en person behöver ha detta uppdrag hela tiden. Däremot är gruppledaren hela tiden densamme.


Ett problem som kan uppstå när det händer något längst bak i gruppen, som t.ex. en punktering, är att turledaren hinner åka långt innan det börjar ta slut på “cornermans”. Som tur är kom Bengt på en lösning på det problemet:

När något blir fel så ska de som har stannat så fort som möjligt utse en “gubbe” som kör framåt och informerar alla “cornermans” för att tillslut nå turledaren och informera denne om vad som har hänt. “Gubben” med meddelandet kan ju faktiskt börja köra framåt i ledet innan turledaren ens vet att något har hänt. På så vis sparar man tid + att turledaren slipper stressåka tillbaka “mot trafiken” Dessutom bränner inte turledaren några liter extra bränsle vilket är bra när man befinner sig långt från macken.

Det låter väl bra? Vi får väl se om det funkar i framtiden.


För den som kan engelska finns det en bra förklaring på The Corner-man system.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem × 1 =