99 mil grus 2023 – dag 2


Tryck på pilen för att komma till indexsidan över 99 mil grus 2023.


Lördag den 5 augusti.

Vi vaknade efter en lugn natt i Ekshärad Logi och Vandrarhem.

Hojarna stod kvar precis som vi hade ställt dem igår.

Vid 7-tiden dukade Sophie upp frukostbuffén.

Efter frukosten packade vi ner våra saker och gjorde oss klara för avfärd.

Vi började med att köra igenom Ekshärad.

Sophie sa att vi vi inte får missa Ekshäradspelaren så jag svängde in för att kolla.

När vi körde över en bro passade jag på att ta kort på Mossbergssjön.

12 minuter senare passerade vi sjön Björklången.

Som vanligt hade jag planerat rutten på mindre vägar.

När den här bommen är stängd är det svårt att passera, men nu var den öppen.


Vi kom fram till en bro som såg ut så här när jag rekognoserade den 13 november 2017.

Men jag fick tips av Morgan att bron var renoverad så jag kunde ha med den i rutten.

När vi kom fram till bron såg jag att den var i fint skick, men hal som alla andra blöta träbroar.

Fina vyer från bron.


Dags att köra vidare.


När jag rekognoserade den 13 november 2017 fanns inte den här vägen på Garmins karta och när jag hittade den såg den ut så här.

Vi fortsatte i regnet.

En koll på GPS’en.

När vi kom till Rattsjön var det dags för en paus.


Dags att dra vidare.




Jag svängde av rutten för att kolla in korset i Röjden.



Visst är det märkligt?

Andreas fick pyspunka, så än en gång kunde vi konstatera att man inte ska köra med slanglösa däck på grusvägar. Minsta lilla slag i fälgkanten så är det kört.


Det mesta var blött men sweepern Johan hade gröna gummihandskar.

Dags att fortsätta.

Den här vägen ser ju bra ut, men hundra meter senare var det blött.

Mycket blött! Men vägen finns faktiskt med på Garmins City Navigator Europe NTU karta.

– Här var det visst djupt, sa jag.

– Det blir nog bättre längre fram, tyckte Lasse Fredriksson.

Men det trodde inte jag.

Jag fick hjälp att få upp hojen och vända den.


Tillslut var vi tillbaka på vändplanen.

Det blev en hel del gräs på hojen.


Efter att vi hade kört en omväg på 4,6 km kom vi på den planerade rutten igen.

Trots att det regnade i stort sett hela tiden var det lite vatten i sjön Letten.


Dags att fortsätta.


Vi svängde in på en mindre väg som inte fanns med i Goggle Maps.

Tyvärr missade jag en liten bro så vi fortsatte 2,4 km bredvid en bäck, men det var en fin liten kurvig väg.



Efter att ha kört 2,4 km fel och lika långt tillbaka kom vi till den lilla bron som jag missade nyss.

Efter den hala lilla bron kom vi till en mindre väg som varken finns på Google Maps, Google Earth eller på andra kartor.

Vi fortsatte mot Höljes på några större grusvägar.

Vi kom fram till Höljes camping där jag hade bokat lunch till oss.


Trots att jag hade meddelat i förväg fanns det inte pytt i panna så det räckte till 11 personer, men Saga fixade något annat till dem som blev utan.

En deltagare hade väskor från Red Mamut som såg ganska rejäla ut.

Efter lunchen blev det besök på toaletten som står utomhus.

Vi körde till Höljes lanthandel för att tanka.

Som företagare blir jag bara så less när en sån här skylt kommer upp. Egentligen är frågan, Fortsätta och betala bensinen med egna skattade pengar eller få soppatorsk? Jag valde att fortsätta och gick sedan in till Höljes lanthandel där hon var vänlig att maila ett kvitto.

Med mat i magen och bensin i tankarna kunde vi fortsätta.




Här var Mats cornerman och tog ett kort.

Det blev dags för Andreas att pumpa i mer luft igen.

Vi körde bredvid Tossjön.

På väg ut till halvön i Tossjön var det en som vurpade i vattenpölen. Konstigt tänkte jag, för det var ju bara en vanlig vattenpöl, men lite senare skulle jag dock få förklarat hur det kunde ske.

Vi fortsatte ut på halvön.

Fina vyer över Tossjön.

Vi skulle köra längre ut.

Men vägen var under vatten så vi stannade för att kolla djupet.

Det var för djupt för att fortsätta.

Det var bara att vända.


Vi körde tillbaka.


Vi stannade vid fikaplatsen för en liten paus.


Det var mycket vatten i Tossjön.





Efter en stund var det dags att köra vidare.

Nu fick jag förklarat hur det var möjligt att vurpa i vattenpölen.

Det var nämligen väldigt halt, så grymt halt att jag fick en bredsladd och råkade köra in i trädet på sidan av vägen.

När jag körde på trädet blev min kylare intryckt, men som tur var läckte den inte. Att den inte läckte beror säkert på att jag hade Outback Motortek kraschbågar monterade så det tog stopp mot det tvärgående undre staget.

Efter en stund kunde vi fortsätta.


Här är det fin utsikt.

Den här vägen finns på kartor och Google maps, men bron var borta.


Det var bara att kolla på GPS’en efter en annan väg.


Som tur var fanns det en annan bro i närheten.

Vi var snart på spåret igen.

Inte förrän klockan 18:30 kom vi till Hotell Skinnargården i Malung, så det var bara att byta om lite snabbt och gå till Sandbäcks Café för att käka plankor.

Det satt fint med middag efter en tuff dag i regnet.


Efter middagen gick vi tillbaka till våra rum i Hotell Skinnargården.


Om du vill se mera kan du trycka på pilen för att komma till dag 3.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.