Nabbdäck vs Slätdäck.

Jag har fått frågan förut men efter att jag publicerade reseberättelsen om MC-äventyret 2016 fick jag frågan igen.

– Varför kör ni med nabbdäck på en resa där det är 70% asfalt- och 30% grusvägar?

Det är nog så att de flesta som ska köra 70% asfalt och 30% grus väljer släta däck som de tycker är bäst på asfalten. Men när de sen kommer ut på nån mindre väg med gräs i mitten, eller på campingens gröna gräsmatta är det stor risk att de kör omkull.

Jag väljer hellre däck efter de svåraste tillfällena då de verkligen behövs. Som t.ex. med bilen på vintern, varför har man dubbdäck när det bara är isgata vid ca. 2% av de körda milen? Eller varför har jag köpt en firmabil med 4-hjulsdrift när jag bara brukar köra fast ett par gånger per vinter?
Ibland upplever jag att till och med Pirelli MT21 kan vara hala på grusvägar där det förekommer gräs, så hur halt är det inte då med släta däck?

Eftersom Pirelli MT21 blir lite hala på grusvägar där det förekommer gräs, föredrar jag numera Maxxis Maxxcross Desert IT.

En annan sak är att jag tycker att nabbdäcken har bättre fäste där grus och stenar förekommer på asfalten. Det blir inga överraskande toksläpp, för nabbarna hittar alltid fäste nånstans. Nackdelen är väl i så fall att de inte håller lika länge, men å andra sidan är de billigare, så det jämnar väl ut sig.

Läs gärna mer om däck här.

Kommentera via Facebook

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.