99 mil grus 2023 – dag 1


Tryck på pilen för att komma till indexsidan över 99 mil grus 2023.


Fredag den 4 augusti.

Vi vaknade efter en lugn natt i Raggsocka Logi och enligt väderprognosen skulle det bli dammfritt hela dagen, dvs. mer eller mindre regn.


Motorcyklarna stod kvar precis som vi ställde dem igår.

Marika hade dukat upp en rejäl frukost.

Jenny och Roger kom till Ockelbo med hojarna i en släpvagn.

Jenny hade en spritt språngandes ny Honda CRF 300 Rally, som hon hade hämtat hos Lingvalls Motor i Gävle igår.

Nytt och fräscht.


Strax efter 9-tiden var vi klara för avfärd.

Efter bara 1,5 km körning svängde vi in på en gammal banvall.


Att börja med en hal och blöt gammal banvall kanske var lite väl tufft, för en deltagare gav upp efter några minuter. 🙁

Efter den blöta banvallen blev det genast bättre underlag.

När vi hade kört en bit stannade vi för jag ville höra med sweepern Johan om han visste varför det var en person som avbröt.

När vi stod still kunde vi se vindkraftverken på Vettåsen dit vi skulle snart.

Det gäller att ta det lugnt för man vet aldrig vad som döljer sig bakom nästa kurva.

Vi stannade vid sjön Lilla Logärden för att dricka förmiddagskaffe.

Jag kollade vyerna över den lilla sjön.



Efter en stund var det dags att packa ner termosar och köra vidare.

Idag dammade det inte, men vi saktade ner ändå.


Det har är en väg som jag hittade på Google Earth för några år sedan och den finns än idag inte på vanliga kartor.

Jenny trivdes med sin nya Honda CRF 300 Rally.

Vi körde förbi sjön Stora Lönnvattnet.

Den här lilla vägen hittade jag den 26 september 2021.

Vi körde vidare på en annan mindre väg.

Vi käkade lunch i Gustafs pizzeria och sen körde vi till din-X i Gustafs för att tanka hojarna.


Med de nytankade hojarna gasade vi vidare och körde under riksväg 70.

Vi stannade för att ta ett gruppfoto vid den gamla flygplatsen sydöst om Borlänge.

Vi körde vidare på de mindre vägarna och körde förbi en bom.


Ännu en härlig liten väg.


Någon höll på att fixa dikena.

Vi kom fram till en liten bro som jag kollade innan vi körde över.

Fina vyer från bron.



Efter att vi hade kört över bron tog vi en liten paus.

Vi fortsatte och kom till en väg som jag hade hittat på Google Earth.

Den såg lite igenvuxen ut så jag tog ett kort innan vi körde.

Rakt fram går ytterligare en väg som jag hade hittat på Google Earth.

Här fick Anders vara cornerman.

I Lindesnäs tog vi en liten paus.


Vi körde bredvid Långsjön.

Vi körde till Tyfors gamla krutfabrik.

Vi kom fram till bergrummet.


Jag körde in först men det var dimmigt därinne.



Det finns fler gångar i berget men där kan man inte köra utan man får gå in och kolla.


Bäst att gå ut igen.


Allt bortsprängt berg har de tippat vid kanten.

Fin utsikt är det.

När vi hade sett bergrummen var det dags att dra vidare.


Vi kom till en gammal bro som tidigare var till Säfsnäs järnväg.


Vi köre en inspektionsrunda runt Tyfors.

Sen kom vi till ytterligare en gammal järnvägsbro som börjar bli riktigt dålig.

Jag började med att gå på bron för att känna hur jäkla hal den var.

Jag hann till och med att kolla på utsikten från bron.

Förutom att vara snorhal är det stor risk att man kör ner framhjulet mellan brädorna så det blir tvärstopp.


De längre bak i ledet undrade säkert vad som var på gång.

Jag hämtade hojen och sa till deltagarna att köra skitsakta på bron.



Sweepern Johan körde faktiskt ner framhjulet mellan brädorna men det gick så sakta att det inte var någon fara.

Vi körde vidare och efter bara 1,8 km kom vi till ytterligare en dålig bro, som var blockerad med krossade stenar.


Jag inspekterade och bedömde att vi kunde köra.

Inte ens en kilometer senare var vägen blockerad, men det var lätt att köra förbi.

En fin liten väg.

Den här vägen syns fortfarande inte på Garmins karta, men den fanns i alla fall i verkligheten.

Vi körde runt sjön Deglunden.

Vi körde genom en fin björkallé.

Tillslut kom vi fram till ett ställe där jag inte var helt säker på att det skulle finnas en bro, men det gjorde det. 🙂

Jag började med att inspektera bron och vyerna.


Jag bedömde att vi kunde köra över och även fortsätta på stigen efter bron.

När jag gick tillbaka var det några som åkte förbi i en kanot och grabben undrade nog vad jag höll på med.


Det var nog inte bara grabben i kanoten som undrade vad jag höll på med. 🙂

Vi fortsatte.


Efter en stund kom vi ut på en grusväg.


Det tog lång tid att köra 336 km småvägar, så inte förrän strax efter 19-tiden kom vi fram till Ekshärad Logi och Vandrarhem.

Men vi bodde inte i huset på bilden utan vi fick bo i huvudbyggnaden.


När vi hade duschat och bytt om gick vi till Pub & Restaurang Ayasofya som hade riktigt bra mat.


Sen blev det inte så mycket mer gjort den här dagen utan det blev natta ganska tidigt.


Tryck på pilen för att gå vidare till dag 2.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.