Som sagt, skrotningen var nära, men häromdagen ringde Kalevi Brandhed och undrade om han fick testa några saker på min hoj. Det är väl ingen idé tyckte jag då felsökningen redan har pågått i 1,5 ÅR!! Men han övertalade mig, så jag körde dit den smällande, puttrande och trötta hojen. Efter en dag så ringde han och berättade att han hade hittat felet. -Jaja …. sa jag först och började prata om nåt annat. Jag trodde faktiskt att han skojade, men det är faktiskt sant, sa han.
Han hade hittat ett fabrikationsfel som är mycket osannolikt och dessutom mycket svårt att upptäcka. Jag misstänker att den förra ägaren märkte att hojen inte gick riktigt som den skulle eftersom han sålde hojen när den bara hade gått 190 mil, men jag märkte inget till en början eftersom det ligger i sakens natur att köra försiktigt med en ny hoj. Fabriksfelet har alltså funnits hela tiden, men det har blivit värre och värre. Inte ens en auktoriserad KTM-mekaniker hittade felet, men debitera 5075 kr för ingenting, det kunde dom 🙁 Men nu har i alla fall Kalevi hittat orsaken till problemet.
Triggerkransen som är fastpressad på svänghjulet har funktionen att generera rätt tändpunkt till motorn. För att detta ska bli absolut rätt är den även låst med 6 st. pressade låsningar så att den inte ska glida.
(först ett par foton på ett riktigt svänghjul)
Närbild.
Så här såg det ut i min hoj. Ett solklart fall av fabrikationsfel eftersom det inte existerar några låsningar. Som synes är ringen dessutom på väg att glida av och den blanka metallen på högersidan avslöjar att ringen har slagit emot några bultar i motorn. Totalraset av motorn var med andra ord inte långt borta.
Ringen har glidit vilket betyder att motorn har gått sämre och sämre …… 🙁
När felet tillslut hittades kom gnistan till tändstiftet 18 grader för sent.
Att INGEN förutom Kalevi Brandhed har lyckas hitta felet säger faktiskt inte så lite om hans kunskaper. Proffs brukar benämningen vara på såna som han, eller som Oden skrev på SOE: Oj oj. Det kräver sin man att upptäcka det där.”
Jag svarade: “Kalevi is the man” 🙂
Till KTM’s försvar måste jag ändå nämna att de köper in svänghjulen från det japanska företaget Kokusan. Men helt klart är att de har slarvat med kvalitetskontrollen vid monteringen.
Jag har även uppdaterat originalinlägget.
http://www.ktmforums.com/forums/duke/284-duke-690-loving.html#post1311
Tydligen så var problemet känt 2008..