Adventure extra Days 2021 – dag 5


Tryck på pilen för att gå tillbaka till indexsidan.


Fredag, 24 september. Turledare på Advanced Scenic samt lite rekognosering.

Fredag morgon och dags för frukost.

På förmiddagen hade jag en Advanced Scenic inbokad till 09:30.

En Advanced Tempo startade också 09:30 så vi drog ut lite på tiden för att ge den gruppen lite försprång.

Trots att vi startade 09:41 kom vi ikapp den andra gruppen. Då gäller det att vänta för det blir en rysare om man blandar ihop grupperna.

Men den siste i gruppen Advanced Tempo körde otroligt sakta så egentligen borde han faktiskt ha kört en Basic. Tillslut stannade sweepern i den gruppen och vi kom överens om att den som körde så sakta skulle byta till “min” grupp Advanced Scenic som skulle vara lite lugnare.

Fina vägar som var perfekt fuktiga så vi slapp dammet.

Deltagarna var nöjda.

Ett kort över axeln tog jag.

Efter en väldigt mjuk och sandig väg kom vi till den berömda vattenöverfarten. I botten är det ett tjockt lager makadam och då är det bästa att ta ordentlig fart, problemet är bara att direkt efter vattnet svänger det tvärt 90 grader. Inte nog med att det svänger, det är sand, rötter och lutar uppför.

Lite grövre däck hade inte skadat på Harley-Davidson Pan America.


Att stanna precis framför är inte så bra, men det kanske var någon i vägen? Det gick bra i alla fall.

Här såg det oroväckande ut, men det gick bra.


Packlådorna på? Ja det är ju inget rally utan farten är ungefär som på vilken äventyrsresa som helst. Det är väl därför det heter Adventure Days. 🙂




Här drog det iväg lite åt vänster.

Men med hjälp var han snart loss.




Vi körde vidare ….


Jag tyckte att det var dags för en paus så vi stannade vid en liten sjö.



En fikaplats under tak är inte fel om det regnar.

En fin sjö men ingen ville bada.


Vi körde vidare.


Vi blev stoppade av David och en fotograf som ville att vi skulle ställa upp oss för ett gruppfoto vid en sjö.




Den här bilden tog jag själv med en liten Olympus TG-6, men fotografen hade en riktig systemkamera, så jag hoppas att det blev bra bilder.
Efter fotopausen körde vi vidare.


Nedanför skidbacken avslutade vi rundan och de nöjda deltagarna tackade för en bra guidning.

Jag körde upp till toppen av Solberget för att kolla läget.

Från Solberget är det bra utsikt.


Det var verkligen dags att äta lunch så jag körde ner igen.

Vid restaurangen i Säfsen serverades det gräddstuvad pyttipanna till lunch.

Jag kollade lite i montrarna.



Lundgrens motor hade ställt upp en minibutik med kläder, körutrustning och tillbehör.

På eftermiddagen hade jag lite fritid så då körde jag iväg för att kolla varför vägen som vi körde på Advanced Scenic kvällstur igår kväll kändes så lös.

Det visade sig att det var ett väldigt tjockt lager sandigt grus.

Inte så svårt att köra när man ser, men i mörkret var det otäckt.

Det var säkert 15-20 cm tjockt på några ställen.

Sen körde jag till Tyfors gamla krutfabrik för att kolla en bro som vi körde över i tisdags, då vi gjorde lite rekognosering samt koll i bergrum mm. Framhjulet åkte ner mellan plankorna så det var det väldigt nära att jag dök över styret.

Innan jag kollade bron skulle jag vända på den smala gamla banvallen men råkade få hojen för långt fram så den var på väg nerför slänten. Med nöd och näppe lyckades jag peta i ettan med foten, men sen var det ändå stört omöjligt att dra hojen bakåt. Tillslut ramlade hojen åt höger så då var det bara att dra runt den liggandes och resa upp den igen …. phuuu …. Ännu en bra anledning till varför man inte ska vara ute själv, men jag skulle ju “bara” som det heter.

Så här ser det ut när man kommer körandes och jag visste att det gäller att köra på den mittersta brädan.


Men på något vis kom framhjulet för nära kanten så katastrofen var nära …. Nästa gång leder jag nog över hojen.

Det är i alla fall fin utsikt från bron.


Jag körde vidare över en annan snorhal bro.

Sen kollade jag in en annan bro som de hade kört över vid Adventure Scenic och Adventure Tempo på torsdag eftermiddag. När jag såg rutterna till årets Adventure Days var jag tveksam till att det skulle gå att köra där, för när jag gjorde lite rekognosering infor 70 mil grus  upptäckte jag att bron var avstängd.

Men nu gick det att ta sig förbi med motorcykel.

Någon måste ha flyttat på några stenar.

När jag ändå var ute och körde passade jag på att kolla några andra ställen.

En bit av en gammal banvall.


Bron är otroligt stabil.

Här har de fyllt ångloken med vatten tidigare.

Jag körde till macken och ställde mig i den långa kön.


Efter att ha duschat och bytt om gick jag till restaurangen för att äta middag, men jag började med att köpa en öl.


Det var bara att plocka lite av varje.




En öl till maten satt bra.

Sen hörde jag att bartendern var från Irland så då passade jag naturligtvis på att beställa en Irish coffee.
– Vill du ha 4 eller 6 cl whisky, undrade bartendern.
– Gör som du vill för du är expert, svarade jag.


Tryck på pilen för att gå vidare till dag 6.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.