Fabrikationsfel hittat på KTM 690 enduro!

Som sagt, skrotningen var nära, men Kalevi ringde och undrade om han fick testa några saker på min hoj.
– Det är väl ingen idé för nu har felsökningen redan pågått i 1,5 ÅR, sa jag.
Men han övertalade mig och hämtade till och med hojen med sin crossbuss.

Efteråt har han berättat att han skulle kolla allt från grunden. Han var inställd på att ta isär hela motorn och börja med att mäta upp vevaxeln osv. Men redan när han fick loss svänghjulet upptäckte han orsaken till felet.

Efter en dag så ringde Kalevi och berättade att han hade hittat felet.
– Jaja …. sa jag först och började prata om nåt annat. Jag trodde faktiskt att han skojade, men det är faktiskt sant, sa han.

Han hade hittat ett fabrikationsfel som är mycket osannolikt och dessutom mycket svårt att upptäcka. Jag misstänker att den förra ägaren märkte att hojen inte gick riktigt som den skulle eftersom han sålde hojen när den bara hade gått 190 mil, men jag märkte inget till en början eftersom det ligger i sakens natur att köra försiktigt med en ny hoj. Fabriksfelet har alltså funnits hela tiden, men det har blivit värre och värre. Inte ens en auktoriserad KTM-mekaniker hittade felet, men debitera 5075 kr för ingenting, det kunde dom. 🙁 Men nu har i alla fall Kalevi hittat orsaken och fixat problemet.

Triggerkransen, som är fastpressad på svänghjulet, har funktionen att styra tändningen så att gnistan på tändstiftet kommer vid exakt rätt tidpunkt.

För att detta ska bli absolut rätt är den även låst med 6 st. pressade låsningar så att den inte ska glida.
(först ett par foton på ett riktigt svänghjul)

Närbild.

Men så här såg det ut i min hoj. Ett solklart fall av fabrikationsfel eftersom det inte existerar några låsningar. Som synes är ringen dessutom på väg att glida av och den blanka metallen på högersidan avslöjar att ringen har slagit emot några bultar i motorn. Totalraset av motorn var med andra ord inte långt borta.

Ringen har glidit vilket betyder att motorn har gått sämre … sämre och sämre … 🙁
När felet tillslut hittades kom gnistan till tändstiftet 18 grader för sent.

Att INGEN förutom Kalevi har lyckas hitta felet säger faktiskt inte lite om hans kunskaper. Proffs brukar benämningen vara på såna som han, eller som Oden skrev på SOE: Oj oj. Det kräver sin man att upptäcka det där!

Jag svarade: “Kalevi is the man” 🙂


Uppdatering

Jag skickade ett e-mail till Michael Johansson på KTM i Örebro att ett fabrikationsfel är funnet, men jag fick ett svar där de försöker med en dålig bortförklaring:

Att nämna namn i ett inlägg som detta ingår tydligen i den förenklade regleringen i Personuppgiftslagen som innebär att vardaglig ostrukturerad behandling i princip får utföras fritt så länge man inte kränker den uppgifterna avser. Kränkande behandling är således fortfarande otillåten. Men nån kränkning kan jag inte se i texten, jag vidarebefordrar ju bara vad Michael själv skrev.

Slagit i något och därefter kommit ur läge? Det måste vara årets dummaste bortförklaring! Den måste dessutom ha slagit i många gånger eftersom motorn har gått sämre och sämre och sämre …… eller hur?

Sanningen är den att triggerkransen tillslut var på väg att glida av svänghjulet och därför har den tagit i några skruvar. (se högersidan på bilden)

Det var alltså mycket nära ett totalhaveri, för om den hade glidit av under högt motorvarv hade det antagligen blivit sopor av hela motorn och i värsta fall även vänsterfoten.

Men varför ens försöka med en dålig bortförklaring? Det enda som händer är att Michael och KTM retar upp folk över hela världen när spridningen över sociala medier som Facebook, forum, webbsidor och e-mail är ENORM. Jag har kollat runt lite och vad jag kan se så har informationen om fabrikationsfelet inom ett par dygn tvåhundra “gilla”, närmare hundra kommentarer och det är visat av minst 800 personer + att folk har delat inläggen och skickat länkar mm. Det har tom. delats till utlandet, så spridningen är som sagt ENORM över hela världen.

Varför inte bara ta ansvar för produkten, skicka lite delar och få bra reklam helt gratis? Kommer vi överens så kommer jag naturligtvis att skriva om det också, men som det är nu så sprids de dåliga KTM-nyheterna fortare än vinden.


Tydligen har felet varit känt länge. I USA återkallade de tom. motorcyklar för åtgärd, men i Sverige så upplyser de inte om det.


Till KTM’s försvar måste jag ändå nämna att de köper in svänghjulen från det japanska företaget Kokusan. Men helt klart är att de har slarvat med kvalitetskontrollen vid monteringen.


Klicka på pilen om du vill läsa hela historien.

Kommentera via Facebook

One Comment:

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.