På fredag eftermiddag den 24 augusti körde jag till Ockelbo vandrarhem för att möta upp de andra som skulle köra det 12:e Ockelbo gravel rallyt. Jag passade även på att kolla in om det fortfarande gick att köra lite lugnt runt Bysjön. Det brukar vara en bra inledning på dagen att visa deltagarna hur fint det är i Ockelbo.
Jag hade bokat hela vandrarhemmet med 24 sängplatser men tyvärr var det många som hoppade av i sista stund. Jag, några kompisar och andra deltagare fixade några ersättare, men det resulterade ändå i att jag fick betala frukost, boende och middag för 5 personer som aldrig dök upp. En kännbar kostnad på 5000 kronor, så att bokningsförfarandet måste ändras till nästa år är helt klart. Nåväl, framåt sjutiden hade alla 19 checkat in, så då kunde vi dra till Atalanta pizzeria för att käka något och skölja ner vägdammet med några öl.
Sen gick vi till vandrarhemmet och drömde om härligt långa ljudliga bredsladdar. I alla fall lät det så i några rum.
Lördag morgon började vi med att käka en stadig frukost, sen gjorde vi oss i ordning inför förarmötet klockan nio. Det dök även upp 5 lokala grusbusar och efter informationen om cornermanprincipen så drog vi iväg på 22-mila rundan.
Vi började som sagt lite lugnt runt Bysjön.
Det tog inte många kilometer innan vi var borta från alla husen, så vi kunde vrida på gasrullen ….
Efter en stund stannade jag för en liten uppsamling och kollade samtidigt att alla hajade det där med cornermanprincipen.
Vi körde upp och igenom flera vindkraftparker.
Jag kör helst på mindre gräsliga vägar.
En liten genväg.
Undrar om de hade fixat den härligt nysladdade vägen för oss?
Vi stannade vid vindkraftverk nummer 13 för att kolla utsikten. Men det är faktiskt dags för att röja lite skog, för snart ser man inte över topparna.
Vi hamnade bakom några tunga och långa vindkraftverk-transporter. Men efter en liten stund släppte de förbi oss.
Vrooom ….
Vi körde även en bit på den gamla banvallen som går mellan Linghed och Norrsundet.
Vi drog vidare förbi Källsjön.
En kort paus på en liten stabil bro.
Niclas råkade tappa sin BMW 800 GS och då orsakade kraschbågen från SW-Motech att motorblocket sprack.
Surt med spräckt motorblock, men som tur var läckte det inte olja så han kunde fortsätta köra.
Nånstans blev det fel i tidsberäkningen för vi var nästan en timme tidiga till Mojsjön där vandrarhemsägarinnan Karin höll på att duka upp för lunch.
Det är ett fint ställe som man kan boka för bröllop- student- eller andra fester. Det finns även möjlighet att övernatta i sovrummen.
Taket är nyligen bytt, så nu är det “bara” resten kvar.
Karin ringde i klockan vilket betydde att lunchen var serverad.
Kyckling med pasta och massor av grönsaker serverades.
De hungriga grusbusarna högg in på den välsmakande lunchen.
Efter lunchen gjorde vi oss klara för att gasa vidare.
Med 11 mil på mätarna tyckte jag att det var säkrast med ett tankstopp så att de med små tankar kunde tanka.
Sen gasade vi vidare och kom till vindkraftparken nära Lingbo.
Det var en hel del bommar, men enligt en man som kom brännandes i en pickup, hade de monterat bommarna för att hålla “tjuvjävlarna” borta. Vi var välkomna att köra sa han, men vi skulle vara försiktiga och se oss för, eftersom vissa hinder inte syntes så bra.
Sen finns det ju de som inte gillar den lättaste vägen förbi bommar …
Kö vid bompassage.
Det byggs många nya vägar vilket blir bra för framtida grusevenemang.
Här var det djupa diken så det såg svårt ut att passera, men vi hade tur att bommen var olåst.
27 vindkraftverk ska det bli i Tönsen vindpark.
Det gick ganska lätt att köra förbi den bommen också.
Sen körde vi en bit väg som jag hade hittat på Google Earth.
En ganska stenig backe ställde till en del problem. Den var väldigt lös så man får absolut inte släppa gasen. Lagom driv med lätt framhjul ska det vara.
Knepigt att den här fina vägen inte finns på kartan.
För att komma vidare var vi tvungna att köra några hundra meter på en bredare stig.
Helt klart körbart och ingen hade problem heller.
Flera vindsnurror i en annan park.
Vi gasade vidare på härligt sandiga vägar.
Vi körde den lilla genvägen över hygget.
Tillbaka i Ockelbo så visade det sig att kopplingsvajern på en av deltagarnas Ducati hade gått av. Dåligt, för den hade inte ens rullat 1500 mil.
Så en bärgare fick köra hojen till en Ducativerkstad i Stockholm och hojägaren fick ta tåget.
Efter att vi hade duschat av oss vägdammet käkade vi middag med efterrätt och kaffe som Karin hade förberett i vandrarhemmet.
Efter ytterligare en stadig frukost packade vi våra saker, städade ur rummen och lämnade vandrarhemmet för den här gången. Sen drog vi iväg till OKQ8 för att tanka upp hojarna.
Jag hade gjort en fin rutt ner till Gysinge.
Några drog hemåt på morgonen, men det blev ett skapligt gäng som hängde med på gruset …
Fina vägar …
Vi tog en liten paus vid sjön Malmjärn.
Sen gasade vi vidare ….
Nöjda deltagare gjorde vågen 🙂
Det såg mörkt ut men vi klarade oss från regn.
Vi avslutade helgen med lunch på Orangeriet i Gysinge Herrgård.
Efter den här trevliga helgen är det bara att sätta igång med planeringen av det 13:e Ockelbo gravel rallyt. Men som jag skrev i början kommer det att bli ett annat bokningsförfarande. Hur det blir exakt återkommer jag om, men ni är alla välkomna åter.
Tryck på pilen för att gå tillbaka till indexsidan för alla Ockelbo gravel rally’n.