175 mil grus 2024 – reseinbjudan.


Uppdatering 20240328

Den 26 mars fick jag ett mail från Thomas som driver vandrarhemmet Målkullan i Mora.

Hej Magnus.
Jag måste tyvärr flagga för att det är stor chans att jag inte kommer att driva vandrarhemmet i sommar. Detta p.g.a. problem med fastighetsägaren (hyreskontraktet) samt underhållet på fastigheten.
Jag vet inte om Vasaloppet kommer att fortsätta med vandrarhem eller om de ska riva huset och bygga ett förråd, som var deras idé vid senaste mötet.
Hälsningar från Målkullan.

Detta skapade oerhört med arbete för mig, för det är ju inte “bara” att hitta ett nytt boende. Först och främst måste det finnas rum som passar oss motorcyklister, sen ska det helst serveras frukost. Det måste även finnas en restaurang inom gångavstånd eftersom vi kanske vill dricka en öl till maten. En annan sak som är viktig är att det måste finnas möjlighet att låta bilar med släpvagnar stå kvar under veckan, eftersom några deltagare transporterar motorcyklarna till stället där resan startar.

Efter flera dagars sökande, mailande och ringande har jag bokat in oss i Kungsfors Herrgård där det är hyfsat boende, bra frukostar och ännu bättre middagar. En nackdel är dock att det blir långt att köra sista dagen. Jag räknar med att det blir ungefär 32 mil från Wärdshuset Klarälvdalen i Sysslebäck till Kungsfors Herrgård. Men såna sträckor har vi kört vissa dagar tidigare, så det ska nog gå bra. Huvudsaken är att vi är framme vid Kungsfors Herrgård klockan 19:00 då middagen serveras.


Uppdatering 20231219 Fullbokad.
Men reservlistan är tom, så du har fortfarande chansen att få en plats.



Bakgrund.

Som ni kanske vet har jag arrangerat många resor till Norge, men sen började Corona-viruset härja och då blev det inte möjligt att besöka vårt grannland. Därför körde vi Swedish gravel adventure somrarna 2020, 2021 och 2022 istället. 2023 körde vi en riktigt häftig resa ända till Nordkap och tillbaka, på så mycket grusvägar som möjligt.

Sen hade jag planerat att köra resan till Topparna i början av september 2023, men tyvärr blev jag tvungen att ställa in den resan. Jag började då fundera på om det inte skulle gå att få med Trontoppen i en resa på grusvägar både i Sverige och i Norge. Så jag började att planera en resa där vi ska köra upp genom Sverige till Hammerdal och vidare till Östersund. Sen över Flatruet och in i Norge via Funäsdalen för att övernatta i Røros. Sen var planen att köra vidare söderut till Alvdal och upp till Trontoppen. Efter besöket på Trontoppen fortsätter vi söderut till Koppang.

Tillslut var alla övernattningar bokade och bekräftade UTOM natten i Røros, där det verkade vara helt tji att boka något. Alternativet var då att övernatta i Funäsdalen för att sträckan till Koppang inte skulle bli allt för lång. Men även i Funäsdalen verkar det helt omöjligt att hitta ställen att övernatta till en rimlig kostnad. Alternativet var Sonfjällsgården i Hede där jag har övernattat tidigare, men då skulle det inte bli möjligt att köra några intressanta vägar till Alvdal och Trontoppen. Det är verkligen inte lätt att planera resor för det är ju inte bara boende och mat som ska vara bra till en hyfsad kostnad, utan det ska vara intressanta vägar både dit och därifrån också.

Efter allt strul med bokningarna började jag faktiskt fundera på att avboka det mesta och planera något helt nytt, men sen hörde de av sig från Strandgården i Fjällnäs som ligger 22 km väster om Funäsdalen och då fick jag ny energi.

Angående ruttplaneringen så vill jag inte fuska med att sno färdiga rutter från TET och TuR Norden etc. Så jag har zoomat in satellitbilder från Google Earth och ritat spår där det ser ut att finnas skogsvägar. Apropå det så ritade jag spår nummer 100 i Google Earth häromdagen. Men när vi väl kör resan är det inte alltid säkert att det går att köra där jag har tänkt. Samtidigt blir det lite mer av ett äventyr att köra på helt okända vägar och det är väl en äventyrsresa ni vill ha, eller hur? 🙂

Efter många resor och mycket tid framför datorn har jag just idag tillgång till 5179 waypoints för olika intressanta platser samt 1578 spår som inte finns på vanliga kartor. Alla dessa spår innebär även att det förekommer allt fler mindre vägar i mina resor och eftersom det tar längre tid att köra på mindre vägar måste sträckorna bli kortare. Själva restiden kommer dock att vara ungefär densamma.


Just nu är planen:

När jag hade planerat att vi skulle starta och avsluta i Mora blev de sammanlagda sträckorna 1747 km så därför fick resan namnet 175 mil grus. Med start och avslut i Kungsfors blir de sammanlagda sträckorna 1821 km, men jag ändrar inte namnet på resan för det.

Dagsetapperna är dock preliminära och kan ändras vartefter jag hittar intressantare vägar, vilket jag säkert kommer att göra, för min planering fortsätter ända till nån dag innan resans start.

För att vara lite smart har jag tänkt att vi ska bo första och sista natten i Kungsfors Herrgård. Detta för att det ska bli enklare att köra till starten på en lördag och hem igen på söndagen en vecka senare. Det är även några som transporterar motorcyklarna med bil till Kungsfors och då är det bra om resan både startar avslutas på samma ställe.


Kostnaden är totalt 10 000 kronor (inklusive moms)

Jag har verkligen försökt att hålla ner kostnader, vilket inte är helt lätt för priserna har dragit iväg överallt. Samtidigt har jag själv blivit lite mer bekväm och kräsen, så jag har bokat bättre boenden på många ställen. Därför blir kostnaden totalt 10 000 kronor (inklusive moms)

  • I kostnaden ingår ruttplanering och guidning under 7 kördagar.
  • 8 övernattningar i vandrarhem, B&B, campingstugor, pensionat och värdshus med max 2 personer per rum eller stuga.
  • 7 serverade frukostbufféer.
  • 1 frukost som vi tillreder gemensamt bestående av ägg, kaviar, yoghurt, müsli, juice, bröd med tubost i diverse olika smaker samt kaffe.
  • Middag i Mon B&B, Haverö.
  • Middag i Wärdshuset Klarälvdalen.

I kostnaden ingår INTE övriga middagar, lunch, bompengar eller bränsle till den egna motorcykeln.


Lite om resan ….

  • Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
  • Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
  • Du bör ha en motorcykel av Adventure-modell som är lämplig för grusvägar – just det vägarna. Det blir bara körning på vägar och kanske några större stigar, för vi kan ju inte släpa ut tunga fullastade motorcyklar i bottenlösa surhål.
  • Nabbdäck som Continental TKC80 eller Pirelli MT21 rekommenderas men det är inget krav. Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60, Mitas E-07 och liknande fungerar säkert bra, men ju grövre desto bättre.

  • Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar och bra drivpaket. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
  • Som turledare strävar jag efter att hålla ner “gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart, som är max 70 – 80 km/tim. på grusvägarna.
  • Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade Advanced Scenic och Advanced Tempo på Adventure Days.
  • Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir “variation i ledet”
  • Vi kör aldrig längre körpass än max 1 timma innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
  • Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europaväg med stressade bilister.
  • Om singelrum önskas finns det ett begränsat antal som kan bokas till en extra kostnad.

Bra att ha:

  • Kamera, GPS samt laddare.
  • Grenkontakt eller ännu smartare numera är ett uttag med flera USB-utgångar.
  • Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
  • Handdukar och rena underkläder.
  • Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
  • Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
  • Camelbak.
  • Vatten, minst 2 liter per person.

Utrustning som du bör ha med:

  • Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck behövs till 3 eller 4 övernattningar.
  • Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick. (till kaffepauser, frukost och mat som vi tillagar själva)
  • Tillgång till Trangiakök eller liknande.
  • Några konserver eller liknande, så att du kan äta när du blir hungrig.
  • Termos till kaffe, te eller varmvatten.

I den här resan kommer vi att fixa vår egen mat vid många tillfällen, så se till att du har tillgång till ett campingkök. Du behöver inte ha ett eget, men se till att du kan dela med någon.
Istället för konserver är det faktiskt enklare med REAL frystorkad mat som finns i många varianter.
Det är bara att koka vatten, öppna påsen, hälla i varmt vatten upp till markeringen, röra om, stänga påsen och vänta 10-12 minuter. Sen är det bara att öppna påsen och äta.

Så här ser det ut i påsen med Pasta Bolognese. Helt OK faktiskt.

Lite mer detaljer om själva resan:

lördag eftermiddag eller tidig kväll den 6 juli när ni är på väg till Kungsfors herrgård kommer ni att passera Järbo och då är det viktigt att ni tankar upp hojarna på Preem-macken, så att de är fulltankade på morgonen när själva körningen startar. Om ni vill handla godis eller något annat ätbart så finns det på ICA i Järbo.

När ni har tankat är det bara att fortsätta ytterligare i 6,3 km så kommer ni till Kungsfors Herrgård som du hittar till med koordinaterna N60.75888 E16.53280 eller med hjälp av kartan som finns i länken till Google Maps.


Fortsätt en liten bit förbi Herrgården, sväng in och parkera bakom den röda byggnaden Västerbo, där vi ska bo i egna rum.
Koordinater till parkeringen är N60.75879 E16.53171


När vi har fått av oss MC-kläderna, duschat av oss vägdammet och gjort oss hemmastadda i rummen så kan vi slappa en stund. Men vid 19-tiden är middagen klar, så då går vi till matsalen i Herrgården och äter något gott som vi sköljer ner med öl, läsk eller vatten.

Kungsfors Herrgård har fullständiga rättigheter så du kan köpa öl eller vin till maten.

Efter middagen går vi tillbaka till våra rum, kryper till kojs och drömmer om rivspåren som vi ska göra i gruset. 🙂

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Vakna när ni vill men klockan 07:00 serveras frukosten i Herrgården.

Efter frukosten byter vi om och packar våra hojar mm. Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de nästan fulltankade hojarna, men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte där ni har chansen att ställa den där sista frågan om cornermanprincipen som ni har grubblat på hela natten.

Eftersom det måste finnas möjlighet att tanka inom 20 mil, kommer vi under de flesta dagarna även att passera nåt ställe där vi kan äta lunch. Men några dagar kommer vi inte att passera någon restaurang eller gatukök mitt på dagen och då är det bra om vi kan fixa vår egen lunch. Det kan även vara bra att ha något ätbart om vi får förhinder när vi är långt ute i skogen.

Dessutom är det väldigt trevligt att äta lunch på någon fin plats.

Naturligtvis hinner vi med en och annan kaffepaus också. Därför är det bra alla tar med sig en termos för att fylla med kaffe på morgonen, alternativt varmvatten till choklad, te eller pulverkaffe.

På söndag kväll kommer vi till Mon B&B i Haverö där värdarna Göran och fru Yasuko Motonaga Månsson önskar oss välkomna.

Några höjdpunkter i resan:

Vi ska ta oss över Ammerån med Selets Hembygdsförenings lilla handdragna färja.

I Östersund ska vi besöka Jane Doe och käka grym mat.

Det blir ett besök på Trontoppen.

Vi ska även kolla in den kromade älgen eller Storelgen.

… och sen …. nej nu kan jag inte berätta mera. Det är bättre att du fyller i dina uppgifter i formuläret och hänger med på äventyret. 🙂


Anmälan / betalning:

  • Fyll i dina uppgifter i formuläret (som du hittar en länk till längre ner på den här sidan) och glöm inte att kryssa i godkännanden.
  • När din anmälan har kommit in får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 1 000 kronor ska betalas.
  • När anmälningsavgiften har kommit in får du en bekräftelse via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
  • Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning, kontaktar vi den som står först på reservlistan. Tackar du ja till en ordinarie plats får du information om var/hur/när du ska betala anmälnings- eller deltagaravgiften.
  • Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda senast 30 dagar innan avresedatum.

Avbokningsregler:

  • Avbokning innan slutbetalning  av resan kan ske mot en administrationsavgift på 1 000 kronor, dvs. anmälningsavgiften.
  • Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
  • Om du får förhinder under de sista 10 dagarna när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
  • Vid färre antal deltagare än 9 personer är det risk att resan ställs in. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
  • Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).

Avbeställning- och reseförsäkring:

  • Du måste, eller bör i alla fall, ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. “I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
    Läs mer på www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.

Oförutsedda händelser:

  • Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.

Resevillkor och resegaranti:

hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

 

Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården

Tel: +46706308000


Anmälan:

När din anmälan har kommit in lägger jag till dig på den lösenordsskyddade deltagarlistan, sen får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 1 000 kronor ska betalas. När jag ser att pengarna har kommit in får du ytterligare e-post med lösenordet till deltagarlistan.

Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder “autofyll

    Ditt namn (obligatoriskt)

    Gatuadress (obligatoriskt)

    Postnummer(obligatoriskt)

    Ort(obligatoriskt)

    Ditt telefonnummer (obligatoriskt)

    Din e-post (obligatoriskt)

    Vilken sorts motorcykel kör du? (obligatoriskt)

    Har du nabbdäck?

    Anhörigs namn (ICE)

    ICE, telefonnummer till anhörig.

    Frågor och önskemål som t.ex. eventuella allergier eller önskan om specialkost.

    Jag godkänner de Allmänna villkoren för paketresor

    Jag godkänner att mina uppgifter lagras enligt GDPR – Dataskyddsförordningen

    Jag godkänner att foton kan publiceras på webbsidan och sociala medier.

    Jag godkänner att foton kan användas i marknadsföringssyfte.

    Om du har fyllt i alla obligatoriska rutor ska det komma upp en sån här skylt efter att du har klickat på Skicka.

    Men om det strular med formuläret så att du bara ser den här skylten kan du gärna skicka e-post istället.

    Det är nämligen en hårfin gräns mellan spam och seriösa meddelanden. Om jag sänker gränsen på spamfiltret ett enda steg blir det hundratals spammeddelanden i veckan.

    Välkomna 🙂 


    Om du måste flytta semestern eller får ändrade planer är jag är inte omöjlig.
    Klicka på bilden för att läsa hur vi kan lösa det.

    Kommentera via Facebook

    Comments are closed.